ایسنا- مدیرعامل ایران خودرو دیزل در خصوص تبعات عدم تطبیق استاندارد آلایندگی خودروهای سنگین با سوخت مصرفی آنها گفت: تولید خودروهای تجاری با استاندارد آلایندگی یورو۴ بدون توزیع مناسب و سراسری سوخت متناسب با آن موجب آسیب دیدن خودرو و افزایش آلایندگی خواهد شد. هاشم یکه‌زارع اظهار کرد: ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای تجاری نیازمند توزیع سراسری سوخت متناسب با گوگرد کمتر از ۵۰ پی.پی.ام و همچنین ماده افزودنی addblue است.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه خودروهای تجاری در سیستم حمل‌ونقل عمومی در سراسر کشور تردد دارند، توزیع تدریجی و گام ‌به ‌گام گازوئیل متناسب با استاندارد یورو ۴ در خصوص این خودروها ممکن نخواهد بود. در واقع موتور خودرو تجاری تولید ‌شده با استاندارد یورو۴ در صورت یکی دو بار استفاده از سوخت غیرمتناسب با این استاندارد،‌ به شدت آسیب‌دیده و آلایندگی آن بیشتر از سطح استاندارد یورو صفر خواهد شد.

وی افزود: در چنین شرایطی به دلیل آسیب دیدن موتور در نتیجه استفاده از گازوئیل غیر متناسب با استاندارد یورو۴، هزینه‌ای حدود ۵/۲ میلیون تومان به صاحب خودرو جهت تعمیر موتور تحمیل خواهد شد.

یکه‌زارع با بیان اینکه خودروهای تجاری با استاندارد یورو۴ نیازمند تزریق ماده addblue در کنار سوخت یورو۴ هستند، تصریح کرد: در صورتی‌که حتی در یک جایگاه در سراسر کشور نازل تزریق این ماده وجود نداشته باشد، به دلیل عدم امکان تزریق این ماده، با توجه به سیستم کنترل الکترونیکی خودرو امکان حرکت آن وجود نخواهد داشت؛ بنابراین تولید خودرو‌های تجاری با استاندارد آلایندگی یورو۴ منوط به توزیع مناسب و سراسری سوخت گازوئیل متناسب با آن به همراه ماده addblue خواهد بود. مدیرعامل ایران خودرو دیزل تصریح کرد: خودروسازان تجاری آمادگی کامل دارند تا از ابتدای سال آینده تمام محصولات خود را با استاندارد آلایندگی یورو۴ تولید کنند. البته قبل از آن باید از توزیع سراسری سوخت متناسب اطمینان حاصل شود تا مشکلات یاد ‌شده ایجاد نشود. طبق اعلام مسئولان وزارت نفت توزیع سوخت متناسب با استاندارد آلایندگی یورو۴ از سال آینده آغاز خواهد شد. توزیع این سوخت ابتدا از تهران و کلانشهرها آغاز شده و به دیگر نقاط کشور توسعه خواهد یافت. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که عدم توزیع یکباره و سراسری سوخت با استاندارد آلایندگی جدید موجب بروز مشکلاتی در خودروهایی خواهد شد که در برخی شهرها به دلیل عدم توزیع گسترده سوخت با استاندارد یورو۴، ناچار به استفاده از سوخت قدیمی با استاندارد آلایندگی یورو ۲ خواهند بود.