ایسنا- آخرین آمار و اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که تقریبا به ازای هر پنج نفر یک دستگاه خودرو در ایران وجود دارد.

براساس آخرین اطلاعات بدست آمده از سرشماری اخیر، جمعیت ایران به حدود ۷۵ میلیون نفر رسیده است. از سوی دیگر رییس پلیس راهور ناجا نیز چندی پیش خبر داد که تعداد خودروهای موجود در کشور از مرز ۱۵ میلیون دستگاه گذشته است. به این ترتیب می‌توان با تقسیم این دو عدد بر هم نتیجه گرفت که در حال حاضر به ازای هر پنج ایرانی یک دستگاه خودرو در کشور وجود داشته و تردد می‌کند. از سوی دیگر استانداردهای جهانی براساس تعداد خودرو در هر کشور به ازای هر هزار نفر است که این شاخص نیز برای ایران به ۲۰۰ دستگاه خودرو می‌رسد. در همین حال پیش‌بینی شده که تعداد خودروهای موجود در کشور تا پایان دهه ۹۰ به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید.

براساس آمار سال ۲۰۱۰ ، ایران از نظر شاخص سرانه خودرو که همان تعداد خودرو به ازای هر هزار نفر است، در بین ۱۳۸ کشور جهان با عدد ۱۷۵ دستگاه در رده ۶۱ قرار گرفت.

بالاترین سرانه خودرو در جهان متعلق به کشور موناکو به تعداد ۸۳۶ دستگاه است. کشورهای آمریکا و لیختن اشتاین نیز به ترتیب با ۸۲۸ و ۷۹۶ دستگاه در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

براساس آخرین آمار جهانی که مربوط به سال ۲۰۰۸ است، در بین کشورهای خاورمیانه از نظر شاخص سرانه خودرو قطر با ۷۲۴ دستگاه اول بوده و بحرین با ۵۰۹ و کویت با ۵۰۷ دستگاه دوم و سوم هستند. همچنین سرانه خودرو در کشورهای لبنان ۴۳۴، عربستان سعودی ۳۳۶، رژیم صهیونیستی ۳۱۳، امارات ۳۱۳ و عمان ۲۲۵ دستگاه است. ترکیه نیز پایین‌تر از ایران با سرانه ۱۳۸ دستگاه قرار گرفته است. اطلا‌عات تاریخی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۵۵ به ازای هر ۲۰۲ نفر تنها یک خودرو در کشور موجود بوده است. یعنی تعداد خودروی موجود در کشور به ازای هر هزار نفر فقط پنج دستگاه بوده که این نسبت در سال ۱۳۷۵ به تعداد یک دستگاه به ازای هر ۴۸۳ نفر یا دو دستگاه به ازای هر هزار نفر رسید. پس از سال ۱۳۷۵ با جهش در تولید خودرو از ۵۱ هزار و ۷۲۳ دستگاه در سال ۱۳۵۰ به ۲۷۸ هزار و ۶۲ دستگاه در پایان سال ۱۳۷۸، نسبت سرانه آن (تعداد خودرو به ازای هر هزار نفر) افزایش یافت؛ به طوری که این نسبت در سال ۱۳۸۰ به ۶۲ دستگاه، در سال ۱۳۸۱ به ۶۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۲ به ۷۹ دستگاه، در سال ۱۳۸۳ به ۹۰‌ دستگاه، در سال ۱۳۸۴ به ۱۱۳ دستگاه و در سال ۱۳۸۵ به ۱۲۷ دستگاه به ازای هر هزار نفر رسید.