گروه خودرو- مدیرعامل شرکت «لیفان»، روز بهره‌برداری از خط تولید خودروی لیفان، تندیسی به همراه آورده بود. تندیسی از دو دست که همدیگر را به نشانه دوستی می‌فشارند. مارک تیمبر ۳۸ ساله که هم اینک مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت موتورسیکلت‌سازی جهان است، از سه سال گذشته مجوز تولید خودرو سواری را به دشواری از دولت چین دریافت کرد و در این مدت کوتاه ۱۲۰کشور دنیا را هدف صادراتی خودروهای سواری همچون لیفان قرار داده است. شرکت تحت فرمان تیمبر هم اکنون به طور سالانه ۱۴میلیون موتورسیکلت تولید می‌کند این در حالی است که نیاز بازارهای جهانی از مرز ۲۵میلیون فراتر نرفته است. بنابراین لیفان صادرکننده اول موتورسیکلت در دنیا است. اما تیمبر به تازگی سر از ارگ بم درآورده، آن هم باتندیسی که نشان از همکاری عمیق و طولانی لیفان و شرکت کرمان موتور دارد. خودرویی که قرار است در کرمان موتور مونتاژ شود به اسم شرکت مادر در ارگ جدید تولید خواهد شد. خودرویی که در دو تیپ ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰سی‌سی، نیمه دوم مرداد ماه و آن هم به صورت دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود. طبق گفته محمدرضا میرعلینقی، مدیرعامل کرمان‌موتور قرار است، لیفان با توجه به آپشن‌های مختلف بین ۵/۱۳ تا ۱۷میلیون تومان به فروش برسد این در حالی است که تیمبر قیمت لیفان ۱۳۰۰ را در چین ۸هزار و ۵۰۰ و ۱۶۰۰را نیز بین ۱۱ تا ۱۲هزار دلار عنوان می‌کند.

این خودروساز چینی هم اکنون پنج‌درصد بازار خودروهای سواری در این کشور را به خود اختصاص داده و با شرکت طراحی و ساخت موتور ریکاردو که بزرگ‌ترین طراح موتور دنیا در انگلیس نیز می‌باشد، جوئیت شده است.

تحریم‌هایی که اعمال نمی‌شود

ظاهرا دوستی دو شرکت آن هم در مدت زمانی کوتاه بسیار عمیق شده چرا که تیمبر قاطعانه اعلام می‌کند: هیچ احتمالی وجود ندارد که تحریم ایران بر قرارداد دو شرکت تاثیرگذار باشد. مدیرعامل جوان لیفان می‌گوید: ایران نقش عمده‌ای در خاورمیانه و خلیج‌فارس دارد و می‌تواند یک مرکز صادراتی برای چین باشد به همین دلیل دولت چین فشاری برای اجرای تحریم‌ها از سوی شرکت‌های خصوصی، وارد نمی‌کند و این بخش با سیاست‌های دولت چین ارتباط غیرمستقیمی دارد. به عنوان مثال تا مدت‌ها پیش سیاست‌‌های بیمه‌ای دولت به گونه‌ای بود که به شرکت‌های خصوصی اجازه ارائه خدمات به ایران را نمی‌داد، اما این شرکت‌ها با دور زدن سیاست‌های اعمال شده هم‌اکنون می‌توانند به ارائه خدمات خود به ایران ادامه دهند. بنابراین تحریم‌ها بی‌تاثیرند. اما در مورد اعمال تحریم‌ها که در حال حاضر توانسته صنعت خودروسازی کشورمان را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد، خوب است که اظهارنظر محمدرضا میر علینقی، مدیرعامل کرمان‌موتور را هم بشنویم.

تحریم‌هایی که چندی پیش دولت چین را نیز با خود همراه کرد و برخی از بانک‌های چینی را هم از ارائه خدمات به شرکت‌های ایرانی منع کرد. میرعلینقی در این زمینه می‌گوید: مشارکت با لیفان یک ریسک است، البته این ریسک برای تمام صنایع خودروسازی است. ما در حین فعالیتمان ریسک را می‌پذیریم؛ چرا که با تحریم بزرگ شدیم و یاد گرفتیم که چگونه گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود این نکته را نیز مورد تاکید قرار می‌دهد که تحریم اعمال شده جدی نیست؛ چرا که بنده دو ماه پیش توانستم از طریق بانک ملی در چین LC باز کنم. وی می‌گوید که تحریم تنها هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، اما مانعی برای فعالیت‌های شرکت محسوب نمی‌شود.

جشنواره‌ای برای لیفان

دوشنبه گذشته ارگ جدید بم میزبان سفیر چین، مدیرعامل لیفان، مدیرعامل کرمان موتور، نماینده مردم کرمان در مجلس و جمعی از خبرنگاران برای افتتاح خط تولید خودروی لیفان بود.

در این مراسم شی‌شیااوین،‌ سفیر چین، با بیان اینکه علاقه‌مند به همکاری دو کشور هستیم ابراز احساسات و میهمان نوازی گرم ایرانی‌هاست افزود: با این ترتیب ما احساس کردیم که در خانه خودمان هستیم و امیدواریم بعد از چند سال و پس از گذشت زلزله بم شهر جدید با انرژی جدید سربلند باشد؛ چرا که طبیعت نتوانسته شما را از پای درآورد.

وی اظهار کرد: ایران و چین رابطه‌ای دو هزار ساله دارند و از اوایل دهه ۷۰ میلادی روابط ما و چین تحکیم یافت و در چهار ماهه اول امسال نیز رشد همکاری‌های تجاری بین ایران و چین به ۵۹درصد رسیده است، البته این همکاری‌ها فقط در زمینه مسائل تجاری نیست بلکه در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و علمی همکاری داریم.

وی اظهار امیدواری کرد که کودک نوپای ایران و چین (لیفان) بتواند به سهم عمده‌ای در بازار دست یابد.

در ادامه کریمی، نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: علی‌رغم همه‌ بحران‌هایی که می‌توانست بخش خصوصی را تهدید کند، مثل تحریم جنرال‌موتوز و زلزله‌ بم امروز خوشحالیم که نه تنها صنایع خودروسازی کرمان زمین‌گیر نشد بلکه توانست جایگاه خود را در صنایع خودروسازی کشور بیابد.

به گفته‌ وی همکاری کرمان خودرو و چین می‌تواند یک اتفاق مبارک برای دو کشور باشد و ایران پس از عربستان دومین کشوری است که حجم بالای مبادلات تجاری با چین دارد.