گروه خودرو- آمار مربوط به واردات و صادرات خودرو روز گذشته در حالی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شد که طبق آن در نه ماهه گذشته ۱۱ هزار و ۶۴۶ دستگاه خودرو سواری از ایران صادر و ۳۰ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شده است. بر همین اساس طی ۹ ماهه امسال ۳۰ هزار و ۴۵۴ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۹، که تعداد ۳۳ هزار و ۳۲۲ دستگاه خودرو به ارزش ۶۸۹ میلیون دلار بوده، از نظر تعداد ۶۱/۸ درصد، از نظر وزنی ۷۷/۸ درصد و از نظر ارزشی ۷۲/۹ درصد کاهش یافته است.

براساس آمار گمرک، جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان سه کشور عمده مبدا واردات خودرو در ۹ ماهه سال‌جاری بوده‌اند که کشور کره با صادرات ۱۷ هزار و ۴۷۴ دستگاه خودرو به ارزش ۳۰۴ میلیون و ۴۶۵ هزار دلار، به لحاظ تعداد ۵۷ درصد و به لحاظ ارزش ۴۹ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین در این مدت از کشور امارات هشت هزار و ۴۹۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱۶ میلیون و ۳۱۵ هزار دلار خریداری شده که به لحاظ تعداد ۲۸ درصد و از نظر ارزش ۳۵ درصد از سهم کل واردات خودرو به ایران را به خود اختصاص داده است. میزان واردات خودرو از عمان نیز طی این مدت یک هزار و ۶۴۹ دستگاه به ارزش ۳۱ میلیون و ۲۷۲ هزار دلار بوده است. همچنین ‌در مورد سایر کشورها میزان واردات در ۹ ماهه امسال دو هزار و ۸۳۴ دستگاه به ارزش ۷۰ میلیون و ۱۶۱ هزار دلار بوده است که این میزان به لحاظ وزنی ۳۱/۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۷/۱۱ درصد از سهم کل واردات خودرو به کشورمان را نشان می‌دهد. اما صادرات خودرو نیز طی نه ماهه گذشته با افت چشمگیری همراه بوده است؛ به‌طوری‌که در مدت زمان مذکور ۱۱ هزار و ۶۴۶ دستگاه خودرو از خودروهای تولیدی ایران صادر شده‌است. اتریش، رومانی، سوئیس، چین، آلمان، جمهوری کره، فرانسه، ارمنستان، اسپانیا، عراق، بنین و افغانستان از جمله کشورهای هدف برای صادرات خودروهای ایرانی هستند. این در حالی است که بیشترین صادرات خودروهای ایرانی به کشور عراق صورت گرفته است. پراید بیشترین خودروی سواری صادراتی از ایران محسوب می‌شود که عمدتا به بازار عراق صادر شده است و در مقابل، محصولات هیوندایی و تویوتا نیز بیشترین سهم را در واردات خودرو به کشور دارا هستند.

همچنین در سال گذشته تعداد کل خودروهای سواری صادراتی از ایران ۶۱ هزار و ۷۹۳ دستگاه بوده است.

در ادامه اینکه در ۹ ماهه امسال قیمت هر خودروی سواری وارداتی به کشورمان ۲۰ هزار و ۴۳۱ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۲/۱ درصدی مواجه شده است.