گروه خودرو- هر چند اوضاع بازار خودرو کشور به لحاظ خرید و فروش، هنوز هم چنگی به دل نمی‌زند، اما آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، مشتریان تا حدودی به بازار چراغ سبز نشان داده و اوضاع، این روزها، در مقایسه با فروردین ماه، کمی بهتر به نظر می‌رسد. به گفته فعالان بازار، تکان نسبی خرید و فروش، به دلیل نزدیک شدن به فصل تابستان است. فصلی که به هر حال با توجه به مسافرت‌های پیش رو، مشتریان را به خرید خودرو ترغیب می‌کند و هر چه به آن نزدیک‌تر شویم تقاضا نیز در بازار رشد پیدا می‌کند. در این بین البته شانس با خودروهای کم‌مصرف‌تر بیشتر یار خواهد بود و احتمال گرانی آنها نیز می‌رود. طی هفته جاری با وجود افزایش کمرنگ خرید و فروش خودرو نمودار قیمت‌ها به جز یکی دو مورد چندان دستخوش تغییر نشد و احتمالا در ماه واپسین بهار این نمودار به نحوی اساسی نوسان را تجربه خواهد کرد.

ریو ارزان شد

ریو کره‌ای مونتاژی سایپا را باید تنها سوژه جدی این هفته بازار خودرو کشور دانست؛ چرا که این محصول طی هفته جاری ۲۵۰هزار تومان ارزان و هم اکنون با نرخ ۱۲میلیون و ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. ریو تک محصول سایپا در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان بازار خودرو کشور به حساب می‌آید و طی دوران رکود (۸ماه گذشته) حدوده ۷۰۰هزار تومان ارزان شده است این کره‌ای در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۵میلیون تومان بازار، باید با رقیبانی سرسخت نظیر تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ رقابت کند.

کمی هم ارزانی برای پارس ELX

شاید برای خودروهای حاضر در محدوده قیمتی ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان، افت نرخ ۵۰۰هزار تومانی چندان رخداد مهمی نباشد، اما به هر حال طی هفته جاری، پژو پارس ELX، نیم‌میلیون تومان ارزان و هم اکنون با قیمت ۲۳میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد از جمله تفاوت‌های اساسی ELX با پارس معمولی مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر آن به حساب می‌آید. این در حالی است که پارس معمولی بنزین‌سوز، هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد. پارس، خودرویی پرمصرف محسوب می‌شود و هیچ بعید نیست این موضوع در افت تقاضا و کاهش قیمت آن تاثیر بگذارد. این خودرو طی دوران رکود حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان ارزان شده است. از سوی دیگر پژو۴۰۵ که پارس، فیس‌لیفت شده آن به حساب می‌آید طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را تجربه نکرد و هم اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان در مدل بنزینی به فروش می‌رسد. ۴۰۵پرتیراژترین محصول ایران خودرو به حساب می‌آید.

۲۰۶در جاده ثبات

اگر بالا و پایین شدن اندک پژو ۲۰۶تیپ ۲ را طی هفته جاری فاکتور بگیریم، باید وضعیت قیمت خانواده ۲۰۶ را با ثبات بدانیم. چرا که هم اکنون مدل صندوق‌دار V۹ آن با نرخ ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و V۸ با وجود کمبودش در بازار، طی یک ماه اخیر حدود یک‌میلیون تومان ارزان شده است. V۲۰ دیگر مدل صندوق‌دار ۲۰۶ هم که ساده‌ترین مدل نیز به حساب می‌آید در حالا حاضر با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ۲۰۶ تیپ ۲ نیز که تقریبا تنها مدل هاچ بک موجود این خودرو در بازار به حساب می‌آید هم اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان یعنی قیمتی حدودا برابر با نرخ کارخانه‌ای خود، در بازار به فروش می‌رسد. این محصول نیز طی دوران رکود بیش از یک‌‌میلیون تومان ارزانی را تجربه کرده است.

بداقبالی روآ

ایران خودرویی‌ها معتقدند کلا با پژو روآی آنها بد برخورد شده و شان آن را نشناخته‌اند و همین امر سبب شده است تا این محصول، اقبال چندانی در بازار نداشته باشد. هر چند برخی مسوولان این شرکت، سال گذشته وعده دادند، روآ را به جایگاه واقعی خود طی سال جاری خواهند رساند و اوضاع بازار این خودرو بهتر خواهد شد، اما آن طور که از بازار خبر می‌رسد، هنوز هم روآ در میان مردم اقبالی ندارد و بازار آن چنگی به دل نمی‌زند، روآ جزو معدود خودروهای بازار ایران به حساب می‌آید که قیمت بازار آن از نرخ کارخانه‌ای‌اش ارزان‌تر است. این محصول هم اکنون با قیمت ۸میلیون تومان در مدل بنزینی خرید و فروش می‌شود این در حالی که پراید دیگر محصول زیر ۱۰میلیون تومان بازار خودرو کشور هم‌اکنون در مدل بنزینی قیمتی برابر با ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد. پراید به لحاظ مصرف سوخت مناسب خود جزو آن دسته از خودروهایی به حساب می‌آید که احتمال ‌گرانی آن طی یکی دو ماه آینده می‌رود.

بازار وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. بازاری که آسیایی‌ها آن را قرق کرده و رکود در آن، بیش از حالتی که در بازار خودروهای داخلی وجود دارد، مشاهده می‌شود. به هر حال نرخ بالای این محصولات، خود دلیلی محکم برای کاهش تقاضای خودروهای وارداتی به حساب می‌آید. اگر نگاهی به نمودار قیمتی برخی از شاخص‌های این بازار بیندازیم، با سیر نزولی این نمودار طی دوران رکود مواجه خواهیم شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند هم اکنون هیوندای آزرا نرخی برابر با ۵۱میلیون تومان داشته و هموطن آن یعنی سوناتا نیز با قیمت ۴۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد. سانتافه، محصول شاسی بلند هیوندایی نیز در مدل فول خود قیمتی برابر با ۵۲میلیون تومان را دارا است.

همچنین سراتو محصول تولیدی رقیب و هموطن هیوندایی یعنی کیاموتورز نیز در حال حاضر با نرخ ۲۹میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سورنتو شاسی بلند کیا نیز قیمتی برابر با ۴۹میلیون تومان دارد. از گروه تویوتا نیز، مدل کمری GLX که بازار مناسبی را در ایران به خود می‌بیند در حال حاضر با قیمت ۴۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.