ایسنا- انجمن جهانی خودروسازان، ایران را به عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی کرد، عنوانی که ایران در سال ۲۰۱۰ نیز کسب کرده بود.

انجمن جهانی خودروسازان با انتشار تازه‌ترین گزارش خود درباره‌ تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان اعلام کرد که ایران با تولید یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۵۰۵ دستگاه انواع خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه ۱۳ جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است. تولید خودرو ایران در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ رشد ۳/۱ درصدی را نشان می‌دهد. ایران در رده‌بندی بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در سال ۲۰۱۱ بالاتر از کشورهایی مانند تایلند، بریتانیا، جمهوری چک، ترکیه، اندونزی، لهستان، آرژانتین و ایتالیا قرار گرفته است.

ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی معادل یک میلیون و ۵۹۹ هزارو ۴۵۴ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود که این میزان تولید نسبت به سال ۲۰۰۹ رشد ۱۴/۷ درصدی را نشان داد. ایران در سال ۲۰۱۰ نیز عنوان سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان را به دست آورده بود.

ایران باز هم صدرنشین خاورمیانه شد

اما در سال ۲۰۱۱ میلادی همچون سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ ایران توانست به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز منطقه‌ خاورمیانه دست پیدا کند. در قاره آسیا نیز ایران بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره‌جنوبی و هند در رده‌ پنجم قرار گرفت. تولید خودرو ترکیه نیز در سال گذشته‌ میلادی با افزایش ۶/۸ درصدی به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۱۳۱ دستگاه رسید. این کشور در رده‌بندی جهانی رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داد.

اتریش نیز در سال قبل بیشترین رشد تولید خودرو را در میان کشورهای جهان داشت؛ به طوری که تولید خودرو در این کشور با افزایش ۲/۴۵ درصدی به ۱۵۲ هزار و ۵۰۵ دستگاه رسید. بعد از اتریش نیز کشورهای روسیه و اوکراین با رشدهای تولید ۷/۴۱ و ۹/۲۵ درصد در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.

ایران، دوازدهمین سواری‌ساز جهان

براساس آمار اولیه‌ منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، ایران از نظر تولید خودروهای سواری در سال ۲۰۱۱ در رده‌ دوازدهم جهان قرار گرفت. تولید این نوع خودروها در ایران در سال قبل به یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۲۷۶ دستگاه رسید. از نظر تولید خودروهای تجاری نیز ایران در میان کشورهای جهان رتبه ۱۸ را به خود اختصاص داد. آمار تولید این خودروها در ایران به ۲۳۵ هزار و ۲۲۹ دستگاه رسید. ایران از نظر تولید خودروهای سواری در قاره‌ آسیا بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و هند در رده‌ پنجم ایستاد و در خاورمیانه نیز همچنان اول باقی ماند. از نظر تولید خودروهای تجاری نیز رتبه‌ ایران در قاره‌ آسیا و خاورمیانه به ترتیب به هشت و دو رسید.

تاثیر منفی فجایع طبیعی بر ژاپن و تایلند

براساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان، در سال ۲۰۱۱ میلادی تولید خودرو در بیشتر کشورهای عمده تولیدکننده خودرو در جهان با افزایش مواجه شد. در این بین تولید خودرو تنها در کشورهای فنلاند، مصر، هلند، اسلوونی، سوئد، ژاپن، صربستان، تایلند، استرالیا،‌ایتالیا، مالزی، رومانی، مجارستان، لهستان و اسپانیا با کاهش مواجه شد. بیشترین افت تولید خودرو در سال ۲۰۱۱ میلادی مربوط به کشور فنلاند با ۹/۶۱ درصد بود. همچنین تولید خودرو در دو کشور ژاپن و تایلند که در سال قبل دچار فجایع طبیعی شدند به ترتیب ۸/۱۲ و ۱/۱۰ درصد کاهش یافت.

فاصله‌ زیاد چین با بقیه

براساس آمار انجمن جهانی خودروسازان، تولید جهانی خودرو در سال گذشته میلادی با افزایش ۲/۳ درصدی به ۸۰ میلیون و ۶۴ هزار و ۱۶۸ دستگاه رسید. از کل تولید خودرو در جهان در سال گذشته میلادی ۲۰ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۳ دستگاه مربوط به خودروهای تجاری بوده و مابقی تولید یعنی ۵۹ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۵۵ دستگاه نیز مربوط به تولید خودروهای سواری بوده است. همچنین چین با تولید ۱۸ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۸۷۶ دستگاه خودرو عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را در سال گذشته میلادی از آن خود کرد. بعد از چین نیز کشورهای آمریکا و ژاپن رتبه‌های دوم و سوم را به‌دست آوردند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ ژاپن دومین خودروساز بزرگ جهان بود اما به دلیل زلزله و سونامی شدید سال قبل تولید خودرو در این کشور به شدت کاهش یافته و آمریکا رده دوم بزرگ‌ترین خودروسازان جهان را به دست آورد.