سبقت کیفی 206 از تندر - 90
گروه خودرو- تازه‌ترین جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای سواری تولید داخل در شرایطی اعلام شد که طی آن، مزدا3 به صدر بازگشت و مگان و پژو 206 نیز از تندر-90 سبقت گرفتند.
در این رده‌بندی که به اردیبهشت‌ماه مربوط می‌شود، تنها ۲۱ خودرو تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند و در آن، محصولاتی مانند سایپا ۱۴۱ و لیفان غیبت دارند.

خودروهای حاضر در ارزیابی کیفی اردیبهشت، باز هم مانند ماه‌های قبلی در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «صداهای غیرعادی»، «بدنه»، «نفوذ آب» و «رنگ»، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته «خیلی خوب» و «خوب» دسته‌بندی شده اند.
خودروهای «خیلی خوب» بین صفر تا ۱۲۰ نمره منفی به دست آورده و «خوب»‌ها نیز بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ امتیاز منفی کسب کرده اند.
از نکات قابل توجه این ارزیابی می‌توان به افزایش مجموع نمرات منفی «هیوندای ورنا» و همچنین کیفیت بهتر پژو 206 نسبت به تندر-90 اشاره کرد. مزدا3 نیز که در رده‌بندی قبلی ماکسیما را در کنار خود می‌دید، این ماه از هموطن خود پیش افتاده و کیفیت بهتری را پیدا کرده است. این خودرو تنها در دو معیار تزئینات و رنگ حائز نمره منفی شده، که البته نمره منفی رنگ آن بالا به نظر می‌رسد. مزدا3 که در «گروه بهمن» مونتاژ می‌شود، فقط با 6/1 نمره منفی اختلاف، بالاتر از ماکسیما قرار گرفته و باکیفیت‌ترین خودرو داخلی شده است. ماکسیما نیز که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود، در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ امتیاز منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. پس از این خودرو، یک ژاپنی دیگر به نام گراندویتارا در رتبه سوم قرار گرفته، که 20 نمره منفی دارد. این شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو نیز در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده، منتها بیشترین آن با رنگ در ارتباط است. از این سه ژاپنی که بگذریم، با یک کره‌ای به نام هیوندای آوانته در رتبه چهارم جدول روبه‌رو می‌شویم. این محصول که در بخش خصوصی مونتاژ می‌شود، به جز تجهیزات الکتریکی، سیستم موتور و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به رنگ مربوط می‌شود.
مگان، بهترین فرانسوی
هرچند مگان در رده‌بندی قبلی از تندر-90 جا ماند و نتوانست کیفیت بهتری کسب کند، اما در ارزیابی اردیبهشت‌ماه، جبران مافات کرد و در رده بالاتری قرار گرفت. این خودرو که مکان پنجم جدول را به خود اختصاص داده، در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی دارد و بیشترین آن را در معیار تزئینات کسب کرده است. این محصول بهترین کیفیت را بین فرانسوی‌های تولید داخل دارا است. پژو 206‌ هاچ بک نیز با تنها یک دهم امتیاز اختلاف، جایگاه ششم را در اختیار داشته و به جز نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی دارد. این خودرو بیشترین امتیاز منفی خود را در معیار تزئینات به‌دست آورده است. این در شرایطی است که مدل صندوقدار 206 با هشت دهم امتیاز اختلاف، کیفیت کمتری را کسب کرده و در جایگاه نهم جدول قرار دارد. این محصول البته در سه معیار سیستم تعلیق، موتور و نفوذ آب نمره منفی ندارد. از 206 بگذریم و سری به تندر-90 بزنیم. در رده‌بندی اردیبهشت‌ماه، تندر ایران خودرو توانسته با یک دهم امتیاز اختلاف، کیفیت بهتری را در مقایسه با همتای پارس خودرویی خود کسب کرده و در جایگاه هفتم قرار بگیرد. این محصول به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود. این در شرایطی است که تندر پارس خودرو در معیارهای کمتری نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن نیز به رنگ مربوط می‌شود. در ارزیابی اردیبهشت‌ماه باز هم تفاوت‌های کیفی میان تندرهای تولیدی مشاهده می‌شود، به نحوی که مثلا کیفیت بدنه و رنگ تندر ایران خودرو بهتر از همتای پارس خودرویی اش بوده و از آن سو تندر پارس خودرو توانسته در تزئینات و صداهای غیرعادی کیفیت بهتری را کسب کند.
افت ورنا
رده‌های دهم و یازدهم جدول رده‌بندی در حالی به دو خودرو کره‌ای رسیده که در این بین، ورنا نسبت به ارزیابی قبلی با افت کیفی روبه‌رو شده است. این محصول که در بخش خصوصی به مونتاژ می‌رسد، به جز سیستم موتور، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن نیز به بدنه و رنگ مربوط می‌شود. ریو نیز به عنوان دیگر کره‌ای جدول رده بندی، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند، بلکه کیفیت سیستم موتور آن همچنان پایین است.
کیفیت چینی‌ها
جدول سطح کیفی خودروهای داخلی در اردیبهشت‌ماه، سه محصول چینی را در خود جای داده و این در حالی است که MVM مدل 530 بهترین وضعیت کیفی را داراست. این محصول که در رده دوازدهم جدول جای دارد، در پنج معیار نمره منفی به‌دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. MVM مدل 530 البته همچنان کمترین کیفیت را در سیستم تعلیق بین کل خودروهای تحت ارزیابی به خود اختصاص داده است. دیگر MVM حاضر در رده‌بندی اردیبهشت‌ماه، مدل 110 این محصول است که در جایگاه هجدهم قرار دارد. این خودرو به جز ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در سایر معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز با تزئینات در ارتباط است. MVM مدل 110 البته در بخش رنگ نمره منفی بالایی دارد. از MVM‌ها که بگذریم، چینی‌ها محصول دیگری به نام چری ویانا نیز در رده‌بندی اردیبهشت‌ماه دارند. ویانا که نوزدهمین عضو جدول است، به جز ترمز و نفوذ آب در سایر معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن نیز با تزئینات در ارتباط است. این خودرو البته در «رنگ» رکورددار کسب نمره منفی بوده و کمترین کیفیت را در این معیار بین خودروهای تحت ارزیابی دارد. البته نمره بدنه آن نیز بالا به نظر می‌رسد.
کیفیت سمند، پارس و ۴۰۵
اما به سراغ اوضاع کیفی سه محصول پرتیراژ ایران خودرو برویم. در این بین، سمند توانسته بهترین کیفیت را کسب کرده و در جایگاه سیزدهم قرار بگیرد. این محصول البته در تمام معیارها نمره منفی داشته و بیشترین آن نیز در بخش تزئینات به‌دست آمده است. پس از سمند، با دو محصول خراسانی ایران خودرو یعنی پژوپارس و 405 روبه‌رو می‌شویم. پارس در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، اما 405 در بخش صداهای غیرعادی نمره منفی ندارد. این در شرایطی است که مدل تهرانی 405، در همه معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود. پارس تولید تهران نیز که در تمام معیارها منفی شده، بیشترین نمره منفی خود را در تزئینات به‌دست آورده است.
رکوردهای منفی پراید و روآ
رده‌های انتهایی جدول کیفی خودروهای داخلی باز هم به پژو روآ و پراید رسید و این دو بیشترین رکوردها در نمرات منفی را نصیب خود کردند. روآ که در جدول یکی به آخر شده، نه تنها در تمام معیارها نمره منفی دارد، بلکه کمترین کیفیت را نیز در سیستم موتور، تزئینات و صداهای غیرعادی دارا است. این محصول نفس‌های آخر را در ایران خودرو می‌کشد و در آینده‌ای نه چندان دور از چرخه تولید حذف خواهد شد. پس از روآ، در حالی پراید 132 را عضو آخر جدول می‌بینیم که این محصول نیز حائز نمره منفی در تمام معیارها شده است. پراید 132 علاوه بر این، کمترین کیفیت را در معیارهای نفوذ آب، بدنه و تجهیزات الکتریکی بین کل خودروهای تحت ارزیابی به خود می‌بیند.