ایکوپرس- با پایان یافتن فرآیندهای طراحی و مکانیکی و آزمون‌های عملکردی موتور ملی ای.اف۴، آزمون‌های دوام در آزمایشگاه بر روی این موتور آغاز شده است.

میر جواد سلیمانی قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول، با بیان این مطلب گفت: به موازات آزمون‌های دوام، عملیات انطباق موتور بر روی «رانا» نیز در جریان است و کالیبراسیون سیستم ای.ام.اس نیز توسط شرکت بوش(سازنده ای.ام.اس) انجام می‌شود. وی افزود: «رانا» با موتور ای.اف۴ برای بازار داخل با استاندارد یورو۴ و برای بازار صادراتی با استاندارد یورو۵ عرضه می‌شود.

سلیمانی، مدت زمان رسیدن به تولید انبوه رانا با موتور ای.اف۴ را از هم اکنون ۱۵ ماه برآورد کرد و گفت: در مجموع سه موتور شامل تی.یو۵ که موتور پایه برای «رانا» به شمار می‌رود و تا پایان سال به تولید می‌رسد، موتور ای.اف۷ پایه گاز سوز و موتور ای.اف۴ بنزینی برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

وی از انجام عملیات انطباق موتور ای.اف۷ بر روی رانا نیز خبر داد و تصریح کرد: این فرآیند در مرحله آزمون‌های ای.پی قرار دارد و بر اساس برنامه زمان بندی، در آذر ماه سال آینده، رانا با موتور دوگانه سوز ای.اف۷ به تولید انبوه می‌رسد.

قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو، عرضه رانا با موتور ای.اف۴ و استاندارد یورو۵ را منوط به انجام عملیات کالیبراسیون مورد نظر دانست که در اواخر سال آینده تمام شده و خودرو با موتور ای.اف۴ تولید انبوه می‌شود.

به گفته وی، عملکرد رانا با هر یک از سه موتور یاد شده تفاوت چندانی ندارد و موتور ای.اف۷ تنها نسخه پایه گازسوز آن خواهد بود که به دلیل عدم افت گشتاور در حالت شیفت سوخت، به عنوان تنها موتور پایه گاز سوز از بالاترین عملکرد برخوردار است.

سلیمانی تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ درصد تست‌های خودرویی رانا با استفاده از تجهیزات و امکانات مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام گرفته و برخی آزمون‌های تکمیلی که نیروی انسانی، فضا و زمان لازم برای آن در این جا کافی نیست، در آزمایشگاه‌های دیگر مانند ایتراک و ایدیادا انجام می‌شود.