گروه خودرو- در حالی که حدود چهار سال پیش شرکت «تاپکو» با دریافت پول از متقاضیان، وعده تحویل «فیات سی ینا» را به آنها داد، هنوز هم برخی از ثبت‌نام‌کنندگان موفق به دریافت خودرو خود نشده و تکلیف پول پرداختی شان نیز نامشخص است. شرکت تاپکو در سال ۸۶ و با مشارکت فیات ایتالیا، مونتاژ «سی ینا» را در ایران آغاز کرد و مشتریان نیز به هوای خرید خودرویی متفاوت، مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون ریال به حساب این شرکت پرداخت کردند، غافل از اینکه«تاپکو» اوضاع مالی مناسبی نداشته و وضعیت مونتاژ «سی ینا» نیز در این شرکت مناسب نیست.

این در شرایطی بود که مسوولان «تاپکو» نیز اطلاع‌رسانی لازم را در این مورد انجام ندادند و ثبت‌نام‌کنندگان نیز پس از عدم دریافت خودرو خود، تازه متوجه اتفاقات رخ داده در «تاپکو» شدند و اعتراض و پیگیری‌های آنها نیز به جایی نرسید. این شرکت البته در ابتدای کار، تعداد محدودی از فیات‌های ثبت نامی را تحویل داد، اما بحران مالی و قطع همکاری با فیات، باعث شد بخش اعظم ثبت‌نام‌کنندگان بی‌نصیب بمانند. اگرچه در پی این ماجرا، چندی پیش پای برخی از مسوولان «تاپکو» به مراجع قضایی نیز باز شد، اما این اتفاق نیز دردی را دوا نکرد، به نحوی که هم اکنون بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان، نه به خودرو خود رسیدند و نه به پولشان.

این موضوع در شرایطی است که سایپا چندی پیش با خرید سهام «تاپکو»، عملا این شرکت بخش خصوصی را به زیرمجموعه‌های خود اضافه کرد. این اتفاق اگرچه تا حدی ثبت‌نام‌کنندگان را نسبت به دریافت پول یا خودرو خود امیدوار کرد، اما سایپا هنوز برنامه خاصی در مورد آینده تاپکو ارائه نکرده و مشخص نیست که این شرکت قصد تولید چه خودرویی را در قالب زیرمجموعه جدید خود (تاپکو) دارد. از طرفی، ثبت‌نام‌کنندگان پول خود را به حساب تاپکو ریخته‌اند و این موضوع به چهار سال پیش برمی‌گردد، معلوم نیست که سایپا تعهدات مالی این شرکت را برعهده خواهد گرفت؟ ظاهرا این وسط، فقط تکلیف ثبت‌نام‌کنندگان معلوم نیست، زیرا تاپکویی‌ها که با واگذاری سهام شان، خیال خود را راحت کرده‌اند و سایپا نیز به زیرمجموعه‌ای جدید دست یافته است. به نظر می‌رسد اگر سایپا برنامه دقیق خود را برای «تاپکو» اعلام کند، حداقل «ثبت‌نام‌کنندگان سی ینا» تکلیف شان را خواهند دانست.