گروه خودرو- بازار خودرو کشور اگرچه این روزها کمی رونق گرفته، اما پی‌درپی اخباری مبنی بر رشد قیمت‌ها به گوش می‌رسد.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، خودروهای وارداتی به دلیل کمبود عرضه، بسیار گران شده و داخلی‌ها نیز کم‌و‌بیش رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. این در شرایطی است که مدت‌هاست اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها به حداقل رسیده و دست دلال‌ها نیز کوتاه شده است. ترمز وارداتی‌ها بریده!

به گفته فعالان بازار، کمبود عرضه خودروهای وارداتی موجبات افزایش قیمت آنها را فراهم آورده و جهش میلیونی شان را رقم زده است. در این بین، کیااسپورتیج ۲۰۱۱ رکورد شکسته و طی یکی دو هفته گذشته شش میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده است. این محصول هم اکنون ۷۶ میلیون تومان قیمت دارد.

کیاسراتو نیز با جهشی دو میلیونی، ۴۷‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر مدل‌های کیا، موهاوی ۷۴ میلیون قیمت داشته و اپتیما نیز ۴۴‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. به جز کیا، هموطن اش هیوندایی نیز با افزایش قیمت نمایندگان خود در ایران مواجه شده است. آن طور که خبر می‌رسد، هم اکنون سانتافه IX۵۵ قیمتی برابر با ۸۲ میلیون تومان دارد و سوناتای ۲۰۱۱ نیز ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. آزرا نیز ۶۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و جنسیس نیز ۸۶ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین هیوندای i۳۰ هم با جهشی سه میلیون تومانی، در حال حاضر ۴۳میلیون تومان به فروش می‌رسد. در بین مونتاژی‌های هیوندایی، ورنا اتومات ۲۳‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته و آوانته اتومات هم ۳۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما سری هم به تویوتا بزنیم، شرکتی که ظاهرا صادرات خودرو به ایران را با محدویت‌هایی مواجه کرده است. هم اکنون کمری این شرکت در ایران ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و کرولا نیز ۴۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

لندکروز هم که بیشترین رشد قیمت را میان خودروهای وارداتی طی چند ماه گذشته داشته، هم اکنون ۱۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پرادو نیز ۱۱۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و یاریس هم در مدل صندوقدار ۳۷‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین لکسوس RX نیز ۱۴۱ میلیون تومان قیمت دارد.

اما به سراغ خودروهای داخلی برویم و ببینیم اوضاع آنها در بازار به چه شکل است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، هم‌اکنون مگان ۲ هزار سی‌سی قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و مدل دنده‌ای و E۲ آن نیز ۲۹میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، ماکسیمای اتومات نیز ۴۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دنده‌ای‌اش هم ۳۸ میلیون تومان قیمت دارد.

تندر-۹۰ نیز در مدل E۲ قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته و مدل E۱ آن هم ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما از رنویی‌ها بگذریم و سری هم به میهمانان پژویی بازار خودرو کشور بزنیم.

در این بین، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۶ نیز که از گیربکس اتومات بهره می‌برد، ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

۲۰۶ تیپ ۳ هم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تیپ ۵ نیز که ظاهرا کمیاب است، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین مدل‌های صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز مدل V۹ با قیمت ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر، پژو ۲۰۷‌آی دنده‌ای هم‌اکنون ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل اتومات این خودرو نیز ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در میان مدل‌های سمند نیز LX بنزینی هم‌اکنون ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. سورن ELX نیز با قیمت ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. اما پژوپارس بنزین سوز سال نیز همچنان با قیمت ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و پژو ۴۰۵ بنزین سوز هم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

در میان محصولات سایپا نیز ریو با قیمت ۱۴میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و مدل فول آپشن پراید ۱۱۱ نیز ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل ۱۳۲ آن نیز ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.