آشفتگی در روند تولید تندر-90

ایران‌خودرو هم تهدید کرد

گروه خودرو- این روزها از رنو پارس گرفته تا خودروسازان داخلی همه روند تولید تندر-۹۰ را تهدید می‌کنند. تهدیدی از جنس توقف تولید با بهانه مشکلات مالی! رنو پارس می‌گوید به رغم.... آنکه در قراردادبندی درباره افزایش قیمت قطعات این محصول با گذشت زمان نیامده، اما چون قرارداد بر پایه یورو بسته شده و طی دو سال اخیر ارزش این واحد پولی دو برابر ریال افزایش یافته، بنابراین باید قیمت قطعات تحویلی تندر-۹۰ به خودروسازان ایرانی نیز افزایش یابد. از سوی دیگر ایران خودرو و پارس خودرو نیز دقیقا از همین موضوع گله‌مند بوده و معتقدند تولید تندر-۹۰ با این شرایط به حاشیه ضرر رسیده و به اصطلاح، دیگر صرفه اقتصادی ندارد. این در شرایطی است که وزارت صنایع و شخص وزیر بارها مخالفت خود را با افزایش قیمت این خودرو اعلام کرده است! هرچند که اوایل هفته جاری مدیرعامل سایپا صراحتا گفت: اگر وزارت با خواسته خودروسازها موافقت نکند، تولید تندر-۹۰ را متوقف می‌کند و روز گذشته ایران خودرو نیز اعلام کرد یا افزایش قیمت یا توقف تولید تندر.

آن طور که در گفت‌وگوی مدیر پروژه تندر-۹۰ این شرکت با ایسنا آمده، ایران خودرو نیز در صورت عدم افزایش قیمت کارخانه‌ای تندر تولید آن را متوقف خواهد کرد. موضوعی که قطعا آشفتگی بیشتری را برای این محصول پرحاشیه به ارمغان خواهد آورد و حاشیه‌هایش را بیش از پیش می‌کند. تهدیدهای خودروسازان مبنی بر توقف تولید تندر در حالی صورت می‌گیرد که اسناد و مدارک بر پیش‌دستی آنها در گران کردن قیمت کارخانه‌ای تندر گواهی می‌دهد. در واقع دعوت‌نامه‌های جدیدی که ایران خودرو و پارس خودرو برای مشتریان تندر ارسال کرده‌اند همگی از این پیش‌دستی و جاگذاشتن وزارت حکایت دارد.

در این بین گفت‌وگوی روز گذشته مدیر پروژه تندر-۹۰ ایران خودرو و همچنین دبیر انجمن خودروسازان با ایسنا نیز حاوی نکات جالبی است که در ذیل می‌آید.

تهدیدات ادامه دارد

همان‌طور که گفته شد پس از آن که سایپا اعلام کرد تولید تندر-۹۰ را در صورت عدم افزایش قیمت آن متوقف خواهد کرد، ایران‌خودرو نیز اعلام کرد درصورت عدم افزایش قیمت این خودرو چاره‌ای جز توقف خط تولید آن ندارد. البته ایران‌خودرو مجبور است فعلا تعهدات خود درباره تندر-۹۰ را انجام دهد و پس از آن اقدام به توقف خط تولید این خودرو در صورت افزایش نیافتن قیمت آن کند.

محمد رضا معتمد، معاون تندر-۹۰ ایران‌خودرو، درخصوص این که آیا ایران‌خودرو نیز در صورت عدم افزایش قیمت تندر-۹۰ تولید این محصول را متوقف می‌کند یا خیر؟ گفت: هر محصولی که ضررده باشد باید از صحنه تولید کنار رود، بنابراین برای تندر-۹۰ نیز در صورت عدم افزایش قیمت چاره‌ای جز این نداریم. وی تاکید کرد: البته در حال حاضرو با توجه به ضرر بین ۵/۱ تا دو‌میلیون تومانی برای تولید این محصول نمی‌توانیم تولید را متوقف کنیم، چرا که در این زمینه تعهد داریم.

با پایان یافتن تعهدات تندر-۹۰ در این ماه اگر قیمت‌ آن ۵/۱ تا دومیلیون تومان افزایش نیابد، دیگر تولید این خودرو صرفه اقتصادی نخواهد داشت. او در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا ایران‌خودرو ضرر خواب خط تولید این خودرو را محاسبه کرده است؟ گفت: ضرر ایران‌خودرو از بابت خواب خط تولید بخشی از موضوع است، ولی مسلما با توقف خط تولید ضرر کمتری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت قطعات ارسالی از سوی رنو به دلیل افزایش نرخ یورو بوده است؛ چرا که در ابتدا، این قرارداد با یورو به نرخ ۷۰۰ تومانی امضا شد، ولی هم اکنون یورو به بیش از ۱۴۰۰ تومان رسیده؛ یعنی دو برابر شده است.

در واقع از سوی رنو افزایش قیمتی در خصوص قطعات ارسالی نبوده است. معتمد در پاسخ به این که از ۵/۱ تا دو‌میلیون تومان ضرر شما روی هر محصول چقدر با توجه به این که ساخت داخل این خودرو هنوز به ۶۰‌درصد نیز نرسیده، از بابت افزایش قیمت قطعات داخلی و چقدر از بابت گران شدن نرخ یورو بوده است؟ یادآور شد: افزایش قیمت‌ مواد اولیه مثل مس و فولاد خیلی زیاد بوده است. به عنوان مثال قطعات فولاد ۱۰۰‌درصد افزایش قیمت داشته، ولی افزایش قیمت انجام شده از بابت تغییر ارز نیز چشم‌گیر بوده است. وی خودرو را از شمول کالاهای اساسی خارج دانست و اظهار کرد: خودرو کالای اساسی محسوب نشده و باید قیمت‌گذاری آن از دست دولت و وزارت صنایع و معادن خارج و به خودروسازان داده شود، چرا که هم اکنون سود

تندر-۹۰ نصیب دلالان می‌شود و این در حالی است که نهاده‌های تولید و مالیات از سوی خودروساز ارائه می‌شود.

معاون تندر-۹۰ ایران‌خودرو با اشاره به این‌که خودروهای فعلی تندر-۹۰ نیز با ضرر در حال تحویل هستند، درباره این که آیا افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی تندر‌های تحویلی فعلی به مشتریان صحت دارد؟ گفت: در مورد تحویل‌های فعلی تندر-۹۰ هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشتیم و شاید اگر به مشتری افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی اعلام شده، به دلیل تعویض مدل درخواستی و انتخاب مدل‌های بالاتر بوده است. وی تاکید کرد: در پیش‌فروشی که به زودی آغاز می‌شود سعی می‌کنیم همه‌ ظرفیت تولید خود را عرضه نکنیم تا مشتری نیز خیلی منتظر نماند.

او درباره نوع قرارداد تندر-۹۰ و این که آیا قیمت قطعات ارسالی از سوی رنو می‌تواند افزایش یابد؟ گفت: در قرارداد این اجازه به رنو داده شده که هر سه سال یک بار و آن هم به صورت‌درصد جزیی قیمت‌ قطعات ارسالی به ایران را افزایش دهد؛ ولی افزایش قیمتی که از سوی رنو در حال حاضر مطرح است، مربوط به افزایش نرخ یورو است.

پیش از این مهرداد بذرپاش نیز در حاشیه مراسم صادرات پراید ۱۳۲ به کشور مصر‌ ، با بیان این‌که اگر وزارت صنایع و معادن با افزایش قیمت تندر-۹۰ موافقت نکند، خط تولید این خودرو را متوقف می‌کنیم، گفته بود که از ابتدای امسال قطعات ارسالی تندر-۹۰ از طرف رنو با ۲۵‌درصد افزایش قیمت روبه‌رو بوده است که ضعف قرارداد را نشان می‌دهد، بنابراین اگر وزارت صنایع با افزایش قیمت این خودرو موافقت نکند، تولید آن اقتصادی نبوده و باید خط تولید را متوقف کنیم. وی تولید تندر-۹۰ با قیمت‌های کنونی را کاملا زیان‌ده ارزیابی و تصریح کرده بود که در برخی مدل‌های این خودرو حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان و در برخی مدل‌ها تا دو‌میلیون تومان هم ضرر می‌دهیم!

وزیر مخالفتی با افزایش قیمت ندارد

همچنین دبیر انجمن خودروسازان نیز درخصوص تهدید شرکت‌های خودروساز مبنی بر توقف خط تولید تندر-۹۰ در صورت عدم افزایش قیمت آن گفت: بعید است که چنین اتفاقی بیفتد؛ چرا که وزارت صنایع و معادن نیز نمی‌خواهد که خودروسازان ضرر کنند و قیمت‌های تندر-۹۰ با مجوز این وزارتخانه افزایش خواهد یافت. احمد نعمت‌بخش با بیان این مطلب افزود: ایران‌خودرو و سایپا دو بنگاه اقتصادی هستند که باید با رویکردهای اقتصادی اداره شوند و در پایان سال نیز هیات مدیره دو شرکت باید در خصوص سودآوری آنها پاسخگو باشند؛ لذا دلیلی ندارد که محصول تولیدی‌شان با ضرر عرضه شود.

وی با اشاره به این‌که اگر بخواهیم قانونی عمل کنیم، قیمت‌گذاری از سوی دولت فقط باید به کالاهای اساسی انحصاری و خاص محدود شود، گفت: به دولت تکلیف شده که طی شش ماه پس از تصویب، براساس قانون برنامه چهارم توسعه فهرست کالاهای اساسی، انحصاری و خاص را به تایید هیات وزیران برساند. این در حالی است که تاکنون هیچ فهرستی ارائه نشده و آن طور که مشخص است، کار در ستاد بسیج وزارت بازرگانی متوقف مانده است.

او خاطرنشان کرد: همچنان که سایر کالاهای صنعتی مثل لوازم خانگی، برقی، غذایی و نساجی از سوی دولت قیمت‌گذاری نمی‌شود، قیمت خودرو نیز با توجه به این‌که کالای اساسی محسوب نمی‌شود، باید همین‌طور باشد؛ ضمن این که در حال حاضر واردکنندگان خودرو خودشان اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند.

از سوی دیگر طی مصوبه شورای اقتصاد مربوط به سال ۱۳۷۶ اعلام شده که خودرو باید در حاشیه قیمت بازار فروخته شود، ولی عملا می‌بینیم که در حال حاضر تندر-۹۰ با اختلاف زیادی در بازار نسبت به قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: وزیر صنایع و معادن نیز نگفته‌ که نباید قیمت تندر-۹۰ با توجه به ضرر خودروسازان افزایش یابد، بلکه گفته باید برای افزایش قیمت آن، خودروسازان از وزارت صنایع و معادن اجازه بگیرند. نعمت بخش درخصوص این‌که آیا در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو راجع به قیمت‌های افزایش یافته پیشنهادی خودروسازان بحثی شده است؟ گفت: در آخرین جلسه‌ای که این شورا داشت، راجع به افزایش قیمت تندر-۹۰ صحبتی نشد و تنها راجع به مصوبه اخیر اجبار نصب ترمز ABS روی خودروها بحث شد.