تندباد گرانی وزید

حمیدرضا بهداد- با نزدیک شدن به تعطیلات چند روزه پیش رو، بازار خودروی داخل باز هم در معرض تندباد گرانی قرار گرفت و قیمت‌ها افزایش یافت. این در حالی است که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این گرانی نسبتا محسوس تنها به خودروهای پلاک شده و آماده تحویل مربوط بوده و ناپایدار است به نحوی که طی هفته آینده و با توجه به پایان تعطیلات، بازار رو به آرامش گذاشته و قیمت‌ها پایین خواهد آمد.

در واقع دلیل گرانی فعلی در بازار خودرو کشور به افزایش تقاضای مشتریان که برای مسافرت نیاز به خودرو دارند مربوط است چرا که میزان عرضه با تقاضا همخوانی ندارد، بنابراین طبیعی است که این بازار با شرایط مذکور در معرض گرانی قرار گیرد. به هر حال با توجه به گفته نمایشگاه‌داران، طی هفته جاری، بازار خودروهای داخلی روزهای گرانی را پیش رو داشته، اما با اتمام تعطیلات تقاضا پایین آمده و هفته آینده آرامش نسبی در آن حکمفرما خواهد شد این در حالی است که احتمالا این آرامش نسبی نیز دوام چندانی نخواهد آورد چرا که در حال نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز مسافرت‌های تابستانی هستیم که این نیز می‌تواند بهانه‌ای باشد برای سیر صعودی قیمت‌ها در سطح وسیع‌تر در بازار خودرو کشور.

ریو هم ...

در حال حاضر با چشم‌پوشی از پراید، معروف‌ترین محصول شرکت کیا کره جنوبی، ریو به حساب می‌آید که در سایپا مونتاژ می‌شود. این در حالی است که هم اکنون پس از زانتیا و پرشیا که به یکباره با افزایش قیمت روبه‌رو شدند، این خودرو نیز قدم در مسیر آنها گذاشته و روندی صعودی را در قیمت به خود گرفت. به نحوی که در حال حاضر ریو با قیمت ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود. به گفته نمایشگا‌ه‌داران دلیل گرانی این خودرو، به پایان عرضه ریوهای ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومانی توسط سایپا برمی‌گردد. ریو تا همین مدت اخیر قیمتی حدود ۱۳میلیون و اندی داشت.

نوسان ماکسیمایی

طی یکی دو هفته اخیر ماکسیما با نوسانی اندک در نمودار قیمت خود روبه‌رو شد. این محصول نیسان ژاپن که با تیراژی پایین در پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود در پی فروش نقدی‌اش طی هفته گذشته اندکی ارزان و پس از مدتی کوتاه به قیمت سابقش بازگشت این در حالی است که هم‌اکنون ماکسیما باز هم کمی ارزانی شامل حالش شد به نحوی که این خودرو در حال حاضر با قیمت ۴۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این محصول معمولا در صدر جدول رده‌بندی خودروهای تولید داخل از لحاظ سطح کیفی قرار دارد.

گرانی دوباره پژو پارس

پس از آنکه پژو پارس محصول پرفروش ایران‌خودرو طی هفته گذشته اندکی ارزان شد، طی هفته جاری باز هم قیمت‌اش افزایش یافت. این خودرو به‌رغم مصرف سوخت نسبتا بالایش دارای مشتریان پروپاقرصی در بازار داخل بوده و هم‌اکنون با قیمت ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که چندی پیش بروز نقص فنی در برخی پژو پارس‌های تولیدی سال گذشته نگرانی‌هایی را برای دارندگان آن به وجود آورد که ظاهرا به گفته ایران‌خودرویی‌ها هم‌اکنون این مشکل در حال برطرف شدن است.

زانیتا در مسیر ثبات

زانیتا فعلا آرام است. این را نمایشگاهداران پایتخت، می‌گویند. این خودرو که زمانی تنها ۱۷میلیون تومان قیمت داشت و با افزایش استقبال مشتریان داخلی به ۲۴میلیون طی اوایل سال گذشته رسید، پس از سهمیه‌بندی بنزین به لحاظ مصرف سوخت نسبتا مناسبش، بیش از پیش با اقبال خرید روبه‌رو شد و طی روزهای پایانی سال ۸۶ به مدت دو ماه روند صعودی عجیبی را در قیمت به خود گرفت و قیمت آن به ۳۲میلیون تومان نیز رسید اما با فروش فوری یک هزار و ۲۰۰ دستگاه زانتیا، این خودرو اندکی ارزان شد و هم‌اکنون نیز با قیمت ۳۰میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.

پژو۴۰۵

هر چند که کمتر کسی تهدید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مبنی بر خروج پژو۴۰۵ محصول پرفروش ایران‌خودرو را از خط تولید باور کرد، اما تنها انتشار این خبر کافی بود تا بازار این خودرو، هر چند اندک تکان خورده و دستخوش تغییر شود. به نحوی که هم‌اکنون پژو۴۰۵ بنزین‌سوز پلاک شده با قیمت ۱۴میلیون تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود و مدل دوگانه‌سوز آن نیز قیمتی معادل ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان دارد. این خودرو پس از پژو روآ، پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به حساب می‌آید که بازار بسیار گرمی میان مشتریان داخلی دارد.

گرانی ۲۰۶ تیپ۲

در میان اعضای خانواده پژو۲۰۶، مدل تیپ ۲ آن، طی روزهای اخیر با افزایش قیمت روبه‌رو شد و قیمت آن به ۱۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. این در حالی است که خودروی مذکور جزو پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شود که ظاهرا از خط تولید این شرکت نیز وداع کرده است تا ایران‌خودرویی‌ها تمرکز بیشتری روی تولید سایر مدل‌های پژو۲۰۶ داشته باشند. هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۶ که تمام اتوماتیک به حساب می‌آید قیمتی معادل ۱۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار دارد در حالی که تیپ‌های ۳ و ۵ آن به دلیل توقف تولید، در بازار نایابند. از میان مدل‌های صندوق‌دار این خودرو نیز، مدل V۱ آن با قیمت ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۸ نیز قیمتی برابر با ۱۷میلیون تومان دارد.

سورن همچنان گران

محصولات خانواده سمند طی هفته جاری تغییرات خاصی را تجربه نکرده و تنها به لحاظ افزایش تقاضا برای تعطیلات پیش‌رو اندکی گران شده‌اند، به نحوی که هم‌اکنون سمند معمولی قیمتی معادل ۱۳میلیون و ۷۵۰هزار تومان در بازار داخل دارد و سمند LX نیز با قیمت ۱۵میلیون و ۵۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این در حالی است که سورن مدل پیشرفته سمند همچنان روزهای گرانی را سپری کرده و به‌رغم وعده ایران‌خودرویی‌ها که قرار بود سورن تنها یک و نیم میلیون تومان از سمند سال LX گران‌تر باشد، هم‌اکنون این خودرو قیمتی معادل ۱۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان (بیش از ۲میلیون گران‌تر از LX) در بازار داخل دارد. این در حالی است که سریر که به سمند لیموزین شهرت یافته نیز قرار بود حضوری بسیار کمرنگ را در بازار خودروی کشور تجربه کند، که هنوز خبری از آن نیست.

... تندر-۹۰

تعطیلات چند روزه پیش رو بر قیمت تمام مدل‌های تندر-۹۰ نیز تاثیر گذاشته و افزایش قیمت آنها را در پی داشته است. به نحوی که هم اکنون تندر-۹۰اE۲ فول با قیمت ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود. این مدل دارای دو ایر‌بگ بوده و به فرمان هیدرولیک و ترمز ABS مجهز است و اتفاقا ۸۰درصد ثبت‌نام‌کنندگان داخلی تندر-۹۰، این مدل را برای خرید انتخاب کرده‌اند. دیگر مدل این خودرو یعنی E۱ که دارای ترمز ABS بوده و یک ایربگ نیز دارد، هم اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد.

در حالی که تندر-۹۰اE۰ بدون کولر که کم تقاضاترین مدل این خودرو در بازار ایران به حساب می‌آید قیمتی معادل ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان دارد.

پراید و روآ

بسیار طبیعی به نظر می‌رسد، پراید در روزهایی که تقاضای خرید خودرو در کشور بالا می‌رود، پیشرو در خرید و فروش باشد. چرا که هم ارزان‌ترین خودروی تولید داخل به حساب می‌آید و هم پرتیراژترین.

البته این خودرو نیز تحت تاثیر جو تعطیلات پیش رو قرار گرفته و اندکی گران شده است. به نحوی که هم اکنون مدل بنزین‌سوز آن ۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان در بازار داخل قیمت داشته و پراید دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۸میلیون و ۲۵۰هزار تومان

خرید و فروش می‌شود. پژو روآ نیز دیگر خودروی زیر ۱۰میلیون تومان تولید داخل، هم اکنون با قیمت ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان در مدل بنزین‌سوز و ۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان در مدل دوگانه‌سوز در بازار داخل به فروش می‌رسد.