زانتیای «فیس لیفت» از راه رسید

تا ده روز دیگر

زانتیای فیس لیفت به بازار می‌آید

مژگان میرزایی

روز گذشته با حضور احمد قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مهرداد بذرپاش، مدیر عامل شرکت سایپا، سومین محصول فیس لیفت این شرکت رونمایی شد.

پیش از این سایپا دومین فیس لیفت جدید خود را بر روی پراید با نام‌های پراید ۱۴۱ و ۱۳۲ تولید و به بازار عرضه کرده بود، حال پس از گذشت هفت سال از زمان تولید و عرضه زانتیای متعلق به پژو سیتروئن در این شرکت تولید زانتیای فیس لیفت با سرمایه‌ای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال و صرف دو سال زمان روز گذشته به بهره‌برداری رسید.

تولید زانتیای فیس لیفت یازدهمین پروژه شرکت سایپا از ۳۰ پروژه‌ای است که طی سال‌جاری با هدف ایجاد تنوع و گسترش سبد محصولات تولیدی در شرکت سایپا به بهره‌برداری می‌رسد.

فیس لیفت چیست؟

ایجاد تغییرات بر روی بدنه خودرو و تزئینات داخلی خودرو را فیس لیفت می‌گویند، این تغییرات در دنیا رواج چشمگیری داشته به صورتی که شرکت‌های بزرگ خودروسازی دو تا سه سال پس از آغاز تولید و عرضه یک محصول جدید اقدام به ایجاد تغییرات بر روی ظاهر خودرو می‌کنند و به این طریق خودرو با پلت‌فرم قبلی اما با ظاهری جدید روانه بازار می‌شود.

تولید فیس لیفت‌ها طی مدت ۱۰ سال به طول می‌انجامد و در این مدت شرکت‌های خودروساز دو تا سه محصول با فیس‌لیفت جدید را به بازار عرضه می‌کنند، اما پس از گذشت ۱۰ سال پلت‌فرم خودرو به طور کلی تغییر می‌کند و یک محصول جدید با نام جدید به بازار عرضه می‌شود.

اما طرح تولید فیس لیفت در کشور ما طرحی جدید است که شرکت‌های خودروساز طی چند سال گذشته طراحی و تولید این گونه خودروها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در حال حاضر شرکت ایران‌خودرو چندین فیس لیفت بر روی سمند، تولید و به بازار عرضه کرده و سایپا نیز با طراحی سایپا ۱۴۱ و ۱۳۲ و هم‌اکنون با تولید زانتیای فیس لیفت پا به این عرصه گذاشته است.

رشد ۱۰ درصد در سه ماه ابتدای سال

مهرداد بذرپاش، مدیر عامل شرکت سایپا روز گذشته در مراسم افتتاح خودروی زانتیای فیس لیفت با اشاره به اینکه در سال‌جاری ۳۰ پروژه در شرکت سایپا به بهره‌برداری خواهد رسید اظهار داشت: شرکت سایپا در سال‌جاری برنامه اجرای ۳۰ پروژه را در دستور کاری خود قرار داده که تاکنون ۱۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده و امروز شاهد افتتاح یازدهمین پروژه در این شرکت خواهیم بود.

به گفته بذر‌پاش پروژه زانتیای فیس لیفت با سرمایه‌ای بالغ بر ۹ میلیارد ریال و با صرف دو سال زمان و در راستای تنوع بخشی و تکمیل سبد محصولات سایپا در دستور کار قرار گرفت.

بذرپاش در خصوص رشد تولید محصولات گروه سایپا نیز اظهار داشت: در سه ماه ابتدای سال گروه خودروسازی سایپا شاهد رشد ۱۰درصدی بوده که تا پایان سال‌جاری و افزوده شدن چند محصول جدید این رشد افزایش خواهد یافت.

زانتیای جدید با قیمت قبلی

مدیرعامل شرکت سایپا همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران درخصوص تفاوت‌های زانتیای فعلی با مدل فیس‌لیفت آن اظهار داشت: خودروی فیس‌لیفت زانتیا با ایجاد تغییراتی بر روی مجموعه چراغ، سپر عقب و جلو، تغییرنمای مجموعه درب خودرو، حذف زه‌های زیر چراغ و ایجاد تغییراتی بر روی مه شکن طراحی و تولید شده و در مجموع می‌توان این خودرو را یک فیس‌لیفت سبک نامید.

بذرپاش معتقد است، زانتیا فیس‌لیفت با قیمت زانتیای معمولی و طی ۱۰ روز آینده و با عرضه از طریق نمایندگی‌ها به بازار خواهد آمد.

حال گفته مدیرعامل شرکت سایپا این سوال را به وجود می‌آورد که هزینه ۹۰ میلیارد ریالی و همچنین صرف دو سال زمان برای طراحی و ساخت زانتیای فیس لیفت، آیا صرفه‌ اقتصادی برای این شرکت خواهد داشت که این خودرو را با قیمت زانتیای معمولی عرضه کند یا خیر؟ و از سوی دیگر آیا با عرضه این مدل به‌طور همزمان در کنار زانتیای معمولی تقاضا برای این خودرو را کاهش نخواهد داد؟

بذرپاش دراین خصوص می‌گوید: این خودرو در کنار خودروی زانتیای معمولی و باتوجه به نیاز بازار، تولید و به بازار عرضه می‌شود و هدف از تولید آن کاهش ارز‌بری برای این محصول، افزایش ساخت داخل، افزایش عمر محصول و ایجاد تنوع در سبد محصولات این شرکت بوده و سعی ما بر آن است که این محصول بدون افزایش قیمت به بازار عرضه شود.

به گفته بذرپاش ساخت داخل این خودرو در‌حال‌حاضر ۵۰درصد است که با تولید خودروی زانتیای فیس‌لیفت این مهم به ۶۰درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت سایپا درخصوص تیراژ تولید این خودرو در سال‌جاری نیز عنوان کرد: در سال‌جاری تولید دو‌هزار دستگاه زانتیا فیس‌لیفت در دستور کار قرار گرفته که در سال آینده تیراژ آن افزایش خواهد یافت.

قیمت زانتیا کنترل می‌شود

خودروی زانتیا را می‌توان از جمله خودروهایی دانست که طی چندماه گذشته با افزایش چشم‌گیر قیمت رو به ‌رو بود به طوری که در برخی مواقع این خودرو افزایش ۶ میلیون تومانی را نیز تجربه کرد.

مدیرعامل شرکت سایپا در این مراسم درخصوص تفاوت قیمت این خودرو در بازار و نمایندگی، اظهار داشت: قیمت خودروی زانتیا نسبت به شب عید دو تا سه میلیون تومان کاهش یافته اما باز هم قیمت آن نسبتا با نمایندگی دو تا سه میلیون تومان تفاوت دارد که این امر به خاطر تقاضای بالا برای این محصول بوده است.

بذرپاش در ادامه می‌گوید: باتوجه به حذف سهمیه سوخت خودروهای وارداتی تقاضا برای این محصول افزایش چشمگیری یافته و بعید نیست که چند روز آینده قیمت این خودرو به دلیل سرریزشدن تقاضا باز هم افزایش یابد.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که آیا با تولید زانتیای فیس‌لیفت قیمت این خودرو در بازار کنترل می‌شود یا خیر، افزود: سعی ما بر آن است که با اجرای طرح فروش فوری و به روز، افزایش تولید و کاهش فروش تعهدی، بتوانیم قیمت این خودرو را در بازار کنترل کنیم که با اجرای این برنامه‌ها احتمالا تا یک ماه آینده قیمت این خودرو در بازار یک میلیون تومان کاهش خواهد یافت.

آغاز پیش‌فروش خودروی مجهز به ABS

به دلیل غیراستاندارد بودن کمربند ایمنی خودروهای پراید که با انتقاد رییس پلیس راهور ناجا مواجه بود، شرکت سایپا نصب کمربند استاندارد و ترمز ABS بر روی پراید ۱۳۲ را آغاز کرد و مقرر شد که این شرکت در فاز اول ۴۰هزار خودروی تولیدی خود را به سیستم ترمز ضدقفل تجهیز کند و در فاز بعدی کلیه محصولات این شرکت به جز ریو به این سیستم مجهز شوند.

بذرپاش در ادامه این مراسم در پاسخ به این پرسش که طرح نصب ترمز ABS و کمربند ایمنی در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: در‌حال‌حاضر کلیه پرایدهای ۱۳۲ با کمربند ایمنی جدید به بازار عرضه می‌شوند و ۱۰ تا ۱۵درصد از محصولات شرکت نیز با ترمز ABS تولید می‌شوند که این درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت. به گفته بذرپاش پیش‌فروش محصولات مجهز به سیستم ترمز ABS نیز چندی پیش آغاز شد و در‌حال‌حاضر محصولات مجهز به این سیستم وارد بازار شده‌اند.

علاوه بر محصولات جدید که به کمربند ایمنی جدید مجهز شده‌اند قرار بود که با اعلام فراخوانی کمربند محصولات قدیمی نیز تعویض شود. بذرپاش در این خصوص عنوان کرد، طرح تعویض کمربند خودروهای قدیمی هنوز آغاز نشده، اما به زودی فراخوان آن از سوی شرکت سایپا اعلام خواهد شد.

لغو مجوز نمایندگی‌های متخلف

طی ماه‌های گذشته و به دلیل کمبود خودرو در بازار و عرضه محدود آن در نمایندگی‌های فروش متقاضیان خرید خودرو از چگونگی توزیع خودرو در نمایندگی‌ها گلایه‌مند بودند. به طوری که خبر عرضه خودرو در نمایندگی‌ها با قیمت‌های متفاوت بارها از سوی جراید اعلام شد.

بذرپاش در این زمینه اظهار داشت: مجوز نمایندگی‌های متخلف در صورت رسیدن گزارش و تایید آن لغو خواهد شد که این امر در گذشته

صورت پذیرفته و در صورت تکرار باز هم اقدام به لغو مجوز نمایندگی خواهیم کرد.

به گفته بذرپاش قیمت خودرو از سوی کارخانه به ۸۰۰ نمایندگی مجاز ابلاغ می‌شود و این نمایندگی‌ها هستند که خودرو را با قیمت مصوبه به فروش می‌رسانند و اگر در این خصوص تخلفی صورت پذیرفت ما از مردم می‌خواهیم که با مجموعه سایپا تماس گرفته تا بازرسان نسبت به گزارش ارسال شده اقدامات لازم را صورت دهند.

بذرپاش در پاسخ به این پرسش که متقاضیان، کاهش عرضه را از سوی نمایندگی دلیل این تغییر قیمت می‌دانند نیز عنوان کرد: شرکت سایپا تیراژی ثابت دارد که قابل عرضه به بازار است.

در سال گذشته ۵۴۰هزار دستگاه خودرو در گروه سایپا تولید شد که در سال‌جاری نیز رشد ۱۵ تا ۲۰درصدی را خواهیم داشت و به این طریق تیراژ تولید در شرکت به ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید، اما باز هم تقاضا در بازار بیشتر از عرضه است به‌طوری‌که براساس برآورد صورت گرفته توسط کارشناسان این شرکت، درحال حاضر تقاضا در بازار ۲۰ تا ۲۵درصد بیش از تولید است.

بخش‌های غیرکلیدی را واگذار کنید

احمد قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم گفت: گروه خودروسازی سایپا یکی از مهمترین شرکت‌‌های سازمان گسترش به لحاظ شاخص‌‌های اقتصادی است.

قلعه‌بانی در ادامه تصریح کرد: شرکت سایپا در سال‌جاری اجرای ۳۰ پروژه را در دستور کار خود قرارداد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در برخی از پروژه‌های گروه سایپا از جمله پروژه تولید سی‌ان‌جی مشارکت فعال دارد و سرمایه‌گذاری می‌کند.

معاون وزیر صنایع و معادن در ادامه اظهار داشت: شرکت سایپا در‌حال‌حاضر ۵۰درصد بازار خودروی کشور را در اختیار دارد و براساس برنامه‌های راهبردی تدوین شده تا سال ۱۴۰۴ میزان تولید خود را باید به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال برساند.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری‌ در صنعت خودرو نیز گفت: مهمترین مزیت نسبی کشور در صنعت خودرو و نیروی کار ماهر و مدیران خلاق است.

وی برون‌سپاری و واگذاری امور غیرتولیدی در شرکت‌های خودروساز را مورد تاکید قرارداد و افزود: بخش‌‌هایی که نقش کلیدی در تولید ندارند باید به بخش خصوصی واگذار شوند زیرا این امر به افزایش تولید شرکت کمک خواهد کرد.