گروه خودرو- با فرا رسیدن ماه رمضان، بازار خودرو کشور به رکود رفت و تمایل مشتریان برای خرید کاهش یافت.

به گفته فعالان بازار، البته این طبیعی به نظر می‌رسد، زیرا معمولا هر ساله در ۱۰روزه ابتدایی ماه رمضان، بازار همین شرایط را پیدا می‌کند و پس از طی این دوران، دوباره اوضاع به حالت عادی بازمی‌گردد. این موضوع در شرایطی است که بنابر اخبار رسیده، هفته گذشته قیمت برخی خودروها به خصوصی پژو ۲۰۶ افزایش پیدا کرد. البته اوضاع کلی بازار خودروهای داخلی تقریبا آرام به نظر می‌رسد، اما بازار وارداتی ها در چند مورد با نوسان روبه‌رو شد.

رشد قیمت پژو ۲۰۶

اما به سراغ بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها به چه شکل است.

آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، طی هفته گذشته بیشتر مدل های پژو ۲۰۶ با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. در این بین، هم اکنون ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد و تیپ ۶ نیز ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. تیپ ۳ نیز ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و تیپ ۵ هم قیمتی معادل ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را داراست. در میان مدل های صندوقدار پژو ۲۰۶ نیز V۹ با قیمت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از ۲۰۶ها که بگذریم، «پژو ۲۰۷ آی» نیز در مدل اتومات خود افزایش قیمت را تجربه کرد. این محصول در حال حاضر ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد. مدل دنده‌ای ۲۰۷ نیز ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.دیگر محصول ایران خودرو که گران شده، سورن ELX نام دارد. این محصول هم اکنون با قیمت ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.سمند LX بنزینی هم قیتی برابر با ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان را داراست.

افزایش قیمت سایپا۱۳۲

آن طور که از بازار سایپا خبر می‌رسد، هفته گذشته بیشتر محصولات این شرکت با ثبات قیمت مواجه بود و ظاهرا تنها مدل ۱۳۲ گرانی را تجربه کرده است. این خودرو با افزایش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی هم اکنون حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پراید مروارید نیز هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین تیبا هم با قیمتی معادل ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ریو نیز قیمتی برابر با ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را داراست. اگر سری به زیرمجموعه سایپا یعنی پارس خودرو بزنیم، متوجه خواهیم شد نمودار قیمت آنها طی هفته گذشته تغییر چندانی در بازار نداشته است. البته ظاهرا قیمت کارخانه‌ای «نیسان تینا» بازهم افزایش یافته، به نحوی که این محصول هم اکنون ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. مدل دیگر نیسان به نام «قشقایی» نیز که با کمبود عرضه به بازار دست و پنجه نرم می‌کند، در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. مگان اتومات (۲۰۰۰ سی سی) نیز دارای قیمتی برابر با ۳۵ میلیون تومان بوده و نوع ۱۶۰۰ سی سی آن هم ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین مشتریان باید برای تندر-۹۰ مدل E۲ پارس خودرو ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بپردازند. این در شرایطی است که تندر ایران خودرو ۳۰۰ هزار تومان ارزانتر به فروش می‌رسد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، تندر E۱ نیز هم اکنون ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ظاهرا بزرگترین فرق E۱ با E۲، تک ایربگ بودن آن است.اما در بین دیگر پارس‌خودرویی‌ها، هم اکنون ماکسیمای اتومات قیمتی برابر با ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را داراست و مدل دنده‌ای آن نیز ۳۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مزدا۲ ارزان شد، موهاوی گران

سری هم به بازار وارداتی ها بزنیم. طبق گفته فعالان بازار، خودروهای وارداتی در چند مورد با نوسان قیمتی روبه‌رو شدند، که بیشترین آن متعلق به کیاموهاوی بود. این خودرو با جهشی حدودا دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، هم اکنون ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اپتیما نیز ۴۴ میلیون تومان قیمت دارد و اسپورتیج هم ۷۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد. در بین هیوندایی ها نیز در حال حاضر سوناتای سفید رنگ قیمتی برابر با ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به خود می‌بیند و آزرا نیز ۶۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

جنسیس هم که دوباره گران شده، در حال حاضر ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. در جمع محصولات تویوتا هم کمری GLX ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و کرولا نیز قیمتی برابر با ۴۴ میلیون تومان را داراست. لندکروز و پرادو نیز به ترتیب ۱۲۸ و ۱۱۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.