ایکوپرس - براساس نتایج بررسی‌های انجام شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، ایران خودرو در دست یابی به هدف‌های کیفیتی، از آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت فراتر عمل کرده است.

کیانوش پورمجیب معاون کیفیت ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط در ۳۰ خرداد۸۹ توسط وزارت صنایع و معادن به تمام خودروسازها ابلاغ شد و سرمشق همه آنها قرار گرفت. پورمجیب یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، در سال۸۹ چهار سطح کیفیت برای خودروها مجاز در نظر گرفته شد که در سال ۹۰ به سه سطح و در سال ۹۱ و ۹۲ به دو سطح کاهش می‌یابد.

معاون کیفیت ایران خودرو سطوح گوناگون کیفیت خودرو در سال ۸۹ را شامل خیلی خوب، خوب، قابل قبول و حداقل قابل قبول عنوان کرد که در سال ۹۰ به سطوح خیلی خوب، خوب و قابل قبول محدود شد و از سال۹۱ به بعد تمامی‌خودروها باید به سطوح خیلی خوب و خوب ارتقا‌ یابد.

وی تصریح کرد: در همان سال۸۹ که آیین‌نامه ارتقای کیفیت ابلاغ شد، همه خودروهای سواری ایران خودرو بر اساس نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، در سطوح خیلی خوب و خوب قرار داشته که به معنی دست‌یابی ایران خودرو به اهداف آیین‌نامه دو سال زودتر از زمان مقرر در آیین‌نامه است.

پورمجیب شاخص C۱۰۰ را از دیگر شاخص‌های مهم در آیین‌نامه ارتقای کیفیت عنوان کرد که نشان‌دهنده تعداد تعویض قطعات در هر ۱۰۰خودرو سه ماه پس از تحویل به مشتریان است و افزود: بر اساس هدف معین شده در آیین‌نامه ارتقای کیفیت، این عدد در مورد خودروهای ساخت داخل تا سال ۹۲ باید به ۲۰ مورد برسد؛ در حالی که در مورد تندر-۹۰، سوزوکی گرندویتارا و ۲۰۶، این عدد در همان سال ۸۹ تحقق یافته است.

معاون کیفیت ایران خودرو یادآور شد که در مورد سایر محصولات شامل پارس، ۴۰۵ و سمند نیز سال آینده، یعنی یک سال زودتر از زمان تعیین شده در آیین‌نامه این عدد حاصل می‌شود. پورمجیب تصریح کرد: در راستای اجرای آیین‌نامه ارتقای کیفیت، از ابتدای مهر۸۹ عقد قرارداد با قطعه سازان رتبه پایین‌تر از C و از مهرماه ۹۰ عقد و تمدید قرارداد با سازندگان رتبه C ممنوع است که این مورد نیز توسط ایران‌خودرو تماما به اجرا در آمده است.