گروه خودرو - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته بررسی دو فوریت طرح اصلاح ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ را در دستور کار خود قرار دادند که دو فوریت و یک فوریت آن نتوانست از سد مجلسی‌ها عبور کند. براساس طرح مذکور که اسفند سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود مدت معاینه فنی خودروهای نو از دو سال به پنج سال افزایش یافت که این طرح اگرچه از همان ابتدا مخالفان بسیاری داشت اما مخالفان طرح مذکور نتوانستند در جلسه علنی روز گذشته نمایندگان مجلس را برای تصویب دو فوریت و یک فوریت آن قانع کنند.

طراحان این طرح با استناد به دو عامل افزایش حجم انتشار گازهای مضر خروجی از اگزوز وسایل نقلیه موتوری و از میان رفتن امکان کنترل و پایش خودروها به مدت پنج سال از یک سو و کاهش سطح ایمنی خودروهای در حال تردد به دلیل طولانی شدن دوره‌های بازدید در مراکز معاینه فنی از سوی دیگر خواستار کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها بودند. اما در مقابل مخالفان این طرح با استناد به این امر که دردسر اجرای طرح معاینه فنی هر دو سال برای مردم خواهد بود خواستار این امر بودند که به جای فشار بر مردم به شرکت‌های خودروساز برای افزایش کیفیت، کاهش آلایندگی و استاندارد کردن خودروها فشار وارد شود.

پس از استماع سخنان مخالف و موافق مجلس برای یک فوریت وارد رای گیری شدند که با ۶۳ رای مخالف نتوانست از سد نمایندگان مجلس عبور کند. بنابراین این طرح به صورت عادی در کمیسیون بررسی خواهد شد.