پنهان‌شدن خودروسازان آمریکا در پـس زرق و بـرق نمایـشگاه دیتـرویت

مونا مشهدی رجبی

خودروسازان آمریکایی سال سختی پیش رو دارند

Genesis هیوندایی به عنوان برترین خودرو نمایشگاه سال ۲۰۰۹ دیترویت معرفی شد نمایشگاه خودروی دیترویت در شرایطی برگزار شد که بازار خودروی اغلب کشورهای جهان در حال رکود به‌سر می‌برد. در سال ۲۰۰۸ میلادی فروش خودرو در اغلب کشورهای جهان تنزل پیدا کرد و شمار زیادی از شرکت‌های خودروسازی دنیا در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

در این سال اولین و تنها راه حلی که در اختیار خودروسازان قرار داشت تعدیل هزینه‌ها از طریق کاهش شمار نیروهای خود بود که زمینه اعتصاب چندین هزار نفر از آنها را در مقابل نمایشگاه دیترویت فراهم کرد. به هر حال خودروسازان معتقدند برگزاری این نمایشگاه در شرایط کنونی شجاعت خاصی طلب می‌کرد که در اغلب خودروسازان وجود داشت. تحمل هزینه هایی که شرکت در نمایشگاه و تکمیل مدل‌های تازه آنها در بر داشت در شرایط کنونی بازار، کار عبثی به نظر می‌رسید ولی خودروسازان بزرگ برای اینکه جایگاه خود را در دنیا حفظ کنند با وجود تمامی مشکلات در این عرصه حاضر شدند.

طبق گزارش‌های موجود بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸میلادی موجب شد تا فروش خودرو در بازار آمریکا ۱۸درصد کاهش پیدا کند. این بیشترین نرخ کاهش فروش خودرو در عرض ۲۹ سال گذشته بود. مطالعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۰۸میلادی کمترین شمار خودرو از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون به فروش رسیده و بدتر اینکه انتظار می‌رود این وضعیت تا انتهای سال جاری ادامه داشته باشد. فوربس به نقل از تحلیل گران اتحادیه صنعت خودروی آمریکا پیش‌بینی کرده است تا انتهای سال جاری میلادی فروش خودرو در آمریکا بیش از ۱۰درصد نسبت به سال پیش از آن کمتر می‌شود و این به معنای کاهش بیشتر از ۲۸ درصدی فروش خودرو طی دو سال گذشته است که فاجعه‌ای بزرگ برای خودروسازان محسوب می‌شود.

فریتس هندرسون مدیر اجرایی شرکت جنرال موتورز در حاشیه نمایشگاه خودروی دیترویت ضمن اعلام این مطلب که در سال جاری میلادی فروش خودرو در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین بیشتر از سال قبل کاهش می‌یابد گفت: «بازار خودرو در سراسر دنیا در رکود به سر می‌برد. در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی فروش خودرو تنها در دو بازار رشد کرد یکی مجارستان بود و دیگری بازار کشور چین ولی پیش‌بینی می‌شود همین دو بازار هم در سال آینده میلادی با مشکلات زیادی مواجه شوند و کاهش فروش

را تجربه کنند.»

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۹میلادی فروش خودرو در جهان ۴میلیون دستگاه نسبت به سال پیش از آن کاهش یابد و به ۶۶.۸میلیون دستگاه در سال برسد. این کاهش فروش نه تنها خودروسازان آسیایی و اروپایی را با مشکلات مالی مواجه می‌کند بلکه سه خودرو ساز آمریکایی که سال ۲۰۰۸ میلادی را به سختی پشت سر گذاشتند را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد.

مدیر اجرایی شرکت فورد در نمایشگاه خودروی دیترویت به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «شرکت فورد سال ۲۰۰۸ میلادی را با مشکلات کمتری در مقایسه با دو خودروساز دیگر آمریکا پشت سر گذاشت ولی آن به معنای این نیست که ما تحت تاثیر بحران مالی و اعتباری قرار نگرفته‌ایم.» وی در کنار نماینده جنرال‌موتورز در مورد فروش برندهای ساب و ولوو که در سوئد فعال هستند، گفت: «ما در حال بررسی فروش این برندها هستیم البته تقاضایی برای دریافت وام از بانک سرمایه گذاری اروپا هم ارائه دادیم که در صورت موافقت سهم بزرگی از مشکلات این شرکت‌ها را حل خواهد کرد.»

به هر حال باوجود تمامی این نورهای در حال تابیدن در نمایشگاه و با وجود ارائه مدل‌های گران قیمت و با کیفیت به این نمایشگاه، آینده سه شرکت خودروساز آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نماینده شرکت کرایسلر در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری ای بی سی در مورد بازار تولیدات این شرکت گفت: «در سال ۲۰۰۸ میلادی ما بدترین بازار را در میان سه خودروساز آمریکا داشتیم. در این سال فروش ما ۳۰درصد کاهش یافت و اگر اصلاحات اساسی در بازار ایجاد نشود نمی‌توانیم این سال را

به پایان برسانیم.»

به‌رغم اینکه مدیر عامل کرایسلر تاکید دارد این شرکت توانایی لازم برای بازپرداخت وام ۴میلیارد دلاری دریافت شده از دولت را دارد بسیاری از تحلیل‌‌گران بازار آینده این شرکت را چندان پر رونق نمی‌دانند. باب ناردلی مدیر اجرایی کرایسلر می‌گوید: «ادامه کار در سال ۲۰۰۹ میلادی بسیار دشوار است و ما در این مسیر با مشکلات بی‌شماری مواجه خواهیم بود. کرایسلر انتظار دارد در سال ۲۰۰۹ میلادی بین ۵/۱۰ تا ۱۱میلیون دستگاه خودرو در جهان به فروش برساند در حالی‌که میزان فروش خودروی این شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی برابر با ۵/۱۳میلیون دستگاه و متوسط فروش آن در سال‌های پیش از آن ۵/۱۶میلیون دستگاه در هر سال بود.

به هر حال دو شرکت جنرال موتورز و کرایسلر در نظر دارند در روز ۱۷ فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی گزارشی مفصل از وضعیت مالی خود را در اختیار هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار دهند و از این طریق تقاضای خود را برای دریافت مبلغ بیشتری وام از دولت تقدیم این مقام ارشد اقتصاد آمریکا کنند.

به هر حال در شرایطی که خودروسازان آمریکایی به دلیل مشکلات مالی فراوان در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار جهانی هستند دو شرکت نوپای چینی با حضور مقتدرانه در نمایشگاه و با تولید خودروهای کوچک و ارزان قیمت هدف خود را برای ورود به بازار آمریکا به اطلاع عموم رساندند. آنان با برگزاری یک مصاحبه مطبوعاتی برای اولین بار طی حضور خودروسازان چینی در آمریکا اعلام کردند که تولیدات آنها کیفیت لازم برای تصاحب سهمی از بازار آمریکا را دارد. یکی از این شرکت‌ها زمان ورود به بازار آمریکا را دو سال آینده اعلام کرد و دیگری ورود به این بازار را به بعد از اتمام بحران و بازگشت بازار به حالت عادی موکول کرد.