ایرنا- دانشمندان دانشگاه آکسفورد قصد دارند نخستین خودروی بدون راننده را روانه جاده‌های انگلیس کنند.

دیلی میل گزارش داد که این وسیله نقلیه که در واقع نسخه تغییر یافته جیپ نظامی Wildcat BAE است، قرار است با یک نقشه سه‌بعدی در مسیرهای اطراف آکسفورد و «ووداستاک» شهر نزدیک آن حرکت کند. این دانشمندان قصد دارند از دولت بخواهند اجازه ورود این خودرو را در جاده‌های باز این کشور در دو ماه آینده صادر کند.

این خودروی روباتیک دارای مجموعه‌ای از سنجنده‌ها مانند دوربین و لیزر است که امکان محاسبه موقعیت دقیق را به آن می‌دهد. این خودرو می‌تواند حضور خودروهای دیگر را در جاده حس کند و در صورت لزوم دست به اقدام پیشگیرانه بزند، کاری که دیگر خودروهای بدون راننده مجهز به فناوری GPS قادر به انجام آن نیستند.

«پاول نیومن» مجری گروه روبات متحرک دانشگاه آکسفورد گفت: این خودرو هفته گذشته نخستین سفر بدون راننده خود را در یکی از خیابان‌های دانشگاه انجام داده است.

به گفته وی یکی از اعضای گروه تحقیقاتی در مسیرهای آزمایشی، درون خودرو قرار می‌گیرد تا در صورت لزوم کنترل آن را بر عهده بگیرد.

شورای تحقیقات علوم فیزیکی و مهندسی، شرکت‌های خودروسازی BAE و نیسان از پروژه خودروی بدون راننده حمایت کرده‌اند و دولت برای پشتیبانی از این طرح دو میلیون پوند بودجه پرداخت کرده است. در حال حاضر کشورهای دیگر نیز فناوری خودروی بدون راننده را دنبال می‌کنند. شرکت گوگل در آمریکا این فناوری را هدایت کرده است و در حال حاضر ایالت نوادا در آمریکا آزمایش خودروهای بدون راننده را در جاده‌های این ایالت مجاز می‌داند.