گروه خودرو - طی یکی دو سال گذشته، در مجلس یا دولت این موضوع روال شده، که اگر قرار است به خودروسازان امتیازی داده شود، به جای آن تضمین‌هایی برای ارتقای کیفیت محصولات از آنها گرفته ‌شود.

شاید اخذ این تضمین‌ها با توجه به شرایط رقابتی میان خودروسازان در هیچ جای دنیا روال نباشد، اما در فضای انحصاری بازار خودرو ایران، خودروسازان در قبال گرفتن امتیاز و یا فشار مشتریان یا دیگر مراجع، مجبور به نصب سیستم‌های ایمنی یا ارتقای کیفیت محصول خود می‌شوند. از سویی دیگر حفظ شرایط موجود نیز برای خودروسازان مهم است، به طوری که آنها حاضرند برای حفظ بازار انحصاری موجود، هر تضمینی را با جان و دل پذیرا باشند.

بر همین اساس، دو سال پیش با مصوبه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خودروسازان در قبال حفظ تعرفه واردات خودرو، موظف به ارائه گزارش‌هایی مبنی بر ارتقای کیفیت محصولات خود هر سه ماه یک بار به کمیسیون مذکور شدند. تضمینی که خودروسازان در قبال حفظ تعرفه واردات خودرو دادند، در اصل امتیازی از سوی مجلسیان بود، هر چند که به تعهد خود نیز به طور کامل عمل نکردند. اما دادن این تضمین‌ها ظاهرا در سال جدید نیز ادامه پیدا کرده است. اما این بار خودروسازان در قبال افزایش قیمت محصولاتشان، به دولت تضمین ارتقای کیفیت محصولاتشان را داده‌اند.

به گفته مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال جاری با شرط بهبود کیفیت، با افزایش قیمت خودروسازان موافقت شده است. وی همچنین تاکید کرده که اگر خودروسازان در این زمینه اقدام عملی انجام ندهند، مصوبه افزایش قیمت از آنها گرفته می‌شود و قیمت‌ها نیز به حالت قبل بر می‌گردد . هر چند خودروسازان به تعهدات خود در زمینه ارائه گزارش‌های کیفی به مجلس عمل نکردند، اما باید دید که آیا به تعهدات خود در قبال دولت پایبند هستند؟