ایرنا- معاون نظارت سازمان ملی استاندارد ایران از شروع کار مجدد احداث مرکز آزمون جاده‌ای توسط خودروسازها خبر داد.

«بهادر کاظمی» در خصوص آخرین وضعیت احداث مرکز آزمون جاده‌ای بیان کرد: احداث این مرکز حدود هشت سال پیش در دستور کار قرار گرفت و کنسرسیومی احداث آن را برعهده گرفت و اقدام به انجام مطالعات و بررسی‌های مقدماتی نمود اما کار در همین سطح باقی ماند و اقدام دیگری صورت نگرفت. وی ادامه داد: در سال گذشته سازمان استاندارد با وارد آوردن فشارهایی به این شرکت خواستار تعیین تکلیف نهایی احداث این مرکز شد.

وی گفت: در نتیجه پیگیری‌های سازمان استاندارد و مطرح شدن بحث‌هایی مبنی بر ورود بنیاد تعاون سپاه در احداث این مرکز، این شرکت به ما اعلام کرد که اقدام به افزایش سرمایه کرده و احداث این مرکز حدود بهمن ماه سال گذشته مجددا آغاز شده و به صورت عملیاتی پیش می‌رود.

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد تصریح کرد در صورت توقف مجدد کار، احداث این مرکز از این گروه گرفته شده و به بنیاد تعاون سپاه واگذار می‌شود.

کاظمی خاطرنشان کرد این مرکز قرار است در محوطه بین فرودگاه و حسن آباد احداث شود و حدود ۸۵۰ هکتار زمین نیز به آن اختصاص داده شده است.

احداث این مرکز در حالی با بی‌میلی از سوی خودروسازان پیگیری می‌شود که هر ساله مبالغ زیادی برای انجام تست جاده‌ای خودروهای تولید داخل به سایر کشورها پرداخت می‌شود.

یادآور می‌شود در سال ۸۲ کنسرسیومی متشکل از دو خودروساز بزرگ کشور - ایران خودرو و سایپا - گروه بهمن، شرکت آرتا ویل تایر، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) تشکیل و مقررشد تا اقدام به احداث این مرکز کنند.

آزمون تصادف یکی از آزمون‌های ۵۵گانه ایمنی خودرو و انجام تست تصادف یکی از وظایف خودرو‌سازان است که باید در طراحی محصولات خود به آن توجه داشته باشند.

در مرکز آزمون جاده‌ای خودرو، آزمون دوام خودرو در شرایط گوناگون از پیست‌های سرعت گرفته تا انواع پیچ‌های مختلف، شیب‌های متفاوت با سطوح متعدد جاده‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.