کاهش تولید ادامه دارد

حمید رضا بهداد

خودروسازان کشور با تولید ۳۰۲هزار و ۵۲۱دستگاه خودرو سواری طی چهار ماه نخست امسال، کاهش تولید ۲/۲درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند.

این افت تولید با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست آمده که در آن تنها تیراژ تولید سه خودروساز نیمه دولتی، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو درج شده و میزان تولید خودروسازان خصوصی کشور نقشی در آن ندارد.

این در حالی است که طی این آمار و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال ۸۶ ایران خودرو باز هم با کاهش تولید نسبتا قابل توجه ۶/۱۲درصدی مواجه شده، اما سایپا و پارس خودرو رشد تولیدی به ترتیب ۱/۴ و ۶/۱۲درصدی داشته‌اند. در این آمار چهارماهه، پراید رکورددار تولید به حساب می‌آید و کمترین میزان تولید نیز به سواری مرسدس بنز اختصاص دارد.

ایران خودرو، هنوز هم منفی

بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه با گذشت چهار ماه از سال جاری هنوز هم نتوانسته به شرایط عادی تولید بازگردد و همچنان با افت تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو است. در این باره گمانه‌زنی‌های مختلفی برای کاهش تولید وجود دارد که مهم‌‌ترین آن بر پایه کمبود قطعه می‌چرخد. کارشناسان امر، این کمبود را هم از ناحیه تامین قطعات داخلی می‌دانند و هم قطعات وارداتی؛ ظاهرا قطعه‌سازان داخلی به علت مشکلات مالی، توانایی تامین قطعات مورد نیاز خودروسازها را ندارند و قطعات وارداتی نیز هر ازگاهی در پیچ و خم مسائل سیاسی و حاشیه‌ای با مشکل تامین روبه‌رو می‌شوند، البته وزیر صنایع و معادن چندی پیش گفته بود که وزارت متبوعش، فرمان عقب‌گرد در تولید را برای خودروسازان داخلی به خصوص ایران خودرو صادر کرده تا بدهی آنها به قطعه‌سازها بیش از پیش نشود. مدیرعامل ایران خودرو نیز وعده داده بود که افت تولید شرکت تحت مدیریتش طی ماه‌های باقی‌مانده سال جاری جبران خواهد شد.

بدشانسی سمند

امسال برای خودروی سمند سال خوش یمنی نیست.

خودرویی که آمار تولید ناامیدکننده‌ای از اول سال به خود دیده و طی ماه‌های سپری شده سال جاری همواره از برنامه تولید عقب بوده و در مقایسه با بازه زمانی سال گذشته با کاهش تولید مواجه شده است. ایران خودرویی‌ها در ۴ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، کاهش ۲/۲۷درصدی را در تولید برند ملی خود تجربه کردند. این رقم بیشترین درصد کاهش در میان کل خودروهای تولیدی طی بازه زمانی مذکور است. ایران خودرو، تولید بیش از ۱۰۰هزار دستگاه سمند را در برنامه سال جاری‌اش در نظر دارد.

از اینجا مانده، از آنجا رانده

پژو «روآ» این روزها بسیار غریب مانده و نه مشتریان داخلی، آن را چندان در بازار خودرو تحویل می‌گیرند و نه ایران خودرویی‌ها دیگر مثل یکی دو سال پیش حسابی روی آن باز می‌کنند. به هر حال بنا به گفته برخی مسوولان این شرکت، روآ به محصولی ضررده تبدیل شده و ظاهرا تولید با تیراژ بالای آن، دیگر به صرفه نیست. ایران خودرو طی چهار ماه نخست سال‌جاری کاهش تولیدی ۸/۲۶درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد این شرکت قرار است طی سال‌جاری بیش از ۱۱۰هزار دستگاه روآ را به تولید برساند که البته با توجه به آمار تولید فعلی و جو منفی حاکم بر این خودرو، بعید به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه چندان تمایل و رغبتی به عملی کردن این برنامه داشته باشد.

بیشترین آمار تولید برای پژو ۴۰۵

هر چند که پژو ۴۰۵، بیشترین آمار تولید را در میان محصولات ایران‌خودرو طی آمار چهار ماهه سازمان گسترش به خود اختصاص داده، اما ۰۳/۱۷درصد کاهش تولید نیز در این بازه زمانی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شامل حال این خودرو شده است. ۴۰۵ از محصولات محبوب ایران‌خودرو به حساب آمده و این شرکت قصد دارد طی سال جاری ۱۱۰هزار دستگاه از آن را به تولید برساند. این در حالی است که بنابر شنیده‌ها، مدل فیس‌لیفت شده این محصول با نام SLX، سال آینده جایگزین مدل فعلی (GLX) خواهد شد. نگاهی به آمار تولید پژو ۴۰۵ در چهار ماه اول سال ۸۴ به بعد، از کاهش تولید تدریجی حدودا ۵۰درصدی این خودرو حکایت می‌کند.

پژو ۲۰۶ محبوب

خانواده پژو ۲۰۶ بخت و اقبال و محبوبیت بالایی در میان مشتریان دارد البته این محصول نیز که بسیاری از کارشناسان ورودش به خط تولید ایران‌خودرو را نقطه عطفی در عمر حدودا ۵۰ ساله این شرکت می‌دانند طی چهار ماه نخست سال‌جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش تولیدی ۹/۷درصدی را تجربه کرد. تولید بیش از ۹۵هزار دستگاه پژو ۲۰۶ در برنامه ایران‌خودرو طی سال جاری قرار گرفته و این شرکت قصد دارد مدل دیزلی ۲۰۶ را نیز زمستان امسال به بازارهای صادراتی خود روانه کند.

پژو پارس هم ترمز گرفت

در آمارهای یک تا سه ماهه تولید سال جاری ایران‌خودرو، پژو پارس همواره بر خلاف سایر محصولات پرتیراژ این شرکت، با رشد تولید مواجه بود این در حالی است که طی آمار چهار ماهه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۶، افت تولید، گریبان این محصول پرمصرف را نیز گرفته و پژو پارس را با کاهش ۶/۸ درصدی روبه‌رو ساخته است. ایران‌خودرو در میان اعضای خانواده پژو، کمترین تیراژ برنامه امسال خود را برای این محصول در نظر دارد و می‌خواهد طی آن، حدود ۸۰ هزار دستگاه، پژو پارس را به تولید برساند. این در حالی است که کمبود خودرو مذکور به خصوص مدل ELX آن در بازار، موجبات گرانی‌اش را طی هفته‌های اخیر فراهم آورده است.

رشد تولید سوزوکی

این روزها ذائقه بسیاری از مشتریان ایرانی به سمت شاسی بلندها چرخیده و حضور این خودروها در خیابان‌های کشور، نسبتا پررنگ و چشمگیر به نظر می‌رسد. شاید به همین دلیل باشد که ایران‌خودرو تولید ۲۰ دستگاه سوزوکی گراندویتارا محصول ژاپنی و مونتاژی‌اش در چهار ماه ابتدایی سال گذشته را به حدود یکهزار و ۲۰۰ دستگاه طی مدت مشابه امسال رسانده است. این محصول در سایت مشهد ایران‌خودرو به مونتاژ می‌رسد و برنامه تولید آن طی سال‌جاری، به رقم ۴ هزار و ۵۰۱ دستگاه بالغ می‌شود.

مونتاژ لاک‌پشتی بنز

سواری مرسدس بنز که بیش از یکسال از مهمان‌ شدنش در ایران‌خودرو می‌گذرد ظاهرا هنوز احساس غربت کرده و چندان با حال و هوای صنعت خودروسازی کشور کنار نیامده است چرا که طی چهار ماه نخست امسال تنها ۳۴ دستگاه از این محصول لوکس، مونتاژ شده، که حکایت از افزایش ۹ دستگاهی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. هرچند که مشخص نیست وضعیت تولید این خودرو به کجا برسد اما طبق برنامه قرار است ۴۸۷ دستگاه از این خودرو طی سال‌جاری تولید شود.

سایپا بدون پراید؟!

باید به مسوولان سایپا حق داد که همواره در باب خروج پراید از خطوط تولیدشان با تردید سخن گفته و درواقع اظهار نگرانی ‌کنند. به هر حال تصور سایپای بدون پراید به سختی در اذهان می‌گنجد و نام این شرکت به نوعی با نام پراید عجین شده و بعید است مسوولان این شرکت به راحتی از این پلت‌فرم قدیمی کیا کره‌جنوبی دل بکنند. این در شرایطی است که پراید با آمار تولیدی برابر با ۱۵۰هزار و ۲۰۸دستگاه در چهار ماه نخست سال‌جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با رشدی دو دهم درصدی مواجه شد.

از این میزان تولید بیش از ۸۸هزار پراید سهم سایپا و ۶۲هزار دستگاه باقیمانده نیز به پارس‌خودرو شرکت تابعه سایپا، اختصاص دارد. سایپا و پارس‌خودرو در تولید پراید طی چهارماه ابتدایی امسال به ترتیب ۶۷/۰ و ۴/۲درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. طبق برنامه قرار است بیش از ۴۰۰هزار دستگاه پراید در این دو شرکت به تولید برسد. شنیده‌ها از حذف این خودرو طی اواخر سال ۸۸ حکایت دارد.

بخت بلند ریو و زانتیا

جدای از پراید، بخت با زانتیا و ریو نیز یار بوده است، چرا که این دو نیز تیراژ تولیدی فراتر از برنامه چهار ماهه سایپا را از خود به جا گذاشته و موجبات رشد تولید این شرکت را فراهم کرده‌اند. زانتیا به رشد ۳/۶۵درصدی در این مدت و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته دست یافته و ریو نیز رشد ۹/۳۱درصدی را در این مدت تجربه کرد. این محصول کره‌ای یکی دو هفته پیش به یکباره بیش از یک‌میلیون تومان در نمایندگی‌های سایپا گران شد و پس از چند روز دوباره به قیمت پیشین خود بازگشت. سایپا قصد دارد طی برنامه سال‌جاری خود ۱۲هزار زانتیا و ۱۶هزار ریو را تولید کند.

ماکسیما رشد کرد

ماکسیما گران‌ترین محصول مونتاژی پارس‌خودرو طی چهار ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش با رشد ۵/۲۳درصدی تولید رو‌به‌رو شد. این خودرو کم‌حاشیه که دو ماه از قطع سهمیه بنزینش می‌گذرد، دوهزار و ۵۰۰ دستگاه از کل برنامه تولید سال جاری پارس خودرو را شامل می‌شود.

این در حالی است که بازار ماکسیما به سبب قطع سهمیه سوختش اندکی تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت آن در بازار کاهش یافته است.

توهم تندری!

خودروسازان داخلی در مجموع تولید بیش از ۱۲۵هزار دستگاه تندر-۹۰ (۴۰هزار دستگاه سهم ایران‌خودرو و ۸۵هزار سهم پارس‌خودرو) را طی سال جاری در برنامه خود گنجانده‌اند.

این در حالی است که آمار تولید و عرضه تندر-۹۰ با برنامه در نظر گرفته شده، ‌همخوانی ندارد. ایران‌خودرو طی ۴ ماه نخست امسال تنها نه‌هزار و ۵۳دستگاه تندر-۹۰ را به تولید رسانده و پارس‌خودرو نیز تیراژی هفت‌هزار و ۵۷۲ دستگاهی را در باب تندر-۹۰ طی ۴ ماه ابتدای امسال از خود به جای گذاشته است.این در شرایطی است که شرکت مذکور قرار بود طبق برنامه بیش از ۲۱هزار دستگاه از این خودرو را تا پایان تیر امسال به تولید برساند. نکته نسبتا عجیب اینکه با وجود گفته مسوولان رنوپارس مبنی بر عرضه یکسان قطعات این محصول، به ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، آمار تولید این دو شرکت حدود یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه با یکدیگر تفاوت دارد.

مونتاژ اندک مگان

خبر مونتاژ خودروی مگان در ایران شاید کمی بلندپروازانه بود چراکه طی سال جاری برنامه ۸هزار دستگاهی برای تولید آن در برنامه شرکت پارس‌خودرو در نظر گرفته شده است اما طی چهار ماه نخست امسال این شرکت تنها ۱۷۷ دستگاه از این محصول روز اروپا را مونتاژ کرده آن هم در شرایطی که قرار بود طی این مدت بیش از ۱۴۰۰ دستگاه مگان به مونتاژ برسد. مگان با کش‌و‌قوس‌های زیادی اوایل امسال به خطوط تولید پارس‌خودرو وارد شد.