ایسنا - از میان ۶۰ مدل خودرو تولیدی مورد ارزیابی در سه ماهه دوم سال ۱۳۸۷، حدود ۲۵ مدل در گروه سنگین بوده‌اند که در گروه کامیون و کامیونت، کامیون‌های ولوو FH و FM۹ در صدر کیفی‌ترین کامیون‌ها قرار گرفتند. در این گروه، کامیون‌های ولوو FH و FM۹ با نمره منفی ۸/۲۴ بالاترین سطح کیفی را به خود اختصاص داده‌اند؛ در حالی که کامیون سنگین بنز WH با نمره منفی ۱/۱۱۵ در آخرین رتبه قرار گرفته است. کامیون‌های میدلام رنو و بنز اکسور در رتبه‌های بعدی جای گرفتند.

این دسته از خودروها نیز همانند گروه اتوبوس و مینی‌بوس به سه سطح کیفی تقسیم شده‌اند، بنابراین هیچ خودرویی از گروه خودروهای سنگین در سطح حداقل قابل قبول قرار ندارد. در خودروهای سطوح خیلی خوب و خوب نیز هیچ ایرادی در بخش نفوذ آب مشاهده نشده و تنها کامیون میدلام رنو از لحاظ موتور و انتقال قدرت و کامیونت ایسوزو NKR از نظر تجهیزات الکتریکی دارای ایراد بودند. ضمن آن‌که کامیونت‌های ایسوزو NKR وNPR تنها خودروهایی هستند که در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان و ترمز دارای ایراد بودند.

طی ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تابستان امسال، عمده ایرادات خودروهای این سطح در بخش‌های بدنه، رنگ و تزئینات داخلی و خارجی دیده ‌شده است. کامیونت‌های فوتون و هیوندایی مایتی به همراه کامیون رنو بادسان از لحاظ کیفی در سطح خوب قرار گرفته‌اند. کامیونت‌ فوتون در بخش فنربندی، تعلیق و فرمان بدون ایراد است.

۶ مدل خودرو باقی‌مانده این گروه نیز در سطح قابل قبول جای گرفته‌اند که کامیون آمیکو M۲۶۳۳ با نمره منفی ۳/۹۳ بهترین به شمار می‌رود.