ایسنا - حضور مدیران دولتی در بخش خصوصی حوزه خودرو موجب تقویت این حوزه خواهد شد.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، با اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: ‌اقتصاد ایران در بخش خصوصی، دولتی زده است؛ چرا که در بخش صنعت به معنی واقعی بخش خصوصی نیرومند در حوزه خودرو نداریم. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز سیستم‌های اقتصادی بر مدار دولت می‌چرخد و بخش خصوصی را نمی‌توان از آن جدا کرد؛ چرا که این بخش رفتار شبه دولتی به خود گرفته است. او با اشاره به این که بخش خصوصی مستقل از دولت وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰‌درصد از تولید ناخالص داخلی در کشور متعلق به بخش‌های دولتی است؛ البته در هر دو بخش خصوصی و دولتی مشکلات زیادی وجود دارد؛ ولی به اعتقاد من مدیران دولتی وقتی به بخش خصوصی می‌روند، خودشان را بیش از حد لازم خصوصی می‌بینند و سعی می‌کنند خود را با شرایط بخش خصوصی بیشتر وفق دهند؛ ولی به واقع می‌بینید که آنجا هم خبر خاصی نیست؛ بنابراین نباید نگران حضور آنها و نفوذ دیدگاه دولتی در بخش خصوصی بود، چرا که نمی‌تواند اتفاق بدی برای این بخش باشد.

لیلاز با بیان این که حضور چنین افرادی حتما به بخش خصوصی کمک خواهد کرد، گفت: به دلیل عدم آزادسازی، بخش خصوصی در فضای شبه دولتی نتوانسته کاری کند.

وی درباره‌ این که آیا عملکرد ناموفق بخش خصوصی تنها به دلیل وجود فضای غیر رقابتی است و آیا مدیریت این بخش به نحو خوبی انجام شده است؟ توضیح داد: خودروسازی از جمله صنایعی است که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد. در ایران اصلا بخش خصوصی اعتماد به سرمایه‌گذاری ندارد. البته بخش‌هایی بوده‌اند که توانسته‌اند با اعتماد خود کارهایی انجام دهند، ولی باید بدانیم که بانک‌ها تحت سیاست‌های دولت هستند و بخش خصوصی نمی‌تواند سرمایه‌گذاری بلند مدتی انجام دهد، بنابراین تا آزادسازی اقتصادی اتفاق نیفتد، خصوصی سازی انجام نخواهد شد.