رونمایی از یک سمند جدید

عکس: دنیای اقتصاد،حمید جانی‌پور

تازه‌ترین قیمت‌ها در بازار خودرو. سمند SE رونمایی شد

حمیدرضا بهداد

«تا زمانی که صنعت خودرو کشور با روش مونتاژ حرکت و با ارز دولتی حمایت می‌شود، نیازی به رابطه دانشگاه با این صنعت نیست.»

این بخشی از صحبت‌های رییس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو است که فرهاد رهبر به واسطه آن علاوه بر رابطه ضعیف دانشگاه و صنعت از اوضاع فعلی خودروسازی کشور نیز انتقاد کرد.

افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو روز گذشته در حالی به میزبانی شرکت ساپکو برگزار شد که مسوولان ایران خودرو از حضور معاون علمی فن‌آوری ریاست‌جمهوری استفاده کرده و در جریان افتتاحیه، سمند SE را نیز رونمایی کردند.

هر چند تنها تغییر ظاهری این خودرو، در فرم چراغ‌های عقب آن به چشم می‌آمد، اما به گفته مدیرعامل ایران خودرو، سمند SE در ۳۴مورد تغییرات چشمگیر داشته و سامانه‌های آن از نظر کیفی و عملکردی، در سطح بالاتری نسبت به سمند معمولی قرار دارد. منوچهر منطقی که در مراسم افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو، سخن می‌گفت با اشاره به نقش مهم الکترونیک در خودروهای تولیدی روز دنیا تاکید کرد: در حال حاضر ۲۵درصد ارزش محصولات خودروسازان جهان را قطعات الکترونیک تشکیل می‌دهد که طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۱۵، این رقم به ۳۵درصد خواهد رسید. مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به اینکه هنوز اقدامات زیادی در بخش الکترونیک صنعت خودرو کشور صورت نگرفته، گفت: پتانسیل لازم در این زمینه وجود دارد ولی هنوز آن را اجرایی نکرده‌ایم. در حالی که می‌توان با یک برنامه‌ریزی چهار پنج ساله به سطح تکنولوژیکی مناسبی در دنیا رسید. منطقی همچنین در مورد سمند SE نیز گفت: در این محصول ویژگی‌های کیفی مهمی به کار رفته که مهم‌ترین آن سیستم مالتی‌پلکس است. وی قیمت‌ SE را بین ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان عنوان کرد.

مشخصات سمند SE

اظهارات مدیرعامل ایران خودرو در شرایطی است که سمند SE از موتور بنزینی EF۷ بهره برده و استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند. بنا به گفته محمد کامجو، مدیر مرکز توسعه محصولات جدید ایران خودرو، موتور SEا، ۲۰درصد نسبت به موتور فعلی سمند قوی‌تر و پرشتاب‌تر بوده و مصرف سوختی کمتر از هفت لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر دارد. همچنین با توجه به اکسل جدیدی که روی SE نصب شده، علاوه بر افزایش توان تحمل بار به میزان ۱۵۰کیلوگرم، فرمان‌پذیری آن نیز شرایط بهتری را دارا است. این اکسل البته موجبات سبک‌تر شدن SE نسبت به سمند معمولی را به میزان ۲۰کیلوگرم فراهم آورده است. از سویی دیگر مهم‌ترین تغییر به وجود آمده در سمند SE به بخش الکترونیک آن مربوط می‌شود به نحوی که با نصب سامانه مالتی پلکس، یونیت‌های کنترلی متعدد و پراکنده با مجتمع یونیت‌های برق و الکترونیک جایگزین شده که این امر موجب کاهش ۱۵دقیقه‌ای زمان مونتاژ در خط تولید برای هر دستگاه خودرو می‌شود و صرفه‌جویی صورت گرفته در قطعات، به اندازه ۳هزار سمند در سال خواهد بود. همچنین با نصب این سیستم عیوب خودرو از طریق دستگاه دیاگ راحت‌تر شناسایی خواهد شد.

SE محصول جدیدی نیست

هر چند سمند SE در مراسم افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو به عنوان خودرویی جدید رونمایی شد. اما ظاهرا برای برخی از مسوولان ایران خودرو نیز کم و زیاد کردن قطعات و تغییر چراغ‌های سمند، معنی محصول جدید را نمی‌دهد. این موضوع را می‌شود از اظهارات مدیر مرکز توسعه محصولات جدید ایران خودرو متوجه شد. کامجو در این زمینه گفت: سمند SE هر چند موتور قوی‌تری نسبت به سمند معمولی داشته و تغییراتی کرده اما محصولی به حساب نمی‌آید که بتوان برای آن از واژه «جدید» استفاده کرد.

نیازی به رابطه دانشگاه و صنعت نیست

این روزها از پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته تا سازمان حفاظت از محیط‌زیست، همه به نوعی صنعت خودرو را مورد انتقاد قرار داده و از وضعیت کیفی و فنی خودروهای تولیدی ابراز نارضایتی می‌کنند و در این برهه تنها انتقاد و گلایه جامعه علمی و دانشگاهی کشور باقی مانده بود که این موضوع نیز با توجه به اظهارات فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران، در افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو تحقق یافت. وی با ابراز نارضایتی از پیوند ضعیف صنعت کشور با دانشگاه‌ها گفت: در این زمینه هم دانشگاه مقصر است و هم صنعت که ما تقصیر خود را می‌پذیریم. رییس دانشگاه تهران در عین حال که پیوند دانشگاه و صنعت را مفید و سازنده برای هر دو طرف دانست، تاکید کرد: وقتی به طور مثال صنعت خودرو ما با مونتاژ اداره و به وسیله ارز دولتی و تعرفه حمایت می‌شود دیگر چه احتیاجی به رابطه صنعت و دانشگاه است؟ رهبر ادامه داد: در حال حاضر مشتریان ایرانی برای خرید محصولات خودروسازان داخلی صف کشیده و در انتظارند، بنابراین اصلا دلیلی برای قوی شدن پیوند صنعت و دانشگاه وجود ندارد. اظهارات کنایه‌آمیز رییس دانشگاه تهران در شرایطی است که چندی پیش در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای وزارت صنایع و معادن، تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله تولید خودروهای هیبریدی، بین دانشگاه تهران با ایران خودرو به امضا رسید به نحوی که قرار است طی این تفاهم‌نامه‌ها، علاوه بر ارتقای میزان همکاری و رابطه صنعت و دانشگاه‌ها دستاوردهای علمی دانشجویان به کمک تولیدات ایران خودرو آمده و این خودروساز نیز کمک‌های مالی لازم را در زمینه پژوهش‌ و فن‌آوری به دانشگاه تهران ارائه دهد.