مونا مشهدی رجبی

شرکت هوندا موتور دومین شرکت خودروسازی کشور ژاپن است. این شرکت در ابتدای ماه نوامبر سال جاری گزارشی از عملکرد خود در نیمه اول سال‌مالی یعنی آوریل ۲۰۰۸ تا سپتامبر همین سال ارائه کرده است. فروش تولیدات هوندا در بازار ژاپن و میزان صادرات این شرکت در ماه مذکور هم در این گزارش ارائه شده است.

بر طبق این گزارش در نیمه اول سال مالی جاری تولید شرکت هوندا در ژاپن برای دومین سال متوالی کاهش یافت. این در حالی است که تولید خودرو در این شرکت در خارج از مرزهای ژاپن برای دوازدهمین سال پی در پی با رشد روبه‌رو بود.

در نه ماه اول سال جاری ۲‌میلیون و ۹۸۵‌هزار و ۶۳۸‌دستگاه خودروی هوندا در جهان تولید شد که نسبت به سال قبل ۴/۳درصد رشد داشت. شمار خودروهای تولید شده شرکت هوندا در سراسر دنیا در ماه سپتامبر معادل ۳۶۰‌هزار و ۴۵۳‌دستگاه بود که رشدی ۶/۹درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

تولید شرکت هوندا در دنیا در نیمه اول سال جاری مالی برابر با یک میلیون و ۹۶۶‌هزار و ۷۷۸ دستگاه خودرو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۲درصد رشد داشت، بیشترین نرخ رشد تولید خودروی هوندا در خارج از مرزهای این کشور بود. به تعبیر بهتر تولید خودرو در نه ماه اول سال ۲۰۰۸ میلادی با ۸/۶درصد کاهش نسبت به سال قبل برابر با ۹۱۵‌هزار و ۵۴۷‌دستگاه بوده در حالی که تولید هوندا در خارج از مرزهای ژاپن با ۷/۸درصد افزایش معادل ۲‌میلیون و ۷۰‌هزار و ۶۴‌دستگاه رسیده است. مهم‌ترین کشورهایی که شرکت خودروسازی هوندا کارخانه تولیدی در آنها راه‌اندازی کرده است آمریکا و چین است.

البته می‌توان تولید این شرکت را به تفکیک قاره هم مقایسه کنیم. در سال گذشته میلادی شرکت هوندا در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا تولید داشته است. درنه ماه اول امسال تولید این شرکت در آمریکای شمالی معادل یک میلیون و ۹۵‌هزار و ۸۲۸ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۱درصد رشد داشت.

بیشترین حجم از تولید در آمریکای شمالی در ایالات‌متحده آمریکا انجام شد. در بازه نه ماهه مورد بررسی ۷۶۲‌هزار و ۱۰۰‌دستگاه خودرو در آمریکا تولید شد که ۲/۰درصد نسبت به سال قبل کمتر بود. در ماه سپتامبر شرکت هوندا در آمریکای شمالی رشد ۶/۱۲درصدی و در ایالات‌متحده آمریکا رشد ۹/۹درصدی تولید را تجربه کرد.

در نه ماه اول امسال شرکت هوندا ۱۷۷‌هزار و ۶۸۹ دستگاه خودرو در اروپا تولید کرد که نسبت به سال قبل از آن ۹/۳درصد بیشتر بوده در همین بازه زمانی ۶۵۵‌هزار و ۲۵۸ دستگاه خودرو در کشورهای قاره آسیا تولید شد که رشدی ۴/۱۵درصدی نسبت به سال پیش از آن داشت. در میان کشورهای قاره آسیا کشور چین به دلیل دارا بودن نیروی کار فراوان و ارزان و فراهم بودن زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی از اهمیت

ویژه‌ای برخوردار است.

اغلب شرکت‌های تولیدی و صنعتی در سال‌های اخیر وارد بازار این کشور شده و از فرصت‌های موجود در آن استفاده کردند. شرکت خودروسازی هوندا نیز یکی از این شرکت‌ها است. این شرکت در نه ماه اول سال جاری میلادی ۳۴۹‌هزار و ۶۴۷‌دستگاه خودرو در چین تولید کرد که نسبت به نه ماه اول سال ۲۰۰۷ میلادی ۴/۲۰درصد رشد داشت.

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی ۵۰‌هزار و ۵۸۰ دستگاه خودروی هوندا در چین تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶/۶درصد افزایش داشته است. افزایش بحران اعتباری در غرب در بزرگ‌ترین بازار مصرف دنیا سبب شد تا تقاضای خودرو در این منطقه تنزل یابد.

بر طبق گزارش‌های موجود کاهش تقاضای خودرو در جهان موجب شد تا صادرات خودروی هوندا نیز تنزل یابد. در نه ماه اول سال ۲۰۰۸ میلادی ۴۸۲‌هزار و ۲۱۸‌دستگاه خودروی تولیدی هوندا از این کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۵/۷درصد تنزل یافت. شمار خودروهای صادراتی از این کشور در نیمه اول سال مالی جاری برابر با ۳۲۰‌هزار و ۶۹۲‌دستگاه بود که نسبت به نیمه اول سال‌مالی قبل ۹/۷درصد کمتر بود.

در نه ماه اول سال جاری میلادی آمریکای شمالی بزرگ‌ترین جذب‌کننده خودروهای صادراتی هوندا از ژاپن بود. این منطقه ۲۶۶‌هزار و ۸۴۴ دستگاه خودروی صادراتی هوندا را جذب کرد. البته شمار خودروهای صادراتی هوندا به آمریکای شمالی در نه ماه اول امسال نسبت به سال قبل از ان ۵/۱۲درصد کمتر بود.