گروه خودرو- با ورود به نیمه‌های هشتمین ماه سال نیز، هنوز سایه رکود از سر بازار خودرو بر چیده نشده و بازار در خواب پاییزی به سر می‌برد. البته شاید بنا به گزارش خبرگزاری فارس برخی خودروها در حدی اندک و ناچیز دستخوش تغییراتی در قیمت شده و عرضه و تقاضایشان کمی به هم خورده باشد، اما آن‌طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند این به معنای خروج از رکود نیست. هم‌اکنون با توجه به عادت سالانه بازار خودرو در پاییز، خرید و فروش تعدیل یافته و متعادل شدن نسبی عرضه و تقاضا موجبات ثبات قیمت‌ها را فراهم آورده است. به نحوی که بعید به نظر می‌رسد تا اواخر پاییز تغییر و تحولی خاص و چشمگیر در آن بروز کرده و بازار تکانی بخورد.

البته در این بین نباید از افزایش نسبی قیمت برخی دوگانه‌سوزها، ‌آن هم به دلیل کمبودشان در بازار غافل ماند. ظاهرا کاهش تولید محصولات دوگانه‌ساز خودروسازها و تعهدات قبلی آنها سبب شده تا این محصولات نسبتا مهجور، به تازگی اندکی حال و هوای گرانی به خود گیرند. آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد پراید دوگانه‌سوز افزایش قیمت ۲۵۰هزار تومانی را طی مدت اخیر تجربه کرده و هم‌اکنون با قیمت ۸ میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در حالی که نوع بنزین‌سوز در رنگ متالیک قیمتی برابر با ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان را داراست. البته پژو روآ دوگانه‌سوز هم با افزایش قیمتی ۵۰هزار تومانی، هم‌اکنون با قیمت ۸میلیون و ۷۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. اما مدل بنزین‌سوز این خودرو دارای قیمتی معادل ۸میلیون و ۳۵۰هزار تومان است. نمایشگاه‌داران هنوز هم از سردی و رکود بازار روآ می‌گویند. در شرایطی که قرار است در آینده نزدیک مدل جدید آن با نام روآ سال که از موتوری پایه گازسوز بهره می‌برد، با قیمتی بالای ۱۰میلیون تومان روانه بازار شود.

رکود ادامه‌دار ماکسیما

رکود در بازار یکی از لوکس‌ترین خودروهای داخل هنوز هم ادامه دارد. ماکسیما با توجه به شرایط خریدش، در حال حاضر با قیمتی یکسان در بازار و کارخانه به فروش می‌رسد. یعنی ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان؛ این در حالی است که مشتریان این خودرو باید برای خرید آن، یا سه خودرو فرسوده از رده خارج کنند یا معادلش چهار و نیم میلیون تومان به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت بپردازند. ثبات قیمت ماکسیما در حالی است که زانتیا نیز تقریبا شرایط ثبات را تجربه می‌کند. این خودرو که تنها تا دو سال دیگر میهمان سایپا است هم‌اکنون با قیمت ۳۰میلیون و ۴۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

روزهای با ثبات پژو

آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد طی مدت اخیر محصولات پژو نیز تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نکرده است. به نحوی که پارس بنزینی قیمتی برابر با ۱۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان دارد و مدل ELX آن نیز با قیمت ۲۴میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ تیپ ۲ هم قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان را در بازار دارا است و مدل صندوق‌دار V۹ آن نیز با قیمت ۱۸میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

آرامشی اندک در بازار تندر

E۲ تنها مدل تندر- ۹۰ است که پس از پیش فروش مرحله دوم به تدریج کاهش قیمت را تجربه کرد. هم‌اکنون این محصول با قیمت ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که مدل E۱‌ ‌آن قیمتی برابر با ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان را دارا است و تندر-ا۹۰ ۰ E نیز با قیمت ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.