خبرگزاری فارس- قائم‌مقام مدیرعامل سایپا گفت: براساس یکی از بندهای تفاهم‌نامه سایپا و پروتون، متن تفاهم‌نامه محرمانه بوده و نباید منتشر شود و به همین دلیل انتشار تفاهم‌نامه کار قابل‌قبولی نیست.محمدرضا روشنی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که با توجه به درخواست کمیسیون صنایع تفاهم‌نامه سایپا و پروتون چه زمانی در اختیار مجلس قرار می‌گیرد؟ گفت: مفاد تفاهم‌نامه به کمیسیون صنایع ارائه شده و در صورتی که ابهامی در این مورد وجود داشته باشد آماده پاسخگویی هستیم و طبعا در صورت درخواست رسمی مجلس مفاد تفاهم‌نامه ارائه خواهد شد. وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک بین برخی از اعضای کمیسیون صنایع و مدیرعامل سایپا گفت: در این جلسه اطلاعات لازم در مورد تفاهم‌نامه پروتون ارائه شد و مدیرعامل سایپا نیز توضیح داد که مشارکت با مالزی در جهت منافع ملی است. اظهارات عضو هیات‌مدیره سایپا در شرایطی است که برخی اعضای کمیسیون صنایع نظر دیگری دارند به نحوی که مهدی صادق در این زمینه گفت: ما بحثی مبنی‌بر اینکه در یکی از بندهای تفاهم‌نامه سایپا و پروتون ذکر شده نباید متن آن منتشر شود، نشنیده‌ایم و وجود چنین موضوعی در تفاهم‌نامه، جای سوال دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.مهدی صادق تاکید کرد: این نوع قراردادها بعد امنیتی ندارند و دلیلی ندارد که متن آنها محرمانه باشد. به همین دلیل اگر چنین‌بندی در تفاهم‌نامه ذکر شده باشد کمیسیون صنایع با دقت بالا این موضوع را پیگیری خواهد کرد. .

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور رییس سازمان گسترش و مدیرعامل سایپا در کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون صنایع معتقدند در اروپا کشورهای خودروسازی وجود دارند که از توانمندی بیشتری نسبت به مالزی برخوردارند و خودروسازان ایرانی می‌توانند با شرکت‌هایی که از نطر فنی و تکنولوژی در شرایط بهتری نسبت به پروتون قرار دارند، مشارکت کنند. صادق با بیان اینکه تجربه مالزی در تولید خودرو کمتر از ایران است اظهار داشت: تفاهم‌نامه سایپا و پروتون، تفاهم‌نامه‌ای نیست که در آینده ایران بتواند به میزان قابل‌قبولی در آن شریک باشد. به گفته وی کمیسیون صنایع دریافت و بررسی متن تفاهم‌نامه سایپا و پروتون را خواستار شده تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود و در صورتی که مورد تایید مجلس و مطابق با منافع ایران باشد، عملی شود.

رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع همچنین با بیان اینکه در جلسه مشترک مدیرعامل سایپا، رییس سازمان گسترش با اعضای کمیسیون صنایع، مدیر عامل ایران خودرو نیز حضور داشت تصریح کرد: منطقی برای این جلسه دعوت نشده بود بلکه برای ارائه توضیحاتی به کمیسیون اقتصادی به مجلس آمده بود که اعضای کمیسیون صنایع از وی خواستند تا در این جلسه نیز حضور داشته باشد.صادق افزود: بعد از تعطیلات یک هفته‌ای دوره‌ای مجلس متن تفاهم‌نامه توسط سایپا به مجلس ارائه خواهد شد و کمیسیون صنایع یک نفر را مسوول رسیدگی به این طرح خواهد کرد تا اگر نیاز به اصلاح داشت، مورد بازنگری قرار گیرد. وی با بیان اینکه مجلس در جایگاهی است که قدرت تحقیق و تفحص دارد، گفت: مسوولان سایپا نیز به این قدرت مجلس معتقدند و می‌دانند قدرت مجلس در چه حدی است و به همین دلیل قطعا متن تفاهم‌نامه را ارائه خواهند داد.صادق در ادامه با بیان اینکه در جلسه مشترک،‌ مدیرعامل سایپا عنوان کرد که طرح تولید مشترک خودرو با پروتون قبلا توسط ایران خودرو مطرح و پیگیری شده بود، گفت:‌

ایران خودرو دیگر روی این موضوع کار نمی‌کند و باید دید قرارداد سایپا تا چه حد در جهت منافع ملی است.وی همچنین تاکید کرد: طرح تولید خودروی مشترک سایپا و پروتون همان طرح تولید خودروی اسلامی است.اظهارات صادق در شرایطی است که روشنی‌مقدم در مورد جزئیات تفاهم نامه سایپا و پروتون اظهار داشت: موتور خودرو توسط سایپا (یکی از موتورهای موجود یا موتور S۸۱) یا شرکت پروتون تولید خواهد شد و دو شرکت امکان استفاده از اجزای پلت فرم یکدیگر را دارا هستند. وی در واکنش به بحث‌های مطرح شده مبنی‌بر لزوم نصب موتور ملی تولید ایران خودرو روی خودروی مشترک سایپا و پروتون گفت: این موتور دارای مشخصاتی است که لزوما با خودروی مشترک سایپا و پروتون تناسبی ندارد و باید موتوری متناسب با بدنه خودرو مورد استفاده قرار گیرد.