ضرورت استخدام 150 هزار نفر تا سال 2015

گروه خودرو- مرکز مطالعات صنعت خودرو آمریکا اعلام کرد، طی چهار سال آینده باید ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در صنعت خودرو و صنایع وابسته ایجاد شود تا این صنعت بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

ان اربر، رییس این مرکز در مصاحبه‌ای با دیترویت نیوز گفت: شرکت‌های خودروسازی آمریکایی می‌توانند ۳۰ هزار کارگر تمام وقت و پاره وقت استخدام کنند و ۱۲۰ هزار فرصت شغلی دیگر نیز در بخش‌های قطعه سازی ایجاد می‌شود. آمار نشان می‌دهد روند ایجاد فرصت‌های شغلی تازه در آمریکا از ماه‌های اخیر آغاز شده است و صنعت خودروسازی و صنایع وابسته در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال جاری میلادی ۲۶ درصد به سطح اشتغال شان افزوده‌اند.

انتظار می‌رود در فصل اول سال آینده میلادی شغل‌های دیگری در این صنعت ایجاد شود. مرکز مطالعات صنعت خودروسازی آمریکا درگزارش خود با اشاره به تحولات صنعت خودروسازی در ماه‌های اخیر نوشت: طی سه ماه گذشته ۲۰ درصد از شاغلان پر درآمد در صنعت خودروسازی از کار برکنار شده‌اند و جای آنها افرادی که درآمد کمتری کسب می‌کردند، استخدام شدند؛ در نتیجه بر شمار شاغلان این صنعت افزوده شده است.

از طرف دیگر با توجه به رشد تقاضا برای انواع خودرو در بازارآمریکا و تداوم این روند در کشورهای در حال توسعه به خصوص چین، هند و برزیل نیاز به افزایش حجم تولید در برخی از کارخانه‌ها وجود دارد و این نیاز می‌تواند زمینه‌ساز رشد فرصت‌های شغلی در کشور شود.

آمار نشان می‌دهد در سه ماه سوم سال ۲۰۱۱ میلادی سه شرکت خودروسازی آمریکا به سودآوری رسیدند و موفق شدند تا تمامی زیان‌های سال‌های قبل را جبران کنند. رسیدن این شرکت‌ها به سودآوری نشان دهنده نتیجه بخش بودن فرآیند تولید در سه شرکت فورد، کرایسلر و جنرال موتورز می‌باشد. البته این سه شرکت در جریان بحران اقتصادی اقدام به کاهش هزینه نیروی کار خود کردند.

هم‌اکنون متوسط دستمزد کارگران شرکت فورد در هر ساعت معادل ۵۸ دلار است که بیشترین درآمد در میان سه برند خودروسازی را دارند. این برند تنها برندی بود که ورشکسته نشد و توانست بدون تزلزلی در روند تولیدش بحران را پشت سر بگذارد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۲ میلای متوسط دستمزد ساعتی کارگران فورد به ۶۲ دلار برسد.

این در حالی است که درآمد کارگران ساعتی در شرکت جنرال موتورز برابر با ۵۶ دلار آمریکا، درآمد کارگران شرکت خودروسازی کرایسلر ۵۲ دلار، تویوتا در آمریکا ۵۵ دلار، درآمد کارگران شرکت هوندا ۵۰ دلار و درآمد کارگران شرکت نیسان ۴۷ دلار است.

شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان که یکی از بزرگترین برندهای خودروسازی خارجی فعال در آمریکا است نیز به ازای هر ساعت کار، دستمزدی معادل ۳۸ دلار به کارگران پرداخت می‌کند و تا انتهای سال جاری این دستمزد را به مرز ۴۰ دلار می‌رساند.

آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۷ میلادی یعنی قبل از آغاز بحران اقتصادی در آمریکا بیش از ۱۲ هزار کارگر ساعتی در صنعت خودروسازی مشغول به کار بودند که متوسط دستمزد هر یک از آنها در یک ساعت برابر با ۷۵ دلار بود. این کاهش چشمگیر درآمد کارگران صنعت خودروسازی باعث آسیب بزرگی به جامعه آمریکا و خانوارهای ساکن در این کشور شد؛ زیرا فرهنگ مصرف محور بودن در این کشورها حاکم است ولی کاهش دستمزدها به معنای ناتوانی خانوارها در تامین هزینه‌های مصرفی جاری خود است.

در جریان بحران اقتصادی و تعطیل شدن برخی از کارخانه‌ها در آمریکا شرکت‌های جنرال موتورز و کرایسلر بیش از ۱۳۰۰ نفر را اخراج کردند و برای هر یک از کارگران مبلغی معادل ۳۷۰ دلار به ازای هر هفته کاری پرداخت کردند. این مبلغ به دلیل پوشش بیمه بیکاری و تامین اجتماعی در این کشور به کارگران تعدیل شده، پرداخت شد.

این در حالیست که شرکت‌های تویوتا و هوندا هر یک به کارگران تعدیلی ۱۵۰۰ دلار پرداخت کردند. دیوید نایت یکی از تحلیل گران بازار خودرو با اشاره به رشد صنعت خودروسازی در ماه‌های اخیر گفت: انتظار می‌رود روند بازسازی این بازار تا سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه پیدا کند. همچنین در مسیر این رشد بر شمار کارگران استخدامی در این صنعت اضافه می‌شود. در سال ۲۰۰۱ میلادی ۲۶ درصد از فعالان این صنعت را کارگران استخدامی تشکیل می‌دادند؛ در حالی‌که در سال قبل بیش از ۴۶ درصد از شاغلان را کارگرانی تشکیل می‌دادند که استخدام سه شرکت خودروسازی بودند. صنعت خودروسازی آمریکا یکی از صنایع بزرگ و مهم در اقتصاد این کشور است که هر ساله ۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تولید می‌کند.

این صنعت برای ۱۰ درصد از شاغلان آمریکا فرصت شغلی ایجاد کرده است و به همین دلیل دولت تلاش زیادی کرد تا در جریان بحران اقتصادی مانع از تعطیل شدن آن شود. البته در این راستا بامخالفت هایی از طرف احزاب دیگر آمریکا هم روبرو شد و زیانی معادل ۹ میلیارد دلار نیز متحمل شد ولی بازهم تبعات اقتصادی مثبت ناشی از حضور صنعت خودروسازی در اقتصاد آمریکا آنقدر زیاد است که این زیان در مقابلش ناچیز قلمداد می‌شود.