سردی در بازار خودرو

حمیدرضا بهداد- نمودار قیمت خودروهای تولید داخل از اواسط مرداد امسال تا به امروز از روند نسبتا نزولی قیمت‌ها حکایت دارد. این در حالی است که آمار تولید خودروسازان داخلی به‌خصوص ایران‌خودرو طی چهار ماه ابتدایی سال‌جاری نشان از کاهش تولید و یا رشد اندک محصولات آن دارد و این موضوع به‌طور طبیعی باید تعادل عرضه و تقاضا را برهم زده و موجبات گرانی در بازار خودرو را فراهم آورد. اما ظاهرا نیمه تابستان امسال از جهاتی با سال‌‌های گذشته متفاوت است. چرا که امسال تقریبا خبری از گرمی بازار و سیر صعودی قیمت‌ها نیست. برخی نمایشگاه‌داران خودرو‌ی پایتخت، مصادف شدن ایام ماه رمضان با دو هفته پایانی تابستان ۸۷ را یکی از علل اصلی رکود و البته ارزانی بازار خودرو عنوان می‌کنند. به اعتقاد آنها این همزمانی، که با مسافرت‌های پایانی تابستان مصادف شده، در بازار خودرو تاثیر خاصی داشته است. در واقع به خاطر ایام رمضان، مسافرت‌ها تعدیل یافته و به طبع رغبت مردم نیز به خرید خودرو پایین آمده است. به اعتقاد کارشناسان این کاهش تقاضا عاملی مهم و اساسی در رکود بازار به حساب می‌آید و طبیعتا وقتی برای محصولی تقاضا کم شود، از پس این کاهش تقاضا، ارزانی نیز از راه می‌رسد. مگر آنکه خودروسازان با راهکارهایی، از این موضوع جلوگیری کنند که یکی از این راهکارها کم کردن عرضه محصولات و رساندن آن به زیر درصد تقاضا است.

به نحوی که در همین مدت یکی دوماهه هم که با رکود بازار مواجه‌ایم، خودروهایی بوده‌اند که خلاف جهت آرامش بازار حرکت کرده و گران شده‌اند و این موضوع به‌طور مستقیم به کم‌شدن عرضه آنها مربوط بوده است. به‌عنوان مثال پژو پارس ایران‌خودرو عکس بیشتر محصولات این شرکت طی مدت اخیر افزایش قیمتی عجیب و میلیونی را تجربه کرد که دلیل عمده آن به کمیاب شدن این محصول در بازار بر می‌گردد.

تا پانزده اسفند گرانی نداریم

به اعتقاد برخی از آگاهان به امور خودرو، این محصول، در کشور ما همچنان کالایی سرمایه‌ای محسوب می‌شود. به هر حال هم‌اکنون قیمت بیشتر خودروهای تولید داخل، در بازار و نمایندگی‌ها متفاوت است و این اختلاف قیمتی برای بسیاری از مشتریان، مهم و در تصمیم‌شان برای خرید و فروش خودرو تاثیرگذار است. مخصوصا حال که بنا به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، روند ارزانی بازار تا روزهای پایانی امسال ادامه خواهد داشت. جلال ریخته‌گر قدیمی در زمینه رکود فعلی بازار خودرو کشور به خبرنگار ما گفت: آنچه از آمار و ارقام پیدا است قیمت خودروهای تولید داخل از نیمه دوم مردادماه امسال تا به امروز بیش از ۲ الی ۵درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه این سیر نزولی تا ۱۵ اسفند امسال ادامه خواهد داشت تاکید کرد: در حال حاضر بازار خودرو کشور به نوعی اشباع شده و تقاضا پایین آمده است که این موضوع عاملی مستقیم در رکود یا سیر نزولی قیمت‌ها به حساب می‌آید. ریخته‌گر در ادامه افزود: به طور کلی وقتی تقاضا برای محصولی کمتر از عرضه آن باشد، با ارزانی محصول روبه‌رو‌ خواهیم بود. مگر آنکه اتفاق‌ خاصی مانند کم شدن عرضه رخ داده و قیمت‌ها باز هم افزایش یابد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: معتقدم با توجه به شرایط فعلی تولید و عرضه خودرو، تا روزهای پایانی سال‌جاری گرانی نخواهیم داشت و حتی روند نزولی قیمت‌، ادامه می‌یابد هر چند که ممکن است خودروسازان از ترفندهای خاص‌شان استفاده کرده و با کاهش عرضه، بازار را نگه داشته و حتی با گرانی روبه‌رو کنند. اظهارات ریخته‌گر در شرایطی است که در این میان برخی خودروها به تناسب آمار تولید مطلوبی که دارند، چندان ارزان نمی‌شوند. به عنوان مثال زانتیا و ریو دو محصول مونتاژی سایپا در چهار ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد تولیدی بسیار مناسب را تجربه کردند اما قیمتشان آن چنان که باید و شاید پایین نیامد. ریخته‌گر در این باره گفت: عدم ارزانی محصولی مانند زانتیا، به رنج قیمتی آن برمی‌گردد. بدین معنی که برخی مشتریان که توانایی خرید خودروهای وارداتی را ندارند، زانتیا را به عنوان محصولی قابل قبول انتخاب می‌کنند. و این باعث می‌شود تا همواره تقاضا برای این خودرو بالا باشد و قیمت آن نیز ثباتی نسبی را تجربه ‌کند وی در مورد ریو نیز اظهار داشت: این خودرو هم رنج با محصولی مانند پژو ۴۰۵ است که برخی مشتریان ایرانی با توجه به جدیدتر بودن طراحی و سال ساختش آن را به خودرویی قدیمی مانند ۴۰۵ ترجیح می‌دهند.

البته این موضوع چندان کلی نیست اما به هر حال در ارزان نشدن ریو تاثیرگذار است.

کاهش ۵ الی ۱۵درصدی قیمت وارداتی‌ها

ریخته‌گر همچنین درباره آینده بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: آمار و ارقام از کاهش قیمت ۵ الی ۱۵درصدی این خوردوها طی یک ماه اخیر حکایت می‌کند که بیشترین درصد کاهش به محصولات خانواده هیوندای مربوط است.

وی با رد این موضوع که خودروهای وارداتی در آینده نزدیک گران خواهند شد تاکید کرد: با توجه به رقابت شدیدی که میان واردکنندگان خودرو در کشور وجود دارد و همچنین قوانین اخیر دولت مبنی بر خروج یک الی سه خودرو فرسوده به ازای واردات خودرو، مسلما تا روزهای پایانی سال‌جاری، روند نزولی قیمت این خودروها نیز ادامه خواهد یافت.