گروه خودرو - نمایشگاه خودرو دبی که هر ساله در ماه نوامبر (آبان ماه ) برگزار می‌شود، به عنوان بزرگترین نمایشگاه در نوع خود در خاورمیانه شناخته می‌شود، چرا که شرکت‌های بزرگ خودروسازی از آن به عنوان فرصتی مناسب برای افزایش سهم خود در بازار کشورهای عربی قلمداد می‌کنند. در نمایشگاه دبی ،هر ساله خودروسازان صاحبنام دنیا جدیدترین تولیدات خود را در شرایطی در معرض دید عرب‌ها و همچنین اتباع مختلفی که در این کشور حضور دارند قرار می‌دهند که خودروهای لوکس خودروسازان بیش از هر خودروی دیگری در این نمایشگاه طرفدار دارد.نمایشگاه امسال نیز با انبوهی از خودروهای لوکس خودروسازان لوکس‌سازی همراه بود که شهروندان شیخ نشین دبی را مجذوب خود می‌کرد. هر چند بیست و دومین نمایشگاه دبی که امسال برگزار شد را می‌توان یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین نمایشگاه‌هایی خواند که طی چند سال گذشته در این شیخ نشین برپا شده، اما برخلاف دیگر نمایشگاه‌های بزرگی که در دنیا برگزار می‌شود، در نمایشگاه امسال از خودروهای سبز و هیبرید خبری نبود.در عوض نمایشگاه مملو از خودروهای لوکس خودروسازانی بود که غرفه‌داران با اشتیاق، شیخ‌نشینان را برای سفارش خرید آنها تشویق می‌کردند. بطوریکه شرکت مرسدس بنز که سه مدل جدید خودرو را به نمایشگاه آورده بود اعلام کرد در طی برگزاری نمایشگاه مذکور بیش از ۳۰۰ سفارش دریافت کرده است که نشان از استقبال زیاد ساکنان امارات از خودروهای لوکس آلمان دارد. هر چند پیش از برگزاری نمایشگاه، برخی از کارشناسان عرضه خودروهای لوکس شرکت‌های بزرگ خودروسازی در نمایشگاه امسال را در وضعیت اقتصادی کنونی، اقدامی با ریسک بالا ارزیابی می‌کردند، اما اشتیاق شیخ‌نشینان به خرید خودروهای مذکور نشان داد که تلاش لوکس سازان برای آوردن خودروهای خود به این کشور خیلی هم ریسک‌ پذیر نبوده است.اما آخرین فناوری عرضه شده توسط برندهای مطرح خودروسازی از قبیل بی ام و، مرسدس بنز، شورولت، تویوتا، جگوار و هیوندایی موتور در این نمایشگاه چشم هر بازدیدکننده‌ای را خیره می‌کرد. در کنار برندهای مذکور حضور فعالانه شرکت‌های پژو، نیسان، مزدا، کیا موتورز و لیفان نیز به نوبه خود قابل توجه بود به طوری که در حاشیه این نمایشگاه، شرکت لیفان تنها خودروی SUV خود را با همکاری گروه کرمان موتور، برای بازار ایران رونمایی کرد. برخلاف نمایشگاه‌های خودرویی که بیشتر در شهرستان‌های کشورمان برگزار می‌شود و خودروهایی همچون سمند، خانواده پژو، مگان و تندر پای ثابت آنها هستند، در نمایشگاه خودروی شیخ‌نشین دبی، خودروسازان علاقه وافری به حضور در نمایشگاه مذکور از خود نشان می‌دهند به طوری که دولت دبی اعلام کرد که بیش از ۴۶ شرکت بزرگ خودروسازی در نمایشگاه امسال شرکت داشتند. این در حالی است که بازار خودروی دبی، برای خودروسازان، بازار بکری که فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری و عرضه در آن باشد، نیست. با این حال خودروسازی که سالیان سال است اصلی‌ترین شریک ایران در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود، عنوان فعال‌ترین شرکت خودروساز در نمایشگاه دبی را نیز کسب می‌کند .شرکت پژو با نمایش خودروهایی همچون RCZ کوپه ،۵۰۸ ،۳۰۸،۲۰۷ و ... در میان شرکت‌های خودروساز حاضر در این نمایشگاه خوش می‌درخشید، این در حالی است که حضور این شریک و یار دیرین ایران خودرو در نمایشگاه‌های داخلی فقط با ۲۰۶ و پارس و ۴۰۵ نمود دارد.

دور، دور لوکس‌سازان است

آنطور که منابع رسمی در شیخ نشین دبی اعلام کردند، در سال گذشته تقاضا برای خودروهای لوکس در امارات ۱۲ درصد بیشتر از سال قبل بود و انتظار می‌رود در سال جاری هم روند رشد بازار خودروهای لوکس ادامه داشته باشد. تویوتا هایلوکس ۲۰۱۲ و جگوار لندروور در کنار خودروهای سری هفت بی ام و محبوب‌ترین خودروهای موجود در این نمایشگاه بودند که بازدیدکنندگان زیادی را نیز به دور خود جمع کرده بود. همانطور که گفته شد، مرسدس بنز نیز سه مدل جدید خودرو را به نمایشگاه فرستاده بود که طی برگزاری نمایشگاه بیش از ۳۰۰ سفارش دریافت کرد. از طرف دیگر خبر راه‌اندازی کارخانه مرسدس بنز در امارات و تولید سه خودروی پرطرفدار این برند نیز در کشور امارات منتشر شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۰ مدل خودروی کانسپت و ۲۰ مدل خودروی هیبریدی در این نمایشگاه حضور داشتند، ولی استقبال از خودروهای لوکس بیشتر از خودروهای هیبریدی و کانسپت بود. همچنین مسوول برگزاری نمایشگاه اعلام کرد که شمار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه امسال ۱۶ درصد بیشتر از سال قبل بود و تعداد خودروها نیز ۱۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در نمایشگاه سال جاری شمار بازدیدکنندگان رشد ۳۶ درصدی نسبت به سال قبل داشته است و تعداد سفارش‌هایی که برندهای مختلف دریافت کرده‌اند نیز ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل بود. استقبال از نمایشگاه امسال در حالی است که برخی از کارشناسان رونق بازار خودروی امارات و بازسازی تدریجی بازار خودروی دنیا بعد از رکود سال ۲۰۰۷ میلادی را از جمله دلایل این استقبال عنوان می‌کنند.

ایرانیان با کیفیت پسندند

در حاشیه نمایشگاه مذکور که از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ نوامبر در محل نمایشگاه‌های دائمی شیخ‌نشین دوبی برگزار شد با مارک تیم‌بر، مدیرعامل شرکت صادرات و واردات لیفان در جمع دیگر خبرنگاران ایرانی به گفت و گو نشستیم. وی پس از رونمایی X۶۰ در جمع خبرنگاران و نمایندگی‌های شرکت کرمان موتور ضمن تشریح مشخصات فنی این خودرو تاکید کرد که این خودرو چندماهی است که در بازار چین عرضه شده است، ولی نمونه‎ای نیز که در بازار ایران عرضه خواهد شد، به لحاظ مشخصات فنی تفاوتی با نمونه چینی نخواهد داشت و چه بسا این خودرو در بازار ایران، با کیفیت بالاتری عرضه شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم توفیق لیفان ۵۲۰ در بازار ایران گفت: عدم توفیق لیفان ۵۲۰ درس بزرگی به ما داد و بر این اساس تلاش می‌شود که این اتفاق روی محصولات جدید رخ ندهد. بر این اساس اعتقاد من بر این است که لیفان ۵۲۰ خودروی خوبی است؛ ولی به خاطر عدم شناخت ما نسبت به شرایط ایران، این خودرو نسبت به شرایط آب و هوایی و جاده‎های ایرانی طراحی نشده بود.وی اظهار داشت: با اصلاحاتی که روی لیفان ۵۲۰ اعمال شد، کیفیت آن بالا رفته است و به طور قطع محصولات جدید می‌توانند جای خود را در بازار ایران باز کنند. تیم‌بر در خصوص رقبای لیفان x۶۰ در بازار ایران گفت: X۳۳ چری خودروی خوبی است؛ ولی لیفان x۶۰ خودروی بهتری است؛ ولی لیفان می‌تواند رقیب جدی برای X۳۳ باشد؛ چراکه این خودرو از لحاظ ظاهری به روزتر است و از طرفی از لحاظ حجم موتور با اینکه موتور ۱۸۰۰ دارد، ولی به دلیل دارابودن تکنولوژی وی. وی. تی با قدرت ۲۰۰۰سی سی برابری می‌کند.