گروه خودرو - روز گذشته مدیر کل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون ۲۱۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده است.

ساسان خدایی ضمن اعلام میزان تعداد خودروهای ثبت سفارش شده به این نکته نیز اشاره کرده که نیمی‌از ۲۱۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده، نیز وارد کشور نمی‌شود. وی اظهار داشته که در آمار گمرک در طول یک‌سال میانگین ۵۵ هزار خودرو وارد کشور می‌شود.

وی آمار ثبت سفارش را فاقد قطعیت خوانده و گفته است که نمی‌شود آن‌چنان بر رقم ثبت سفارش به دلیل قطعیت نداشتن آن به مانند آمار گمرک تکیه کرد. خدایی ادامه داده که علاوه بر این، یکسری کالا توسط مرز‌نشینان و از طریق بازارچه مرزی وارد می‌شوند که اینها نیاز به ثبت سفارش ندارند اما در آمار‌های گمرک می‌آیند.

ساسان خدایی که در مورد علت اختلاف ثبت سفارش با واردات خودرو با ایسنا گفت و گو کرده همچنین اظهار داشته که این درصد اختلاف در سال‌های قبل کمتر بوده است.

وی مسائل مربوط به تحریم، و همچنین مسائل مالی خود بنگاه ها را از مهم‌ترین دلایلی خوانده که ثبت سفارش به واردات منجر نشود.

بر همین اساس هر چند برخی از واردکنندگان با توجه به نوسان نرخ ارز و آشفتگی بازار خودروهای وارداتی ؛ اقدام به بستن سیستم فروش خود کرده‌اند اما با این حال ساسان خدایی معتقد است که نوسان نرخ ارز بر ثبت سفارش خودروها تاثیرگذار نبوده است.از سوی دیگر هر چند خبر محرومیت وارد کنندگان خودرو از ارز دولتی قطعیت پیدا نکرده با این حال مدیر کل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از ایجاد تسهیلاتی برای واردکنندگان از جمله وارد کنندگان خودرو در امر ثبت سفارش خبر داده است. به گفته وی طبق بخشنامه‌ جدید بانک مرکزی سیستم حواله‌ بانکی به عنوان یک سیستم تامین ارز برای ثبت سفارش لحاظ شده است که اگر احیانا روابط کارگزار با بانک به صورت گشایش اعتبار اسنادی نبود، بتوانند از طریق حواله‌ بانکی کار خود را انجام دهند.