ایسنا - مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تشکیل پرونده گران‌فروشی برای برخی از خودروسازان داخلی به‌دلیل افزایش قیمت به بهانه نصب آپشن خبر داد. شهرام میرآخورلو اظهار کرد: طبق شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری خودرو، خودروسازان برای هرگونه افزایش قیمت محصولات به دلیل نصب آپشن باید از سازمان حمایت مجوز جداگانه دریافت کنند، در غیر این صورت تخلف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه چند خودروساز به بهانه نصب آپشن‌هایی چون صندوق پران، قیمت برخی محصولات را نسبت به قیمت‌های پایه افزایش داده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوع تخلف بوده و برای این خودروسازان تشکیل پرونده با عنوان گران فروشی‌ شده است.

وی ادامه داد: براساس شیوه‌نامه جدید قیمت‌گذاری خودرو، قیمت هر آپشن به‌طور مجزا تعیین خواهد شد. البته تاکنون برای هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت به دلیل نصب آپشن صادر نشده و خودروسازان فعلا مجاز به هیچ افزایش قیمتی به دلیل نصب آپشن نیستند.

وی افزود: بنابراین به خودروسازان هشدار می‌دهیم قبل از کسب مجوز از سازمان حمایت، از هرگونه افزایش قیمت محصولات به بهانه نصب آپشن خودداری کنند.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: خودروسازان باید قیمت هر آپشن را به‌طور مجزا از سازمان حمایت دریافت کنند. تا آن زمان خودرو آپشن‌دار نیز باید به نرخ پایه عرضه شود.

پیش از این یک عضو انجمن قطعه‌سازان از تخلف برخی خودروسازان در افزایش غیرقانونی قیمت برخی محصولات به بهانه نصب آپشن و تغییرات ظاهری در خودرو خبر داده بود.

به گفته محسن رزم‌خواه، در شرایطی که خودروسازان موفق به افزایش قیمت محصولات خود متناسب با رشد قیمت تمام‌شده خودرو نمی‌شوند، به راهکارهای مختلفی برای دورزدن قیمت‌های مصوب و افزایش نرخ فروش محصولات روی آورده‌اند.