ایسنا - شرکت خودروسازی چری چین و گروه جگوار- لندروور (JLR) خبر انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک خود هریک با سهم ۵۰درصد از این قرارداد را در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۱۲ اعلام کردند. طبق این قرارداد دو طرف توافق کردند که با کمک و سرمایه‌گذاری یکدیگر خودروهای مختلفی تحت برند مشترک چری- جگوار- لندروور و نیز خودروهای تحت برند جگوار لندروور (JLR) تولید و به بازار عرضه کنند. دیگر موارد توافق شده در این قرارداد شامل تولید مشترک موتور و همچنین توسعه R&D این دو گروه خودروسازی خواهد بود.

یین تونگ یوئه - رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت خودروسازی چری، و رالف اسپت - مدیرعامل گروه JLR ، بعد از امضای این قرارداد به صورت مشترک بیانیه‌ای صادر کردند که در آن آمده است: «این جوینت ونچر تصویری جدید و خیره‌کننده از دو شرکت چری و جگوار- لندروور به بازار ارائه خواهد کرد. در حال حاضر تقاضا برای محصولات جگوار-لندروور به سرعت در بازار چین رو به افزایش است و ما معتقدیم به واسطه این همکاری مشترک، به عنوان یک برند محبوب به نحو مطلوبی به تقاضای موجود در بازار پاسخ دهیم. امیدواریم با کمک هر دو برند، توسعه R&D و نیز برخورداری از امتیازات و منابع منطقه‌ای بتوانیم به مشتریان خود در بازار چین مناسب‌ترین خودروها را طراحی و عرضه کنیم.» جزئیات قرارداد مذکور تاکنون منتشر نشده است.

شرکت چری در هشتم ژانویه سال ۱۹۹۷ در شهر ووهو استان آنهوئی چین تاسیس شد، در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی در صدر صادرکنندگان برندهای چینی به بازارهای بین‌المللی قرار دارد. محصولات چری طیف وسیعی از خودروها (خودروهای سواری سدان، خودروهای تجاری و همچنین SUV) و البته قوای محرکه (موتور و گیربکس) را شامل می‌شوند.

در سال ۲۰۱۱ مجموع فروش شرکت خودروسازی چری به عدد ۶۴۳ هزار دستگاه رسید و توانست به رتبه ششم در بین تمامی خودروسازان داخلی و خارجی در بازار چین نائل شود.

مرکز شرکت جگوار- لندروور (JLR) نیز در شهر ویتلی در همسایگی کاونتری قرار دارد. JLR که در حال حاضر تماما تحت مالکیت شرکت تاتای هند است، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای لوکس در انگلستان شناخته می‌شود. در حال حاضر تعداد پرسنل این شرکت در کل دنیا بالغ بر ۲۱ هزار نفر بوده و خودروهای این شرکت در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا عرضه می‌شود. بزرگ‌ترین بازارهای این شرکت انگلستان، آمریکا و چین بوده و اخیرا در سال مالی گذشته کل درآمد فروش این شرکت به رقم ۹.۹۰۵ میلیارد پوند با سود ناخالص ۰۴۳/۱ میلیارد پوند رسید.

در سال ۲۰۰۵، سهم بازار چین در کل فروش جهانی گروه جگوار- لندروور تنها به یک درصد رسید که بعد از روندی شش ساله اخیرا بازار چین به عنوان سومین بازار مهم دنیا برای محصولات این شرکت تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۱ فروش گروه JLR در چین با رشدی ۶۰ درصدی به ۴۲ هزار دستگاه رسید.