گروه خودرو- رییس موسسه استاندارد یکشنبه گذشته در حالی از اجبار نصب ترمز ABS و ایربگ (کیسه‌هوا) بر روی خودروهایی که طراحی آن‌ها پیش از سال ۲۰۰۰ صورت گرفته از ابتدای سال ۸۹ خبر داد که سردار رویانیان دیروز، اول مهر ماه را تنها فرصت خودروسازها برای نصب سیستم‌های مذکور اعلام کرد. نظام‌الدین برزگری، رییس موسسه استاندارد یکشنبه گذشته ضمن تشریح مصوبات کمیسیون امور زیربنایی صنعت و محیط‌زیست که در غیاب جلسات شورای عالی استاندارد برگزار می‌شود، عنوان کرد که در این کمیسیون از ابتدای سال آینده خودروهایی که پیش از سال ۲۰۰۰ تولید شده‌اند باید به سیستم ایربگ و ABS مجهز شوند. وی ابتدای سال ۸۹ را برای خودروسازها الزامی خواند.

اما اظهارنظر رییس موسسه استاندارد روز گذشته با واکنش سردار رویانیان مواجه شد؛ به طوری که وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا ضمن تکرار صحبت‌های قبلی خود مبنی بر تجهیز خودروها به سیستم ABS و ایربگ در سال جاری توسط خودروسازها، به ماده ۳ مصوبه ۷ شهریور ماه سال گذشته هیات دولت استناد کرده و اظهار داشت که بر اساس این ماده قانونی نیروی انتظامی مکلف است از اول اردیبهشت ماه سال جاری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد برچسب انرژی و ترمز ABS جلوگیری کند؛ اما در راستای کمک به شهروندان و خودروسازان و با تاکید وزیر صنایع صورت جلسه‌ای در این زمینه تهیه شد که طبق آن خودروسازها ملزم به نصب ABS و ایربگ

در کوتاه‌ترین زمان ممکن شدند.

وی همچنین تاکید کرده که خودروسازها از اول مهر ماه سال جاری موظفند نسبت به نصب سیستم‌های مذکور اقدام کنند و تنها خودروهای روآ، پیکان وانت و نیسان وانت مهلت خواهند داشت تا سال آینده به این سیستم‌ها مجهز شوند.

از سوی دیگر مهرداد بذرپاش، مدیرعامل گروه صنعتی سایپا نیز طی هفته جاری تاکید کرده بود که نصب سیستم‌های ABS و ایربگ برای تمامی محصولات این شرکت در مدت کوتاه امکان‌پذیر نیست. حال با توجه به مصوبه یکشنبه گذشته کمیسیون صنعت و محیط‌زیست از سویی و مصوبه شهریور ماه سال گذشته هیات دولت از سوی دیگر باید دید که خودروسازها چه زمانی نصب ABS و ایربگ را به طور اجبار، اجرا خواهند کرد.