ایسنا - در نیمه دوم سال گذشته تعداد ۱۹۲۱ تعمیرگاه مجاز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز در سراسر کشور مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار گرفتند که طی آن فقط دو تعمیرگاه در حائز رتبه یک شدند. براساس این گزارش، از ۱۹۲۱ تعمیرگاه ارزیابی شده فقط تعمیرگاه‌های مرکزی شرکت‌های شرکت گسترش خدمات پارس‌خودرو (در بخش نیمه دولتی) و زاگرس خودرو از بخش‌خصوصی توانستند در سطح رتبه یک قرار گیرند. البته گسترش خدمات پارس‌خودرو در نیمه نخست سال گذشته نیز رتبه یک را به خود اختصاص داده بود.

به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در بین ۲۲ شرکت خودروسازی داخلی، شرکت‌ ایساکو (ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش به محصولات ایران خودرو) با ۶۷۴ تعمیرگاه مجاز، سایپا یدک (سازمان خدمات پس از فروش سایپا) با ۴۶۰ تعمیرگاه مجاز و زامیاد با ۱۷۴ تعمیرگاه مجاز در سراسر کشور به ترتیب بیشترین تعداد تعمیرگاه مجاز را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش ۲۱درصد این تعمیرگاه‌ها در سطح استان تهران، ۳۷‌درصد در مراکز سایر استان‌ها و ۴۲‌درصد در سطح شهرستان‌ها قرار داشته‌اند. بر اساس دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر شش ماه یک بار خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز و کلیه تعمیرگاه‌های مجاز آنها را در سراسر کشور ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند.

درخصوص نحوه رتبه‌بندی تعمیرگاه‌های مجاز ۵۰درصد از کل امتیاز را چهار عامل وضعیت نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات تعمیرگاهی و نظام آراستگی تعمیرگاه‌ها تشکیل می‌دهد و ۵۰درصد دیگر را میزان رضایت‌مندی مشتریان از مجموعه خدمات اخذ شده مشخص می‌کند. بر این اساس تعمیرگاه‌ها در چهار سطح رتبه‌بندی می‌شوند که تعمیرگاه‌های حائز رتبه ۴ مردود شناخته شده و در صورت عدم ارتقای وضعیت کیفی، از ادامه فعالیت منع می‌شوند.