گروه خودرو- شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تازه‌ترین آمار مربوط به میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور را در شرایطی اعلام کرد که باز هم واردکننده‌ها در صدر جدول رده بندی قرار گرفتند و ایران خودرو و سایپا نیز رده‌های سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

در این آمار که به نیمه نخست سال جاری تعلق دارد، کیفیت خدمات فروش هشت شرکت آسان موتور (عرضه‌کننده محصولات هیوندایی در ایران)، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا در ایران)، ایران خودرو، گروه سایپا، سنابادخودرو توس (تولیدکننده چری ویانا)، خودروسازان راین(تولیدکننده آوانته و ورنا)، گروه بهمن (تولیدکننده مزدا۲ و مزدا۳) و خودروسازی مدیران(تولیدکننده انواع MVM)، مورد ارزیابی قرار گرفته و این شرکت‌ها بر حسب امتیازات به دست آمده، اول تا هشتم شده‌اند.
شرکت بازرسی البته خدمات فروش نمایندگی‌های عرضه محصولات پورشه، بی‌ام‌و، ام جی و تویوتا را نیز مورد بررسی قرار داده است، اما چون سهم بازارشان کمتر از حد قابل قبول بوده، این شرکت‌ها جایی در رده‌بندی اصلی ندارند.این شرکت، آمار مذکور را هر شش ماه یکبار و از طریق مکاتبه با مشتریان انواع خودروهای موجود در کشور (اعم از داخلی و وارداتی) اعلام می‌کند. در آمار جدید که به شش ماه نخست سال جاری مربوط می‌شود، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مجموع با 94 هزار و 416 نفر از مشتریان مکاتبه انجام داده و نظر آنها را در چهار بخش «اطلاع‌رسانی و پاسخگویی»، «توجه به خواسته مشتری»، «هزینه و زمان صرف شده» و «وضعیت و نحوه تحویل‌خودرو» جویا شده است.
از نکات قابل توجه آمار موردنظر، می‌توان به خروج ایرتویا (نمایندگی محصولات تویوتا در ایران) از رده بندی اصلی و همچنین کاهش میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش گروه سایپا اشاره کرد. مورد دوم البته در شرایطی خاص رخ داده که در ادامه گزارش بدان پرداخته خواهد شد.
واردکننده‌ها باز هم در صدر
رتبه اول در خدمات فروش را شرکت «آسان‌موتور» در حالی به خود اختصاص داده که تنها ۹۳ نمایندگی در سطح کشور دارد و با فاصله‌ای ۱۵ امتیازی نسبت به‌رقیب هم خانواده‌اش، در صدر جدول نشسته است.
این شرکت که نمایندگی رسمی هیوندایی در ایران به حساب می‌آید، از شاخص 1000، امتیازی معادل 685 کسب کرده و صاحب 5/3 ستاره شده است. این 5/3 ستاره، البته فقط مختص آسان موتور نیست و به جز خودروسازی مدیران که سه ستاره دارد، شش شرکت دیگر نیز با وجود کسب امتیازات کمتر، دارای 5/3 ستاره هستند.
بازرسان شرکت بازرسی برای سنجش میزان رضایت از خدمات فروش آسان موتور، با مشتریان انواع محصولات عرضه شده توسط این شرکت مانند جنسیس، سانتافه، سوناتا، IX۵۵، IX۳۵ و i۳۰ مصاحبه و مکاتبه انجام داده‌اند.
پس از آسان موتور، با اطلس خودرو در رده دوم جدول روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که عرضه‌کننده محصولات دیگر خودروساز بزرگ کره یعنی کیاموتورز، در ایران محسوب می‌شود. این شرکت طی شش ماه ابتدایی امسال فقط 50 نمایندگی عرضه خودور در ایران داشته و از شاخص 1000، 670 امتیاز به دست آورده است. سراتو، اسپورتیج، سورنتو و موهاوی از جمله محصولاتی هستند که بازرسان شرکت بازرسی بابت ارزیابی کیفیت فروش اطلس خودرو، با مشتریان آنها مصاحبه و مکاتبه کرده‌اند.
در حال حاضر محصولات هیوندایی و کیا دارای بیشترین سهم در بازار خودروهای وارداتی کشور هستند.
افت و خیز غول‌ها
اما به سراغ دو خودروساز بزرگ کشور برویم و ببینیم مشتریان تا چه اندازه از خدمات فروش آنها طی نیمه نخست امسال راضی بوده‌اند. در این بین، ایران خودرو با ۷۵۸ نمایندگی که بیشترین تعداد در جمع عرضه‌کننده‌های خودرو کشور به حساب می‌آید، رتبه سوم را در اختیار گرفته و ۶۴۵ امتیاز کسب کرده است. در نگاهی آماری، ایران خودرو نسبت به شش ماه نخست سال ۸۸ حدود ۴۰ امتیاز در بحث خدمات فروش رشد را به خود می‌بیند. این در حالی است که گروه سایپا (سایپا و پارس خودرو) نسبت به شش ماه ابتدایی سال ۸۸، چند امتیاز افت کرده و علت آن نیز به ادغام سازمان‌های فروش سایپا و پارس خودرو برمی گردد. در آمار شرکت بازرسی، گروه سایپا پشت سر ایران خودرو قرار گرفته و توانسته با ۷۴۱ نمایندگی، ۶۴۱ امتیاز کسب کند. بازرسان این شرکت برای ارزیابی میزان رضایت مشتریان از محصولات گروه سایپا، نظر مشتریان خودروهایی مانند پراید، ریو، زانتیا، مگان و تینا را پرسیده‌اند و بابت سنجش کیفیت فروش ایران خودرو نیز، با مشتریان خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، ۲۰۶، روآ و گرندویتارا مصاحبه کرده‌اند.
مونتاژکارها در انتها
رده‌های پنجم تا هشتم جدول رده‌بندی کیفیت خدمات فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور را مونتاژی‌ها به خود اختصاص داده‌اند و این در شرایطی است که «سنابادخودرو توس» بهترین وضعیت را داشته و «خودروسازی مدیران» کمترین میزان رضایت را.
در این بین، «سنابادخودرو توس» که چری ویانا را عرضه می‌کند، 634 امتیاز به دست آورده و در شش ماه نخست امسال فقط 27 نمایندگی در سطح کشور داشته است. هرچند در گذشته اخباری مبنی بر تعطیلی این شرکت به گوش می‌رسید، اما تازه‌ترین آماری که سایت انجمن خودروسازان از تولید هشت ماهه شرکت‌های خودروساز منتشر کرده، از ادامه حیات سنابادی‌ها حکایت داشت.
پشت سر این شرکت، به راین خودرویی‌ها برمی خوریم. راین خودرو که دو محصول از هیوندایی موتورز کره به نام‌های آوانته و ورنا را مونتاژ می‌کند، توانسته مانند سنابادخودرو به ۶۳۴ امتیاز از شاخص ۱۰۰۰ دست بیابد. این شرکت البته ۱۰ نمایندگی بیش از سنابادی‌ها دارد و خودروهای بیشتری را نیز طی شش ماه نخست امسال روانه بازار کشور کرده است.
در مورد راین خودرو نیز این گونه به گوش می‌رسید که هیوندایی با این شرکت قطع رابطه کرده، اما طبق آخرین اخبار، ظاهرا این دو قراردادی جدید را به امضا رسانده‌اند، بنابراین مونتاژ آوانته و ورنا همچنان ادامه خواهد داشت.
از راینی‌ها که بگذریم، به یکی از غول‌های بخش خصوصی کشور یعنی «گروه بهمن» در رده یکی به آخر جدول می‌رسیم. این شرکت فقط مزدا۲ و مزدا۳ را طی شش ماه نخست امسال، در بخش سواری به بازار خودرو کشور عرضه کرده و توانسته ۶۱۱ امتیاز را در میزان رضایت مشتریان از خدمات فروش، به دست بیاورد.
این شرکت طی نیمه نخست امسال 172 نمایندگی در سطح کشور داشته است.
اما آخرین رده جدول موردنظر به مدیران خودرو رسیده، شرکتی که پرتیراژترین خودروساز بخش خصوصی به حساب می‌آید. این خودروساز، در نیمه نخست امسال ۱۱۲ نمایندگی داشته و به واسطه آنها توانسته ۵۹۸ امتیاز کسب کند. MVM در مدل‌های ۱۱۰، ۵۳۰ و X۳۳ محصولاتی هستند که بازرسان شرکت بازرسی از مشتریان آنها بابت ارزیابی خدمات فروش مدیران خودرو، نظرخواهی انجام داده‌اند.