گروه خودرو - معاون وزیر راه و شهرسازی از تنظیم تفاهم‌نامه واردات کامیون‌های دست دوم با موسسه استاندارد، سازمان محیط زیست و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت خبر داد. شهریار افندی‌زاده در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال بررسی مشخصات فنی این کامیون‌ها است تا با هماهنگی سازمان‌های نامبرده و با رعایت استانداردهای تعیین شده نسبت به واردات آنها اقدام شود. به گفته افندی زاده کامیون‌های دست دوم پس از مشخص شدن استانداردهای آلایندگی، مشخصات فنی و توانائی ارائه خدمات در ایران تا سه ماهه اول سال جاری وارد کشور خواهند شد.

آیین‌نامه اجرایی واردات کامیون‌های دست دوم به کشور و تعیین استانداردهای لازم در خصوص آلایندگی آنها در حالی در دست بررسی است که یک سال و نیم از تصویب این طرح و ۹ سال از طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل باری کشور می‌گذرد. در حال حاضر ۲۰۰ هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور در حال تردد هستند. مشکلاتی از قبیل آلایندگی خارج از استاندارد، ضعیف شدن عملکرد ایران در ترانزیت منطقه‌ای، افزایش هزینه‌های جانبی برای کامیون داران و ده‌ها مشکل دیگر در حالی ناوگان حمل و نقل باری کشور را رنج می‌دهد که براساس ماده‌۲۸ قانون برنامه چهارم توسعه باید عمر متوسط ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای به جز بخش مسافری به ۱۰‌سال برسد.

در حال حاضر متوسط سرعت کامیون‌ها در کشورمان به‌دلیل فرسودگی ۲۳‌کیلومتر در ساعت است اما متوسط جهانی سرعت کامیون‌ها ۶۲‌کیلومتر در ساعت اعلام شده است.