گروه خودرو- ورود به سال ۹۰ برای خودروسازان در حالی همراه با نصب اجباری کیسه هوا و ترمز ضدقفل بود، که سازمان ملی استاندارد، در سال جدید نیز خواب‌هایی برای خودروسازان دیده است.

پیش از این نظام‌الدین برزگری رییس سازمان ملی استاندارد، از تدوین دو استاندارد خودرویی در سال ۹۱ خبر داده بود. نصب اجباری کمربندهای ایمنی پیش برنده از جمله استانداردهایی است که هر چند به گفته برزگری هنوز در دست بررسی می‌باشد، اما می‌تواند در سال جدید به‌صورت اجباری از سوی خودروسازان اجرا شود. استدلال سازمان ملی استاندارد برای نصب کمربند مذکور این است که با توجه به نصب کیسه هوا در بیشتر خودروهای داخلی، کمربند به کاررفته نیز باید پیش برنده باشد، تا به موازات باز شدن کیسه هوا، راننده را به عقب کشیده و از ضربه کیسه هوا دور کند. این در حالی است که در کمربندهای معمولی مکانیزمی برای جمع شدن خودکار قرقره کمربند و به عقب کشیده شدن سرنشین جلو وجود ندارد و تنها هنگام وارد شدن ضربه، عمل قفل شدن کمربند صورت می‌گیرد.تدوین استاندار کمربند پیش برنده درحالی است که از فریدون بلغاری مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران، در مورد دیگر استاندارد اجباری خودرو که قرار است در سال ۹۱ اجرا شود، پرسش کردیم وی در این زمینه تاکید کرد که استاندارد خاصی مدنظر نیست چرا که استانداردهای مربوط به صنعت خودروسازی دائما در حال بازنگری است و هر سال این استانداردها سختگیرانه‌تر می‌شود.

بلغاری در ادامه با اشاره به ۵۱ استاندارد ایمنی و عملکردی که هم‌اکنون در مورد خودروهای تولیدی اعمال می‌شود، تصریح کرد که علاوه بر بازنگری در استانداردهای ۵۱ گانه خودرو،تمامی عرضه کنندگان خودرو ملزم به تهیه مستندات اجرایی تطابق تولید (cop) و ارائه آنها به سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برای اخذ تاییدیه هستند. وی ادامه داد که استاندارد COP نیز در سال جدید مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.