ایسنا- پس از آنکه از سوی وزیر صنایع و معادن اعلام شد که به‌زودی تولید خودروهای دوگانه سوز ممنوع و خودروهای پایه گاز سوز جایگزین آنها می‌شوند، دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که در کشور برای این کار و در دو گروه ایران خودرو و سایپا فراهم شده این کار به تدریج تا دو سال آینده به طور کامل امکان‌پذیر خواهد بود. مظفر اعوانی، ضمن بیان این مطلب افزود: تولید موتور پایه گاز سوز در ایران خودرو از مرحله نمونه‌سازی خارج و وارد مرحله تولید انبوه

شده ولی هنوز تولید آن زیاد نشده است.

به گفته وی از ابتدای تولید آزمایشی تا تولید انبوه یک منحنی افزایش تولید در نظر گرفته می‌شود که پس از رسیدن به تیراژ تولید معین، دوباره کار آزمون خطا برای تست محصول تولید شده تکرار و نتایج آزمون‌ها بررسی می‌شود.

اعوانی ادامه داد: بنابراین با وجود طی شدن چنین روندی نمی‌توان انتظار داشت که به یک باره موتورهای پایه گاز سوز جایگزین دوگانه‌سوزها شوند.

وی با تاکید بر جایگزینی تدریجی خودروهای دوگانه‌سوز گفت: در زمینه تولید خودروهای پایه گاز سوز تولیدات موتور پایه گاز سوز سایپا نیز امسال به سرانجام می‌رسد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که با توجه به برنامه امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در شرکت‌های سازمان گسترش باید روزانه ۴۰۰۰ دستگاه خودرو و به موازات آن باید روزانه حدود ۴۰۰۰ دستگاه موتور پایه گاز سوز تولید شود که رسیدن به این عدد کمی زمان براست

و به لحاظ کارشناسی رسیدن به رقم یاد شده یک تا دو سال زمان لازم دارد.

اعوانی همچنین درباره اینکه با توجه به قابلیت‌های تولید موجود چه زمانی می‌توان به جایگزینی کامل دوگانه سوزها امیدوار بود؟ اظهار کرد: باید برنامه تولید خودروسازان را دید، زمان دقیق آن را در حال حاضر نمی‌دانم. چیزی که مهم است این است که امسال نمی‌توان این کار را عملیاتی کرد ولی باید کارهای کارشناسی آن تا یک سال آینده انجام شود.