پژو پارس ارزان شد - ۲۳ آبان ۸۷

گروه خودرو- با شروع فصل پاییز، بازار خودرو هم خزانی شد به طوری که طی هفته اخیر، رکود عجیبی بر بازار حاکم و موجب کاهش قیمت محصولات ایران‌خودرو شد. هم‌اکنون به گفته برخی نمایشگاه‌داران پایتخت، به دلیل کاهش تقاضا، بازار خودرو در مسیر رکود و حتی ارزانی قرار دارد و احتمالا تا رسیدن فصل سرد، خبری از شوک و هیجان‌های خودرویی در بازار نخواهد بود. در حال حاضر محصولات گروه سایپا با همان رکود یکی دو ماهه اخیر خود به فروش می‌رسند و تغییرات قیمتی خاصی در آنها مشاهده نمی‌شود. این در شرایطی است که برخی محصولات ایران‌خودرو طی مدت اخیر، اندکی ارزان شده و سیر نزولی در قیمت به خود گرفته‌اند. البته نباید از ثبات گرانی برخی خودروهای دوگانه‌سوز غافل ماند.

ارزانی عجیب پژو پارس

بین محصولات ایران‌خودرو، پژو پارس معمولی بیشترین کاهش قیمت را طی هفته اخیر داشته است. نرخ این محصول هم‌اکنون با کاهش قیمتی ۳۰۰هزار تومانی به ۱۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده است. پژو پارس جزو محصولات پرفروش ایران‌خودرو است. البته مدل ELX آن در حال حاضر بدون تغییر خاصی در مقایسه با یکی دو ماه اخیر با همان قیمت ۲۴میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نمایشگاه‌داران پایتخت عدم تاثیر رکود بازار بر قیمت ELX را به خاطر کمبود آن در بازار می‌دانند.

کمی‌ ارزانی برای ۴۰۵

پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو نیز از نسیم ارزانی بازار خودرو بی‌نصیب نماند و طی هفته جاری اندکی ارزان شد. این محصول قدیمی هم اکنون در مدل بنزین‌سوز با قیمت ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که نوع دوگانه‌سوز این محصول با اختلاف قیمتی نسبتا زیاد خرید و فروش شده و هم‌اکنون ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار قیمت دارد. نمایشگاه‌داران علت این اختلاف قیمت را کم شدن عرضه دوگانه‌سوزها به بازار عنوان می‌کنند به نحوی که ظاهرا جدای از این کاهش عرضه متقاضیان این نوع خودروها نیز اندکی در مقایسه با ماه‌های پیشین افزایش یافته‌اند.

۲۰۶ تیپ ۲ ارزان شد

تیپ ۲، ساده‌ترین مدل پژو ۲۰۶ به‌رغم تقاضای بالایی که در بازار دارد نیز در مسیر ارزانی، هرچند اندک قرار گرفته است.

آن طور که از بازار خبر می‌رسد این خودرو طی هفته جاری ۱۵۰هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و هم‌اکنون قیمتی معادل ۱۴میلیون و ۵۵۰هزار تومان دارد. این در حالی است که تیپ‌های ۳ و ۵ آن بسیار کمیاب شده و به اصطلاح در بازار نایاب است. در میان مدل‌های صندوق‌‌دار پژو ۲۰۶ تغییرات قیمتی خاص مشاهده نمی‌شود به نحوی که V۹ آن که به سیستم‌های ایمنی نظیر ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ (کیسه هوا) مجهز است هم‌اکنون با قیمت ۱۹میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. ۲۰۶ صندوق‌دار ۸ V نیز ۱۸میلیون تومان در بازار قیمت دارد. مدل‌های صندوق‌دار ۲۰۶ که ماحصل طراحی مهندسان ایرانی است، اوایل عرضه آن به بازار، چندان مورد استقبال مشتریان داخلی نبود، اما هم اکنون این محصول از فروش مناسبی در بازار بهره برده و جزو خودروهای صادراتی ایران‌خودرو به حساب می‌آید.

از سویی دیگر در حالی که هنوز هم جنجال خودروسازان بر سر قیمت گذاری تندر ۹۰ ادامه دارد و وزارت صنایع نیز فعلا واکنش خاصی در این زمینه انجام نداده، نمایشگاه‌داران پایتخت از ارزانی اندک مدل ۱ E این خودرو خبر می‌دهند. به گفته آنها در‌حال‌حاضر این مدل با کاهش قیمتی ۳۰۰هزار تومانی، روبرو شده و ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار قیمت دارد. ۱ E از تجهیزاتی مانند ترمز ABS و کیسه هوای سمت راننده بهره می‌برد. این در حالی است که مدل ۲‌‌ E تندر -۹۰ با قیمت ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که از ثبات قیمت آن طی مدت اخیر حکایت می‌کند. همچنین تندر -۹۰ مدل ۰ E بدون کولر نیز بدون تغییر هم اکنون قیمتی معادل ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان را داراست. خودروسازان داخلی طی دو هفته اخیر چند بار تهدید کرده‌اند که اگر قیمت‌ کارخانه‌ای تندر - ۹۰ افزایشی یک‌ونیم میلیون تومانی نیابد تولید آنرا متوقف خواهند کرد. در‌حال‌حاضر اختلاف قیمتی فاحش میان نرخ کارخانه و بازار این محصول به چشم می‌خورد.

همچنین ریو که اواسط تابستان امسال به خاطر اقدام عجیب سایپا مبنی بر افزایش بدون مجوز نرخ کارخانه‌‌ای‌اش قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان را نیز در بازار تجربه کرد، هم اکنون با گذشت چندین ماه، به تدریج ارزان شده است. این محصول کره‌ای درحال حاضر با قیمت ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و با توجه به تیراژ نسبتاً پایین‌اش بازار مناسبی را در ایران دارد.

این در حالی است که دیگر محصولات سایپا طی هفته جاری تغییرات خاصی نداشته‌اند. هم‌اکنون پراید بنزین سوز در رنگ متالیک با همان قیمت دوماه اخیر خود بعضی ۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و زانتیا نیز قیمتی برابر با ۳۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان را دارا است.