پیش به سوی گرانی

گروه خودرو - بازار ملتهب خودروهای وارداتی فقط افزایش نرخ ارز را کم داشت، که این یکی نیز با اقدام دیروز بانک مرکزی محقق شد، تا روند گرانی در این بازار باز هم ادامه یابد. پس از وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی، بانک مرکزی نیز با افزایش نرخ ارزهای اصلی (دلار و یورو)، غیرمستقیم به ماجرای خودروهای وارداتی و بازار پرالتهاب آنها ورود کرد، تا با تکمیل شدن این «مثلث»، روزهایی گران‌تر از امروز انتظار وارداتی‌ها را بکشد.

بنابر اعلام بانک مرکزی، نرخ رسمی «دلار» با افزایشی ۱۱۴ تومانی، یک هزار و ۱۷۴ تومان است و «یورو» نیز با نرخ رسمی یک هزار و ۷۱۷ تومانی عرضه خواهد شد، که این موضوع از رشد ۱۷۲ تومانی نرخ این ارز حکایت دارد. با این حساب از این پس واردکنندگان خودرو به کشور باید با ارز گرانتری محصولات موردنظر خود را خریداری کنند و این موضوع به شکلی اجتناب‌ناپذیر، بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر خواهد گذاشت.

آن طور که کارشناسان و فعالان بازار می‌گویند، با افزایش رسمی نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی ای‌تی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به گفته آنها، این موضوع نه تنها افزایش قیمت خودروهایی را که در آینده وارد کشور می‌شوند، در پی خواهد داشت، بلکه خودروهای فعلی حاضر در بازار را نیز با گرانی مواجه می‌کند. این گمانه‌زنی کارشناسان و فعالان بازار از آینده خودروهای وارداتی، در شرایطی است که این خودروها همین حالا نیز با قیمت‌هایی کاذب عرضه می‌شوند و محدودیت‌های به وجود آمده بر سر راه واردات، قیمت آنها را چندین میلیون تومان افزایش داده است.

از ابتدای سال گذشته که وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی در اقدامی هماهنگ واردات خودرو به کشور را محدود کردند، مقدمات کمیابی و حتی نایابی خودروهای خارجی در بازار فراهم شد و منحنی قیمت‌ها سر به صعود گذاشت. اوضاع به شکلی پیش رفت که وارداتی‌ها افزایش قیمتی شدید را تجربه کردند و بسیاری از واردکننده‌ها موفق به ثبت سفارش محصولات جدید خود نشدند. هم‌اکنون نیز قیمت انواع خودروهای خارجی در بازار ایران شدیدا بالا رفته است، قیمت‌هایی که فعالان بازار، آنها را کاذب و غیر واقعی می‌دانند. حال در این شرایط نابسامان، نرخ ارز نیز افزایشی قابل‌توجه را تجربه کرده است، تا بیش از پیش به التهاب بازار دامن زده و خودروهای وارداتی، گرانتر و گرانتر شوند. به گفته کارشناسان، افزایش نرخ ارز البته بر قیمت خودروهای داخلی (آنهایی که هنوز به قطعات خارجی وابستگی داشته و ارزبر هستند) نیز تاثیرگذار خواهد بود، با این تفاوت که این «تاثیر منفی» در مدت زمان طولانی تری نسبت به خودروهای وارداتی، خود را نشان خواهد داد. این موضوع بدان دلیل است که در پروسه تولید، با سفارش‌گذاری قطعات روبه‌رو هستیم و این قطعات ماه‌ها بعد در خط تولید به‌کار گرفته می‌شوند، اما وارداتی‌ها داستان جدایی داشته و خرید و فروش آنها به نوعی «آنلاین» است.

گرانی و رکود بازار

اما به سراغ کارشناسان و فعالان بازار برویم و ببینیم پیش‌بینی آنها در مورد آینده خودروهای وارداتی با توجه به گران شدن ارز، چیست.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور در این مورد می‌گوید: اتفاقاتی که در مورد ثبت سفارش افتاد، بازار خودروهای وارداتی را ملتهب و تشنه کرد و حال که نرخ ارز گران شده، قیمت‌ها باز هم بالا خواهد رفت. حسین اردوخانی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز، قطعا بر رشد قیمت وارداتی‌ها تاثیر خواهد گذاشت، می‌افزاید: گران شدن خودروهای وارداتی بازار آنها را راکدتر می‌کند، زیرا وقتی قیمت خودرویی بیش از حد افزایش یابد، مشتری آن را نمی‌خرد.

گفته‌های وی را یکی از نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت نیز تایید کرده و می‌گوید: حال که ارز گران شده، قیمت خودروهای وارداتی نیز به تدریج افزایش خواهد یافت. وی تاکید می‌کند: به هر حال افزایش نرخ ارز موضوعی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود و از همین رو واردکنندگان خودرو چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود ندارند. این نمایشگاهدار خودرو با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودروهای وارداتی قطعا در سطح نمایندگی‌ها اعمال خواهد شد، می‌افزاید: با گران شدن خودروهای وارداتی، بازار آنها دچار رکود خواهد شد.

افزایش قیمت حداقل پنج درصدی

یکی دیگر از کارشناسان نیز در مورد تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت خودروهای وارداتی می‌گوید: تجربه نشان می‌دهد که با گرانی نرخ ارز، تغییر منحنی قیمت خودروهای وارداتی موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. فربد زاوه با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ ارز بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته، می‌افزاید: در نتیجه این رخداد، قیمت خودروهای وارداتی حداقل پنج درصد افزایش خواهد یافت.

وی تاکید می‌کند: این افزایش قیمت ممکن است شامل خودروهای وارداتی که هم‌اکنون در بازار موجود هستند نیز بشود، زیرا در برخی موارد واردکنندگان ابتدا خودرو را روانه بازار کرده و سپس اقدام به تسویه حساب با طرف خارجی می‌کنند. زاوه در این مورد مثالی زده و می‌گوید: اگر فرض کنیم قیمت خودرویی ۱۰ هزار دلار باشد، قبلا برای خرید آن باید ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول پرداخت می‌شد، اما حال که قیمت دلار افزایش پیدا کرده، این خودرو را باید ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان خریداری کرد.

این کارشناس خودرو در ادامه می‌گوید: با گران شدن خودروهای وارداتی، تقاضا برای آنها افت خواهد کرد. با توجه به گفته‌های زاوه، قیمت خودروهای وارداتی حداقل حدود دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت.