گروه خودرو - سومین نمایشگاه بین‌المللی قالب و ابزار دیروز در حالی در شرکت ساپکو افتتاح شد که با گلایه های فعالان این صنعت همراه بود.

فعالان صنعت قالب و قطعه در مراسم افتتاحیه از مشکلاتی گفتند که صنعتگران تا کنون نظیرش را تجربه نکرده بودند، البته در میان صحبت‌ها راه‌ کارهایی هم ارائه شد که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند به بهبود اوضاع این دو صنعت کمک کند. اما عادل پیر محمدی مدیرعامل ساپکو و رادمنش معاونت فنی و مهندسی این شرکت در مراسم افتتاحیه در حالی از آمادگی ساپکو برای استفاده از دانش فنی صنعت قالب و ابزار در جهت خودکفایی در ساخت و تولید قطعات گفتند که نمایندگان صنعت قالب و قطعه سازی از عدم وجود یک برنامه علمی و عملی مناسب برای هدایت این صنایع به سمت پیشرفت صحبت کردند.

نماینده قالب‌سازان این صنعت را در ایران به حاشیه رانده شده دانست، در حالی که پرتغال، تایوان و چین که خیلی بعد از ما شروع به کار در این زمینه کردند، در حال حاضر نقش تعیین‌کننده‌ای را در این صنعت ایفا می‌کنند.

دهقان با بیان اینکه برخلاف گفته‌های دیگر مسوولان حرف‌هایش تلخ است گفت: ایران در صنعت قالب‌سازی بسیار عقب‌تر از دیگر فعالان این صنعت در دنیا است اما جای کار و پیشرفت بسیاری دارد. قربانی هم به عنوان نماینده قطعه‌سازان به ضرورت خروج قطعه‌سازی از شرایط فعلی تاکید کرد و گفت: اگر به کشورهایی که از شرایط سخت با موفقیت عبور کرده‌اند نگاه کنیم متوجه می‌شویم که انجام کارهای تحقیقاتی و علمی خود را هیچ گاه متوقف نکرده‌اند، کاری که ما در مواقع سخت در واحدهای تولیدی انجام می‌دهیم.

قربانی تشکیل کمیته‌ای ویژه برای توسعه صنعت قالب‌سازی با محوریت ساپکو برای صیانت از این صنعت با حضور کارشناسان، استادان فن و مراکز دانشگاهی را از ضرورت‌ها عنوان کرد.