گروه خودرو - رشد بازار خودروی چین در سال‌های گذشته سبب شد تا اغلب برندهای خودروسازی برای رهایی از بحران غرب وارد بازار چین شوند.

در سه سال گذشته بازار خودروی چین بیش از ۱۰ درصد در هر سال رشد کرد و توانست با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگترین بازار خودروی دنیا تبدیل شود. در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۵/۱۶ میلیون دستگاه خودرو در چین فروخته شد در حالی‌که فروش خودرو در آمریکا برابر با ۵/۱۱ میلیون دستگاه بود. انتظار می‌رود فروش خودرو در چین در سال ۲۰۱۱ میلادی از مرز ۳/۱۸ میلیون دستگاه بگذرد و در سال ۲۰۱۲ میلادی رکورد فروش بیست میلیون خودرو در کشور چین شکسته شود. اما تحقق این پیش‌بینی بستگی به میزان رونق اقتصادی و استقبال مردم از بازار خودرو دارد. حال سوال این جاست که آیا این بازار در سال آینده هم پر رونق خواهد بود یا خیر؟ طبق گزارش وزارت صنایع کشور چین، در سال ۲۰۱۱ میلادی، نرخ واردات خودرو به چین ۲۷ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد ولی نرخ رشد واردات خودرو در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۳۶ درصد بوده است. در همین سال فروش خودرو در کشور چین رشد ۱۱ درصدی داشت و میزان فروش در این بازار را به ۱۸ میلیون دستگاه رساند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲میلادی فروش خودرو در این کشور آسیایی به ۶/۱۹ میلیون دستگاه برسد که ۴۰۰ هزار دستگاه کمتر از برآوردهای قبلی است. رییس مرکز مطالعات بازار خودروی چین در مصاحبه‌ای با سایت اتو نیوز گفت: در سال ۲۰۱۲ میلادی نرخ رشد فروش خودرو در چین کاهش پیدا می‌کند که دلیل آن بحران اقتصادی در کشورهای غربی و کاهش تقاضا برای خودرو در بازار چین است.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۲ میلادی نرخ رشد بازار خودرو در این کشور ۳ درصد باشد و حتی در برآوردهای خوش بینانه هم از رسیدن نرخ رشد فروش به مرز ۷ درصد خبر می‌رسد. در نتیجه تحقق فروش ۲۰ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی بسیار خوش‌بینانه است. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند که بازار خودروی چین دچار معضل مازاد عرضه بر تقاضا شده است. در سال‌های گذشته شمار زیادی از شرکت‌های خودروسازی وارد چین شدند و در نتیجه حجم تولید در این کشور رشد کرد. ورود شرکت‌های خودروسازی به چین به معنای افزایش فرصت‌های شغلی در این کشور و رشد درآمد مردم شد و آنها را درمعرض کالاهای لوکس از قبیل خودروهای مدرن قرار داد. در نتیجه فرهنگ «مصرف‌محور» بودن به تدریج وارد چین شد و تقاضا برای خودرو در این کشور رشد کرد ولی به نظر می‌رسد عرضه در این کشور بیش از تقاضا است و بازار کنونی چین تا اندازه زیادی اشباع شده است. چین بزرگترین بازار خودروی دنیا است و بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اقدام به احداث کارخانه در این کشور کرده‌اند. محصولات تولید شده در کارخانه‌های چین به تمامی دنیا صادر می‌شود و به دلیل ارزان بودن هزینه نیروی کار در این کشور، قیمت تمام شده خودروها کمتر از قیمت تمام شده آنها در کشورهای صنعتی از قبیل آمریکا و اروپا است. بنابراین وارد شدن خودروسازان به بازار چین یک بازی برد-برد برای دو طرف است و حتی در شرایط کنونی هم سودآوری زیادی برای هر دو طرف دارد.