آیا طرح‌های دولت اوباما به نفع صنعت خودروسازی است؟

مونا مشهدی رجبی - در جریان بحران اقتصادی آمریکا صنعت خودروسازی این کشور که در زمره قدیمی ترین صنایع خودروسازی دردنیاست، آسیب زیادی متحمل شد و برخی از شرکت‌های خودروسازی آمریکایی مجبور به اعلام ورشکستکی با استفاده از منشور یازده شدند. ولی خروج این شرکت‌ها از صحنه فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا ضمن تحمیل هزینه‌های کلان به اقتصاد این کشور و بیکار شدن هزاران و حتی دهها هزار نفر از ساکنان آمریکا وجهه خوبی هم برای بزرگترین کشور اقتصادی دنیا نداشت. به همین دلیل دولت آمریکا اقدام به ارائه کمک مالی به صنعت خودروسازی کرد تا این صنعت را نجات دهد.

کمکی که در تمامی موارد به نتیجه مطلوب نرسید و اخباری در مورد زیان دیدن دولت آمریکا از ناحیه این کمک‌های مالی منتشر شد. سی ان ان اقتصادی در گزارش روزگذشته خود اعلام کرد که دولت آمریکا از ناحیه حمایت مالی به صنعت خودروسازی ۱۴ میلیارد دلار زیان متحمل شده است.

این مبلغ کلان زیان مالی بعد از انتشار خبر زیان دهی ۳/۱ میلیارد دلاری کرایسلر در ماه‌های اخیر اعلام شد. شایان ذکر است در جریان بحران اقتصادی، دولت آمریکا

۴۰ میلیارد دلار به صنعت خودروسازی کمک کرده بود. خلاصه این زیان کلان دولت از ناحیه کمک به صنعت خودروسازی سبب شد تا بر شمار مخالفان این طرح اقتصادی دولت اوباما اضافه شود و آینده وی در کاخ سفید هم در‌هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

این در حالی است که وی در سخنرانی اخیرش که در جریان کمپین‌های انتخاباتی انجام داده است، تاکید کرد: این بحران، ریشه در سیاست‌های نادرست اقتصادی دولت‌های جمهوریخواه پیشین دارد و حل کردن آن هم تنها با حمایت تمامی احزاب فعال در اقتصاد آمریکا میسر می‌شود.

وی با اشاره به رشد بدهی‌های دولتی آمریکا که ریشه در همین کمک‌های مالی زیاد به صنایع مختلف از قبیل صنعت خودروسازی دارد گفت: تنها دولتی که قبل از این هیچ بدهی و کسری بودجه‌ای نداشته است، یک دولت دموکرات بود و این نشان می‌دهد دموکرات‌ها در کنترل اوضاع اقتصادی کشور، توانمندی زیادی دارند.

خلاصه مشکلات اقتصادی اخیر آمریکا سبب شده است تا تقاضا برای خودرو در این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد و حال قانون تازه‌ای که دولت درصدد تصویب آن است فشار مضاعفی را به این بازار وارد آورده است و مخالفان زیادی دارد، زیرا باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود و به دنبال آن توانایی خرید خودرو توسط مردم را کمتر خواهد کرد.

دولت اوباما که از آغاز با طرح کاهش مصرف سوخت و ایجاد اقتصاد و صنعتی سبز روی کار آمده بود در نظر دارد ظرف یک هفته آینده قانون تازه‌ای را تصویب کند که به موجب آن خودروهای تولید شده در سال ۲۰۲۵ میلادی برای طی هر ۶۰ مایل تنها از یک گالن بنزین استفاده کنند.

طرحی که ضمن تحمیل هزینه کلان به شرکت‌های خودروسازی سبب می‌شود تا قیمت تمام شده خودروها هم سه هزار دلار افزایش یابد و احتمالا تقاضا برای خودرو تنزل پیدا کند. البته دولت آمریکا بر این باور است که این طرح کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند و خود زمینه ساز افزایش قدرت خرید مردم و رشد تقاضا برای خودرو می‌شود.

در پیش‌نویس این طرح آمده است: کاهش مصرف سوخت خودروها سبب تقویت امنیت ملی و امنیت انرژی در کشور می‌شود، زیرا در هزینه‌های دولت معادل یک میلیارد دلار صرفه جویی می‌شود.

هزینه‌ای که باید برای تامین سوخت مورد نیاز کشور صرف خرید نفت شود در بخش‌های دیگری از قبیل بخش‌های تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری خواهد شد. از طرف دیگر با استفاده از این مبلغ صرفه‌جویی شده و در جهت توسعه تکنولوژی تولید خودرو هزاران فرصت شغلی در آمریکا ایجاد می‌شود. دولت آمریکا پیش‌بینی می‌کند در جهت اجرای این طرح در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ میلادی ۷۰۰ هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد شود که ۶۰ هزار فرصت شغلی در بخش خودرو خواهد بود.

از طرف دیگر مجموع مبلغ صرفه‌جویی شده از جانب این طرح در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۳۰ میلادی برابر با ۶۵۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است که رقم قابل توجهی است و تاثیر بزرگی روی اقتصاد کشور و حتی زندگی خانوارهای آمریکایی دارد.

این طرح که فواید دراز مدت بسیار زیادی دارد در کوتاه مدت هزینه زیادی را به شرکت‌های خودروساز وارد می‌کند و به همین دلیل شمار زیادی از دست‌اندرکاران این صنعت با اجرای آن مخالف هستند.

کوین مایل یکی از تحلیل گران بازار خودرو در این زمینه می‌گوید: این تغییر بزرگی است و تحقق آن ظرف کمتر از ۲۰ سال عملی نیست.

ما انتظار داریم صنعت خودروسازی تا سال ۲۰۲۵ میلادی بتواند مصرف سوخت را به ۲/۵۶ مایل به ازای هر گالن برساند که می‌تواند در مصرف سوخت صرفه‌جویی زیادی شود و از تصاعد گازهای آلاینده ۴۰ درصد کم کند. برنامه‌ریزی برای کمتر شدن مصرف سوخت از این حد غیر عملی به نظر می‌رسد و هزینه کلانی برای شرکت‌های خودروسازی به همراه دارد.

خلاصه این طرح تازه آمریکا که روز اول اوت سال جاری به رای گذاشته می‌شود و در مجلس سنا بررسی خواهد شد همچون دیگر طرح‌های دولتی موافقان و مخالفانی دارد به همین دلیل اغلب سایت‌های فعال در صنعت خودروسازی به عنوان یک نظرسنجی مردمی از آن استفاده کرده‌اند.

طبق نظرسنجی‌های انجام شده ۳۵ درصد از مردم آمریکا با اجرای این طرح موافق هستند و پرداخت این هزینه را برای کمتر شدن آلودگی هوا و توسعه تکنولوژیکی ضروری می‌دانند و ۴۳ درصد با آن مخالف هستند و معتقدند رشد سه هزار دلاری قیمت هر خودرو توان آنها برای خرید را کمتر خواهد کرد.