گروه خودرو- صدور پیش‌فاکتور از سوی شرکت سایپا که از اواسط مردادماه متوقف شده بود از روز گذشته بار دیگر در نمایندگی‌های مجاز این شرکت آغاز شد.

فرزاد نشان، مدیر فروش شرکت سایپا ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: اواسط مردادماه و با صدور بیش از ۵۷هزار پیش‌فاکتور برای تحویل خودروهای تسهیلاتی از سوی نمایندگی‌ها، صدور مجدد پیش‌فاکتور متوقف شد، اما با آغاز شهریورماه و حذف برخی پیش‌فاکتورها از روز گذشته صدور آن در نمایندگی‌های مجاز این شرکت برای متقاضیان آغاز شده است. به گفته نشان تاریخ مهلت پیش‌فاکتور برای دریافت خودرو یک ماه است که با آغاز شهریور تاریخ برخی از آنها به اتمام رسیده که این امر موجب شده شرکت بتواند اقدام به صدور پیش‌فاکتور جدید کند. به اعتقاد برخی از کارشناسان ممانعت شرکت‌های خودروساز از صدور پیش‌فاکتور کمبود و افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی را در پی خواهد داشت که این امر در نهایت آشفتگی بیشتر بازار را موجب خواهد شد. نشان ضمن رد تاثیر توقف صدور پیش‌فاکتور بر قیمت خودرو در بازار می‌گوید: پیش‌فاکتور فقط برای خودروهای تسهیلاتی (وام خودرو) صادر می‌شود، به همین دلیل تاثیری بر روی قیمت خودروها در بازار داخلی نخواهد داشت. از سوی دیگر طی دو هفته گذشته و با توقف صدور پیش‌فاکتور از سوی سایپا قیمت برخی محصولات این شرکت در بازار افزایش چشمگیری داشته به طوری که در حال حاضر ریو با افزایش ۵۰۰هزار تومانی با قیمتی در حدود ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان معامله می‌شود و پراید نیز در همین مدت زمان افزایش ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمتی در حدود ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسیده است.

نشان در خصوص دلایل افزایش قیمت محصولات این شرکت در بازار می‌گوید: تعطیلی یک هفته‌ای شرکت و عدم عرضه خودرو به بازار موجب افزایش قیمت محصولات این شرکت در بازار شده است که این امر با آغاز فعالیت مجدد شرکت کنترل خواهد شد.