فارس - رییس کارگروه خودروی سازمان گسترش در واکنش به اعلام شرکت پارس خودرو برای توقف تولید مدل E۱ تندر-۹۰ گفت: اگر همچنان مشتری برای مدل E۱ وجود داشته باشد، منطقی است خودروسازان راهکاری را برای تولید آن داشته باشند که اگر جمع‌بندی کارگروه تندر-۹۰ اجرایی می‌شد، تولید این محصول اقتصادی بود. محمدرضا روشنی مقدم اظهار داشت: سال گذشته کارگروه بررسی‌کننده موضوع تولید تندر-۹۰، مشکلات تولید این محصول و راهکارهای دستیابی به تولیدی مقرون به صرفه را بررسی کرد و در نهایت نیز این راهکارها به عنوان یک جمع‌بندی به خودروسازان ارائه شد.

وی تصریح کرد: ولی این جمع‌بندی به دلایل بسیار زیادی اجرایی نشد و در حال حاضر مسیری که دو خودروساز تولید‌کننده تندر-۹۰ باشند، پیگیری می‌شود.

روشنی مقدم افزود: مدل E۱ برای تندر-۹۰ یک آپشن محسوب می‌شود و در قرارداد تولید این محصول نیز ذکر نشده که چقدر از تندر-۹۰ تولیدی باید مدل E۱ یا E۲ باشد.

وی ادامه داد: در قرارداد تولید تندر-۹۰ ذکر شده که تولید آپشن‌ها باید براساس نیاز بازار و میزان تقاضای خریدار تنظیم شود و علاوه بر این، سود خودروساز نیز باید تامین شود و مشخص شود که تولید کدام مدل برایش سود آور است.

روشنی مقدم با بیان اینکه سودآوری تولید تندر-۹۰ مدل E۱ برای خودروسازان کمتر از E۲ است یا بعضا تولید این محصول در حاشیه زیان قرار می‌گیرد، گفت: تا یک سال پیش برآوردها نشان می‌داد تمایل بازار نسبت به مدل E۲ تندر-۹۰ بیشتر از E۱ است که در این صورت توقع می‌رود خودروسازان نسبت به E۲ تمایل بیشتری داشته باشند، ولی اینکه صرفا از دید سودآوری به تولید تندر توجه کنیم منطقی نیست، بلکه منطقی این است که اگر همچنان مشتری برای مدل E۱ وجود دارد خودروسازان راهکاری را برای تولید اقتصادی این محصول و عرضه آن داشته باشند.

وی تاکید کرد: جمع‌بندی کارگروه تولید تندر-۹۰ این بود که رویکرد بازار نسبت به E۰ کم شده و فقط حدود ۱۰ درصد از نیاز بازار به این محصول اختصاص دارد، اما ۹۰ درصد بقیه به مدل‌های E۱ و E۲ تعلق دارد که البته بیشتر این نیاز به E۲ برمی‌گردد.