ایسنا - با توجه به عدم‌توجیه اقتصادی، قیمت تمام شده بالا و عدم‌توانایی لازم، طرح تولید موتورسیکلت‌های برقی در شرایط جغرافیایی کشور تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است. بهمن ضیاء مقدم، دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران، با بیان این مطلب افزود: طرح تولید موتورسیکلت برقی در کشور طرح جدیدی نبوده و از سال‌های قبل مدنظر شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز برخی شرکت‌ها اقدام به واردات و ساخت نمونه اولیه موتورسیکلت برقی کرده بودند که به دلیل عدم‌توجیه اقتصادی و عدم‌کارآیی مناسب و عدم‌استقبال مصرف‌کنندگان، موفقیت‌آمیز نبود.

به گفته او، موتورسیکلت‌های برقی برای مسافت‌های کوتاه و مسطح مناسب بوده و با توجه به قدرت موتور، کارآیی چندانی در مسافت‌های طولانی و غیرمسطح و شیب‌دار ندارند. در نمونه‌های قبلی موتورسیکلت‌های برقی، سنگینی باتری نیز از عواملی بود که وزن موتورسیکلت را بیش از حد افزایش داده و موجب ناکارآمدی آن می‌شد. دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: تاکنون هیچ شرکتی آمادگی خود را برای تولید موتورسیکلت‌های برقی به سندیکا اعلام نکرده و تعاملی در این زمینه نداشته است، اما چنانچه شرکتی تمایل به تولید چنین موتورسیکلتی دارد، سندیکا آمادگی خود را برای بررسی طرح، همکاری و حمایت‌های لازم اعلام می‌کند. مقدم تصریح کرد: در دیگر کشورهای جهان حتی کشورهای اروپایی نیز موتورسیکلت‌های برقی چندان مورد استفاده قرار نگرفته و بیشتر در حد دوچرخه‌های برقی و موتورسیکلت‌های برقی سبک در مسافت‌های کوتاه و مسطح کاربرد دارند.