گروه خودرو - به گفته رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، نیروی انتظامی از ابتدای تیرماه سال جاری از تردد خودروهای فرسوده در ۸ کلانشهر کشور جلوگیری خواهد کرد.

هشت کلانشهر شامل تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، مرکزی و البرز خواهد بود. بر همین اساس محمد جواد محمدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در حالی به اعلام این خبر پرداخته که از سال ۸۸ ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده مطرح، اما به مرحله اجرا درنیامد.

به گفته کارشناسان عدم تردد خودروهای بالای ۲۵ سال طبق مصوبه برنامه کاهش آلودگی باید از سال ها قبل اجرا می‌شد که به دلیل نبود مقدمات لازم نیروی انتظامی قادر به اجرای آن نبود.

یکی از ملزومات اجرای این مصوبه تامین خودروی جایگزین بود.

بر همین اساس، اسفند ماه سال ۸۹ نیز اعلام شد که از رفت و آمد خودروهای سواری فرسوده بیش از ۳۵ سال، از اول بهمن این سال جلوگیری خواهد شد که با فرارسیدن ماه بهمن نیز خبری از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده که خود عامل مهمی در آلودگی هوا است، نشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از کاهش سن فرسودگی خودروها در کشور خبر داده و اعلام کرده که بر این اساس، سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌ها و کشنده‌ها از ۲۵ به ۲۰، وانت بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی‌بوس از ۱۵ به ۱۰، میدل باس و اتوبوس‌های برون شهری از ۱۵ به ۱۲ و اتوبوس‌های شهری و موتورسیکلت‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش یافت. در عین حال سن فرسودگی تاکسی‌ها همچنان ۱۰ سال باقی ماند.بنابر گفته محمدی زاده باید از تیرماه سال جاری از تردد خودروهای بالای ۲۰ سال جلوگیری شود.