گروه خودرو- چند روز پیش که یکی از همکاران پرسید: مگان ۱۶۰۰ سی‌سی بهتر است یا پژو پارس ELX؟ این سوال سوژه‌ای شد تا این دو محصول نسبتا گران بازار خودرو کشور را با یکدیگر مقایشه و قضاوت را به شما و همکارمان واگذار کنیم.

اولین شباهت این دو، هموطن بودن آنها است، هرچند پارس را ایران‌خودرویی‌ها با تغییر شکل پژو ۴۰۵ متولد کردند؛ اما به هر حال آرم پژو روی آن حک شده و باید پارس را فرانسوی دانست. مگان هم البته در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد و یک رنویی به حساب می‌آید.

این محصول که فعلا نوع دنده‌ای ۱۶۰۰ سی‌سی آن میهمان قدیمی‌ترین خودروساز ایران است به واسطه این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ در حالی که پارس ELX با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی خود توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت را دارد مگان هرچند با ظاهر اسپرت مانند خود، پرسرعت‌تر از پارس به نظر می‌رسد، اما بین حداکثر سرعت آن با هموطن‌اش تفاوت خاصی نیست، به نحوی که پشت فرمان مگان می‌توان پدال گاز را تا مرز ۱۹۳ کیلومتر در ساعت فشرد و با پارس نیز می‌شود تا ۱۹۵ کیلومتر در ساعت گاز داد.

این دو اگر در مسیری با شرایط یکسان کورس بگذارند، نماینده پژو در عرض ۹ ثانیه به شتاب صد کیلومتر می‌رسد و هموطن‌اش ۶/۲ ثانیه بعد به این شتاب خواهد رسید؛ اما به سراغ مصرف سوخت این دو فرانسوی برویم، پارس در کل محصول پرمصرفی به حساب آمده و پرخورتر از مگان است؛ به نحوی که در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۲/۸ لیتر بنزین می‌بلعد و مگان در همین سیکل ۱/۷ لیتر سوخت می‌سوزاند.

این در حالی است که هر دو، استاندارد یورو ۳ را پاس می‌کنند. نگاهی به امکانات ایمنی و رفاهی مگان و پارس از اوضاع بهتر سوژه رنویی ما حکایت دارد؛ به نحوی که مگان علاوه بر ترمز ABS، از شش ایربگ بهره برده و به شیشه بالابر برقی، سیستم تهویه مطبوع و همچنین صفحه کامپیوتری مجهز است؛ اما در پارس خبری از ایربگ و صفحه کامپیوتری نیست. در حال حاضر پارس ELX با قیمت ۲۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و مگان ۱۶۰۰ سی‌سی دنده‌ای به رغم آنکه قیمتی برابر با ۲۵میلیون تومان در کف کارخانه دارد، اما به لحاظ رکود این روزهای بازار خودرو کشور، می‌توان آن را در محدوده قیمتی پارس ELX نیز در بازار خریداری کرد.