دو گزینه پیش روی جنرال موتورز

مونا مشهدی رجبی

به دنبال اعلام ورشکستگی شرکت خودروسازی کرایسلر، زمزمه هایی از ورشکستگی جنرال موتورز بزرگترین خودروساز آمریکا به گوش می‌رسد. بسیاری از تحلیل گران بازار خودرو بر این باور هستند که جنرال موتورز چاره ای جز اعلام ورشکستگی ندارد و دولت اوباما نیز بارها تاکید کرده است تنها در صورتی حمایت مالی خود را از این خودروساز بیشتر می‌کند که اعلام ورشکستگی نماید. وان کانوی یکی از تحلیل‌گران بازار خودروی امریکا در این مورد می‌گوید:« تا به امروز تصور می‌شد سخن دولت مبنی بر اعلام ورشکستگی خودروسازان برای بهره مندی از حمایت مالی دولت یک بلوف سیاسی باشد، ولی بعد از اینکه طرح ورشکستگی کرایسلر عنوان شد و دولت به جای تلاش برای حفظ این شرکت در صحنه اقتصادی آمریکا با آن موافقت کرد مشخص شد که این بلوف سیاسی نیست و طرحی اقتصادی است که دولت جدید امریکا برای خارج کردن اقتصاد از بحران و رکود در پیش گرفته است.»

فریتز هندرسون، مدیر عامل جدید جنرال موتورز که بعد از ریگ واگونر روی کارآمد بر این باور است جنرال موتورز توانایی ادامه حضور در بازار، بدون استفاده از مزایای اعلام ورشکستگی را دارد. واگونر در سال جدید میلادی و به دستور باراک اوباما رییس جمهور تازه امریکا از کار بر کنار شد و جای خود را به فریتز هندرسون داد . دولت آمریکا شرط ارائه کمک مالی به برخی از شرکت‌های تولیدی و مالی آمریکا را برکناری مدیران ارشد آنها و جایگزین شدن فرد مورد تایید دولت اعلام کرده بود.

فریتز هندرسون، مدیرعامل جدید جنرال موتورز با اشاره به اینکه این شرکت تا روز اول ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی فرصت دارد تا برنامه‌های خود را اعلام کند، گفت:«به نظر من جنرال موتورز می‌تواند با استفاده از سیاست‌های خاصی از ورشکستگی دور شود. ترجیح ما بر این است که از گزینه ورشکستگی برای اصلاح شرایط اقتصادی و بازسازی زیرساخت‌های صنعتی خود استفاده نکنیم ولی اگر مجبور به این کار شدیم از تجربه کرایسلر استفاده می‌کنیم و ابزارهایی که این شرکت به‌کار گرفت ولی نتیجه مقبولی از آن به‌دست نیاورد را به‌کار نمی گیریم.»

هندرسون که در دفتر کار خود در طبقه سی و نهم یکی از برج‌های شرکت جنرال موتورز در دیترویت با خبرگزاری فرانسه مصاحبه کرده است، گفت: «در جلسه دو روزه هفته قبل سهامداران شرکت طرح‌هایی ارائه دادند که هیچ‌یک از آنها با پیشنهادهای دولت هماهنگی نداشت.»

مشکل اصلی جنرال موتورز این است که سهامداران خود را راضی کند که طرح سهام به جای بدهی را بپذیرند. زیرا پذیرش این طرح که منجر به واگذاری بیشترین سهم از جنرال موتورز به دولت می‌شود جنرال موتورز را از بار میلیاردها دلار بدهی می‌رهاند. سهامداران جنرال موتورز با واگذاری ۴۲درصد از سهام به دولت موافق هستند زیرا بر این باورند با داشتن ۵۸‌درصد از سهام جنرال موتورز این شرکت همچنان خصوصی باقی می‌ماند و نظر دولت در تصمیم‌گیری‌ها کمتر لحاظ می‌شود. دولت در نظر دارد بیشتر از ۹۰‌درصد سهام این شرکت را خریداری کند. هندرسون در این مورد گفت: «وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در صورتی از جنرال موتورز حمایت مالی می‌کند که سهامداران خصوصی بیشتر از ۱۰‌درصد سهم این شرکت را نداشته باشند. بنابراین جنرال موتورز تنها دو گزینه در پیش رو دارد یکی از گزینه‌ها اعلام ورشکستگی و خروج از بازار است و دیگری واگذاری ۹۰‌درصد از سهام شرکت به دولت است .»

شرکت جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸میلادی برای پوشش هزینه‌های تولید خود مجبور به دریافت ۴/۱۵میلیارد دلار وام از دولت شد. مجموع زیان اقتصادی این شرکت در سال گذشته میلادی بیشتر از ۹/۳۰میلیارد دلار بود و همین زیان کلان جنرال موتورز را در آستانه ورشکستگی قرار داد. دولت آمریکا به این شرکت فرصت داد تا روز اول ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی - حدود ۲۴ روز آینده- اصلاحات ساختاری ایجاد کند و با اقتدار به بازار باز گردد یا اینکه با استفاده از منشور یازده اعلام ورشکستگی نماید. این شرکت تا روز اول ژوئن سال جاری فرصت دارد تا بدهی‌های خود را کاهش دهد، هزینه‌های تولید را تنزل دهد و پیش‌بینی هزینه - درآمد خود را به سطحی برساند که کارشناسان اقتصادی دولت بر توانایی آن برای رقابت در بازار صحه بگذارند.

هندرسون اعلام کرد تا انتهای دهه اول ماه می‌۶ کارخانه تولیدی دیگر در آمریکای شمالی تعطیل می‌شوند که در حوزه‌های مونتاژ، تولید موتور و قطعه سازی فعالیت می‌کنند. با تعطیلی این شش کارخانه حداقل چهار هزار نفر از کارگران این شرکت بیکار می‌شوند. هندرسون تاکید کرد، ما مشغول مذاکره با اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا هستیم تا بتوانیم راهکاری برای تعطیلی این کارخانه و تعدیل کارگران آن پیدا کنیم. اتحادیه کارگران خودروساز آمریکا یکی از سهامداران بزرگ این شرکت خودروسازی است. هندرسون در مصاحبه اختصاصی خود به خبرگزاری فرانسه گفت جنرال موتورز از لاری اینگل وکیل شرکت کرایسلر برای بررسی ورشکستگی خواسته است تا در فاصله زمانی باقی مانده تا پایان ضرب‌الاجل دولت وکالت این شرکت را بر عهده بگیرد و گزینه ورشکستگی را بررسی کند.

شرکت خودروسازی کرایسلر آمریکا در روزهای اول ماه می سال ۲۰۰۹ میلادی رسما با استفاده از منشور یازده اعلام ورشکستگی کرد. قرار است تا روز بیست و دوم ماه می‌سال جاری و بعد از دریافت تاییدیه دادگاه دارایی‌های این شرکت فروخته شود و بدهی آنها بازپرداخت شود. شرکت خودروسازی کرایسلر که هم اکنون حدود ۵۴هزار کارمند و کارگر دارد اعلام کرد در انتهای سال مالی ۲۰۰۸میلادی ۲/۵۵میلیارد دلار بدهی داشته است و ارزش دارایی‌های این شرکت برابر با ۳/۳۹میلیارد دلار آمریکا بود. کرایسلر اعلام کرد برای پرداخت بخشی از بدهی‌های خود براند جیپ و براند dodge ram pickup خود را به شرکت فیات ایتالیا می‌فروشد.